Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 1024 ggr
dragonstar
0

Provsniffa i södermanland / stockholm.

Hej jag och min sambo vill provsniffa på en cornish katt. Någon i södermanland / stockholm som kan tänka sig att ta emot oss. Han är då katt allergiker men vet at han inte reagerat på alla katter.

MVH Emma

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

rexmamma
0

Till oss är man välkommen att komma och provsniffa.

Vi bor i Sollentuna norr om Stockholm och har fyra hemmaboende cornishar + ett litet gäng i en av magarna. Kullen kommer att födas i mitten av januari.Skrattande

//Mia

MyTwiggs
0

Här kan man också komma och provsniffa Skrattande

Vingåker, Södermanland

Här finns vuxna och ungar Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

dragonstar
0

Ja undrar vilket som är närmanst vi bor utnaför Strägnäs så det är en bit och åka vilket fall som hällst. Är det bättre att inte sniffa på ungar om man tänker ta en omplacering?

MyTwiggs
0

det är bra att sniffa ungar…

Det är inte så farligt långt mellan strängnäs och vingåker Skrattande

www.mytwiggs.com

dragonstar
0

Jag är intreserad sak kolla med killen om han tror vi kan låna bilen så vi kan ta oss dit =)

Strawberrygirl
0

Jag skulle nog säga att ungar ofta är mer allergena än vuxna, så funderar ni på en omplacering kanske det är bättre att sniffa vuxna. Tråkigt att få en reaktion för att det finns kattungar i hushållet och tänka bort alternativet när ni kanske inte hade fått en reaktion i ett hem med enbart vuxna.

Eine
0

#6 Precis min tanke.Ska man välja en vuxen katt så ska man inte alls blanda in småkissar vid besök.

#5 Jag har en väninna på Södermalm i Stockholm som brukar ta emot besök.Hon har inga andra raser än Cornish och hon har inga ungar för tillfället.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

dragonstar
0

# 7  me till stockholm kan vi nog ta tåg till, vet du om din vänninna kan tänka sig att ta emot besök? kanske vecka 1 eller någon helg?

kvasikatten
0

Ni är välkomna till Södertälje. Har fem vuxna i olika åldrar. Har eventuellt tänkt  att  placera om två av dem……… 
Kattungar är extremt "allergena" (om det nu heter så) så ska man skaffa sig vuxna katter låter man bli kattungarna. Tidigare inlägg har så rätt så.

Kontakta mig när ni vill - mitt hem står öppet för kattfolk.
Antar att man inte får skriva ut tel nummer och sånt här men jag finns i Eniro och även på Face Book samt via min hemsida.
www.kvasikatten.se   karin@kvasikatten.se
Karin Dahl

MyTwiggs
0

När man provsniffar utsätts man för en ganska liten dos katt eftersom det blir under en begränsad tid. Kattungar är mer allergena och i mitt tycke är det klokt att provnosa kattungar även om det är en vuxen katt man ska ha. Många allergiker tror att de tål vuxna katter till en början men blir allergiska efter några veckor då hemmet blivit "inkattat"

Provsniffa kattunge eller vuxen? Där om tvistar nog de lärde Obestämd

Själv provnosade jag kattungar…

www.mytwiggs.com

[Wiveka]
0

Här är ni välkomna oxå.

Vi har 3 vuxna cornish och inga andra djur (än fiskar). Vi bor i Nacka 10 minuters bussfärd från Slussen.

Eine
0

#8 Jag hör med henne om du vill?

Annars har du Wiveka i Sthlm också?

Eine
0

#9 Sitt eget får man skriva ut,det är inga problem med det.(jag förstår snytingen fastän den var finGlad)

dragonstar
0

Men gud vad snälla alla är =) Ja ehmmm.. jag går i skolan i södertälje så om vi kanske kommer hem till dig Karin så om killen tål 4 vuxna katter kan vi ju alltid tästa och hälsa på hoss kattungar för att vara säkra.

#12 då behöver inte du kolla det =)

Eine
0

#14 ok,bara säg till om du ändrar dig eller vill prova fler gånger.Jag hjälper gärna till om jag kanGlad

dragonstar
0

Ja det är ju bara att skriva här så får man svar =)

Någon som kan ge råd vad man ska tänka på när man provsniffar? Vi tänkte att vi gör dety innan pollensesången för då tar han ju medecin hela våren och sommaren.  Så nu har han inget i kroppen.

Sen ska vi kanskre ta med medecin om han reagerar. Och det här med att ta med örngott räcker det att ta med ett och ha det där medans man hälsar på?

Hurn länge har ni besök/besökt?

Både jag och min sambo har alldrig haft katt utna bara träffat andras. Så nu läser jag in mig =)

Eine
0

#16 Du ska absolut ta med medicin.Astma kan slå till fort och det är ju livshotande om det vill sig illa.Örngott är det många som provar,men jag tror mer på att man klappar och pussar och utsätter sig själv maximalt får katthår och kattsaliv under första besöket.Kanske 2 timmar långt?Lagom fikatid med småpratGladVänta och känn efter hur du/han reagerar även efter besöket,när ni kommit hem.Reaktion kan komma flera timmar efter.Gör sedan ett till besök och  be då ev.att få låna hem en katt.Många hjälper gärna till med det när de lärt känna besökarna.Många gånger kan man reagera lite i början när man fått hem katten,men det verkar som att de flesta vänjer sig vid sin egen katt efter en tid.

dragonstar
0

Ja det är nog något sånt jag tänkt mig när jag tänkt på provsniffa.

Dom som bodde här inna hadde katt och själva katterna reagerade han på men nu i efterhand har han inte reagerat och katthåren finns kvar. den killen som bodde här hadde 3 katter varav ena var en långhprig typ och han hadde inte städat alls när han flyttade ut.

Jag tor att det är jättebra att låna hem dels för att se om ha ntål men ochså bara för att se hur det är att ha katt.

AnneAlva
0

#16 Ang. örongott är det något vi brukar rekommendera att allergiker tar med sig. Just för att ett besök är tidsbegränsat och att kroppen kan kompensera en allergisk reaktion under en viss tid om allergin inte är så stark. Om kroppen däremot utsätts för allergenet under en längre tid får man en klarare bild av hur man reagerar.Vi brukar säga att det är bra att sova med örngottet i två nätter ungefär, då blir man ordentligt utsatt även i kroppens naturliga viloläge och det brukar kunna vara en fingervisning.

Däremot ska man absolut, som Eine säger, utsätta sig maximalt under besöket och om man klarar den inledande kontakten prova gränserna med att gosa i ansiktet osv. Mediciner bör absolut tas med. Ifall din sambo får en allergisk reaktion kan det vara skönt för honom att ha något att lindra den med.

Jag är själv allergiker och kan känna av katterna när jag kommer hem om jag varit borta från dem i säga 2 veckor eller mer. Så om ni tar hem en katt på prov eller lånar hem en katt så ge det någon vecka eller två om besvären inte är alltför stora för att se om de går ner efter ett tag.

Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

#16 Då verkar det inte direkt hopplöst för din man!Jag tycker att ni ska prova så vet ni sedan.Lycka till! Behöver ni hjälp med att hitta någon att besöka så säg till, jag känner många trevliga kattägare som kan bjuda på en kopp kaffeFlörtGlad Du,det är inte ett hjärtegott liv utan minst en kattKyss

dragonstar
0

#20 tack så mycket. Ja jag är jätterädd att han inte tål men om så är fallet får vi tänka om. kanske att han tål devon då. Även om jag är kär e cornish.

#19 killen läser allt här över axeln och undrar hur alergisk du är mot dina och andra katter.

Han har som tur inte astma utan får kli i ögon och nysningar så då kanske ha nkan ta det lite.

Eine
0

#21 Jag svarar också då jag har allergi inom familjen.Min äldste son är allergisk.Han reagerade inte för de 4 första katterna.Men när en siames kom in i bilden så var det väldigt jobbigt för honom.Nu bor han inte hemma längre,detta var 25 år sedan som situationen uppstod.Nu när han kommer på besök i dag klarar han flera timmar i sträck även om han inte är tillvand.När han sedan reagerar blir det med nysningar och kliande ögon.

Det är ändå tur att ni är vuxna.När barn är allergiska brukar jag inte rekommendera katt.

dragonstar
0

#22 Ja det här känns mer och mer låvenade för mig.  Kanske att det kommer funka endå, har varit orolig vi har dividerat fram och tillbaka då båda vill ha katt men ingen har jobb nu.

Men vi kom fram till att vi ska kolla om ha ntål nu och sen när vi har ett jobb ka nvi skaffa en. Men om det blir till sommaren vet ju inte han om han tål för då går han på medecin mot pollen.

Ni som är allergiska har ni katten i sovrummet om inte hur stor skillnad blir det?

Satt och läste lite på forumet för Katter och började fundera runt mat och vad dom behöver. Finns det länkar här med vad ni har för era katter. mat leksaker tillbehör. Vad gör ni som aktiviterter?

Eine
0

Jag brukar säga :Ingen katt i sovrummet om du reagerar .Och ni ska absolut göra testbesök innan pollensäsongen sätter igång.

Tips om mat och annat finns här i flera trådar.När ni tar en omplacering är den ofta invand på ett särskilt foder,så fråga dem,det är enklast. Klöspelare är bra att ha.Leksaker kanske katten får med sig? Annars kan du alltid fråga vad h*n gillar bäst.Bordtennisbollar älskar många katter.Likaså små möss och mjuka leksaker.Mina älskar nästan sönder en liten grå säl i fuskpälsGladHar du tillgång till uteplats/rastgård så är det en perfekt sysselsättning för en katt,med den utforskning som är nödvändigFlört

rexmamma
0

Vi har haft ett antal familjer här för provnosning. Tyvärr är det inte så många som har klarat våra katter. Värst var det med en man som kände av katterna redan när familjen var på väg hit, så visst påverkas man av psyket. Glad

Eine
0

#25 Det var känsligt Förvånadmåste jag säga

AnneAlva
0

#21 Jag räknas väl som relativt allergisk då jag även har allergisk astma. Jag har sedan jag varit liten reagerat när jag varit hemma hos folk med pälsdjur oavsett om jag tagit i dem eller ej. Om jag tog i djuren och sedan tog någonstans på mig så fick jag utslag. Om jag petade mig i ansiktet svullnade ögonen och näsan rann. Ovanpå detta fick jag också astmakänningar och svårt att andas.

Från början var jag allergisk mot alla katter. Jag var och provnosade hos Eine (tack! Kyss) tre gånger innan jag bestämde mig för att skaffa katt och då kände jag av lite men beslöt mig för att det var värt eventuell medicinering. Hade jag fått en häftig reaktion hade jag naturligtvis varit tvungen att tänka om, men jag hade turen på min sida.

När första katten väl kom hem så var jag som lite småförkyld i ca två-tre veckor och därefter verkade kroppen ha vant in sig på vår lilla kissemiss. Andra katter kände jag fortfarande av, framför allt de långhåriga. Isis är numera snart 6 år och min kattallergi har gradvis helt växt bort och jag skulle säkerligen kunna ha andra raser också om jag ville, cornish är dock och kommer alltid att vara nummer ett i mitt hjärta. Glad I och med att min kattallergi blev bättre så har min allergi mot hund och häst blivit sämre, men det priset känns för mig inte så farligt att betala mot vad jag får tillbaka.

Jag har hört det sägas att det är ungefär 50-50 om en allergiker tål cornish rex. Jag vet inte vad som statistiskt sett är sanning, men jag vet att två personer med vad som ser ut som samma förutsättningar kan reagera olika. Det säger jag inte för att lägga hämsko på era förhoppningar men för att ni ska vara medvetna om att det finns en risk för att det kan fungera sämre än man hoppats. Jag håller tummarna för att det går bra för er och har ni vägarna förbi Uppsala så är ni hjärtligt välkomna hit på kaffe och kattgos! Glad

S*Godreign's Cornish Rex

dragonstar
0

Ja det här blir spännande det kan ta vilken vändning som hällst.  Uppskattar att få höra hur ni har haft/har det. Blir ju jobbigt om han regerar lite då vet man ju inte om det blir värre sen eller je. Men det tar man tag i om det händer.

Uppsala ska vi förbi snart och hälsa på en kompis.

Eine
0

#28 jag har 3 raser så det är kanske inte att rekommendera.Men känner ni för ett besök så hör av er!

AnneAlva
0

#28 Då kan ni förena nytta med nöje genom att komma hit en sväng om ni vill. Glad PM:a mig ifall ni är intresserade så får du nummer och adress!

S*Godreign's Cornish Rex

dragonstar
0

Tack för alla svar. Vi har varit på vår första provsniffning i södertälje med gott resultat. Killen var lite snuvig med det kan ju bero på kylan ute eller annat. Har nu ett örngott han ska sova med.

Så nu ska vi vänta och smälta alla nya intryck. Sen ska vi tästa en gång till och se hur det funkar.

Man vill ju järna inte ta hem en katt och reagera sen efter en vecka.

dragonstar
0

Hej.

Var i går och provsniffade på 9 katter varav 4 var presis levklara kattungar. Killen reagerade lite men bara med någon nysning.

Just nu diskuterar vi att ta hem på prov ev. köpa 2 omplaseringar om vi då kan lämmna tillbaka dem om det inte funkar.

Så nu är det fundering, runt hem ekonomi och vad som skulle behövas köpas in och vad som i så fall kan väntas lite med.

dragonstar
0

Måste har för mig att ajg hittade till en sida som visade va katterna kan ha för färger. Men nu hittar jag inte den. Någon här som vet en sådan?

Eine
0

Rex kan ha precis alla förekommande färger.Undrar om inte det finns på CRX i Fokus rentav.

dragonstar
0

Ja men jag fick för mig att jag stött på typ ett bildarkiv. Skulle vilja se lite olika förgalternativ mer.  För att googla fram dem är rätt svårt har ajg märkt

RacerDonnans
0

http://www7.hemsida.net/kattbilder/ifokus/farger.htm

Kanske detta du menar! Lycka till.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

rexmamma
0

Jag hittade färggruppsalbumet som Leffe har fixat tidigare Skrattande

http://www7.hemsida.net/kattbilder/ifokus/farger.htm

dragonstar
0

JA tack =)

RacerDonnans
0

#37 Ha, jag hann precis före ;), vi tänkte lika.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

dragonstar
0

jag såg nu att den fanns länkad på mitt gammla inlägg =)  Viste att jag sätt den förut =)