Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 2576 ggr
BARFmycat
2010-01-07 17:21
0

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna kvar den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Eine
2010-01-07 17:31
0

De enda som skulle kunna tänka sig använda fodret är nog de som själva inte äter kött.Inte alla,men många.Kan inte tänka mig att det blir någon stor marknadsandel för den tillverkarenFlörtDin tanke är god men du kan aldrig bära hela världen på dina axlar.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

BARFmycat
2010-01-07 17:47
0

#1 Om jag visste något annat sätt att bära den..
Men jag måste ju få försöka och slåss för det jag tror på?

TamlinsMatte
2010-01-07 21:32
0

#0 Fodren har tyvärr funnits en längre tid och jag har försökt övertyga veganer i min omgivning om att detta är djupt olämpligt som föda för en carnivor… Att det för oss är helt ok att äta bara vegetabilisk föda då vi kan tillgodogöra oss båda sorter, men att katten naturligt inte kan det. Vi kan inte överblicka konsekvenserna på lång sikt och bara för att katten mår bra nu är det ingen garanti. Osv osv. Men tyvärr har flera en rätt militant inställning om att alla kan leva vegetariskt, även våra djur. En undersökte dock bakgrunden till vad jag sa och återvände med ett förbluffat "Men då kan ju inte RC's lightfoder vara något vidare heller som har en massa vegetabilier i?" Denna katt äter numera Eukanuba… Så någon effekt fick det. Men tyvärr fortsätter fodret säljas, och jag antar att det mest är unga veganer som utfodrar sina djur på detta sätt.

BARFmycat
2010-01-07 21:38
0

Ja du har helt rätt, håller med.

Men att bara gå på de som köper det räcker inte, det måste göras något åt det här på myndighetsnivå, så att man visar att det inte är okej!

Ja de flesta kommrsiella torr och blötfoder innehåller ju över 40% spannmål, som minst..
Så de är ju int heller särkilt lämpliga egentligen, men har ändå kött som grund, och de fodren vet vi ju att det fungerar någorlunda bra att hålla djur på.

Mina egna katter äter bara BARF..

MyTwiggs
2010-01-07 21:39
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är IDIOTI säger jag som varit vegan i 10 år!

Katter är köttätare och ska så vara! Jag propagerar för att ge katter MER kött - inte mindre! Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

BARFmycat
2010-01-07 22:17
0

Grattis, du är en av de vettiga veganerna!

Mina äter också bara BARF

TamlinsMatte
2010-01-07 22:35
0

#5 Jo precis, och har man - som jag - inte riktigt ork (och tidigare katten bestämt meddelade att det spelade ingen roll hur hungrig han var, kött var inte mat!) så får man i alla fall se till att man väljer ett foder med högt köttinnehåll…

BARFmycat
2010-01-07 23:57
0

# 7

Ja precis, det är det minsta man kan göra!

Men du vet, det finns tre BARF-torrfoder på marknaden;
Acana
Orijen
Oliver's petfood

Flört

TamlinsMatte
2010-01-08 00:20
0

#8 Jag har bara prövat Orijen, men Wille blev tyvärr alldeles full i mjäll och kli… Har inte tidigare upptäckt allergi hos honom, men jag antar att det måste ha varit något åt det hållet. Hans matte blev hysteriskt allergisk av allt mjäll så det blev inte alls så långvarigt som prov som det annars varit… (gick inte att vänta ut om han skulle bli bättre när vi bor på 18 kvadrat och jag fick svårt att andas). Men såvitt jag läser ut bör nuvarande foder, Eukanuba, ligga tämligen högt i köttinnehåll…

BARFmycat
2010-01-08 00:26
0

det kanjag faktiskt svara på vad det är, det är avgiftningsperioden. Om din katt får det så är det ett tecken på att han har mycket skit i kroppen som behöver komma ut! Du kan läsa mer om det på min hemsida www.BARFmycat.se under "Ställa om till BARF".

men synd med allergigrejen, fungerar inte Clarityn? Det går över!

TamlinsMatte
2010-01-08 00:30
0

#10 Vi får väl köra ett nytt test när vi flyttat till nästa lägenhet och jag inte måste ha honom i sängen på nätterna. Katt får bo i köket till han slutar se ut som en snöflinga… (vi har samma effekt hos veterinären, de undrade till slut om jag var riktigt klok som hade katt när jag var så sjuk, stress = mjäll = sjuk matte…)

BARFmycat
2010-01-08 00:33
0

Ah, jag förstår.. Hoppas det går bra!

Du kan ju förstås tvätta honom, gnida in huden med äppelcidervinäger kan fungera lugnande och utrensande och eventuellt påskynda processen. emn ju längre avgiftningsperiod de har, destå mer skit har de i kroppen som behöver komam ut.. =/

TamlinsMatte
2010-01-08 00:46
0

#12 Jag vet förstås inte om effekten skulle bli densamma idag, iom att han äter Eukanuba som ändå är högt köttinnehåll i - Orijen var det vi testade emellan när min njurkisse precis avlidit, då hade de av nödtvång ätit K/D i ett år, och bortsett från de positiva effekterna för just det tillståndet så är ju inte det fodret direkt jättehoppsan när det gäller köttinnehållet.

Jag klurade mest på om det var fiskinnehållet i Orijen som var för högt, vet att vi fick fel effekt när han skulle äta skonkost (dvs vit fisk och ris) som nykomling för 10 år sedan och att han då skapade samma hysteriskt allergiska reaktioner hos mig…

Eine
2010-01-08 12:08
0

#2 Du har fina ideal och visst ska man kämpa för det man tror på! Du har alldeles rätt i att katter inte ska äta vegetariskt och jag beundrar ditt engagemang.Dessvärre lyssnar inte marknaden på oss så länge de får sälja.Pengar betyder allt där.Och de kattägare som envist proppar i sina katter enbart grönsaker kommer inte heller att lyssna ,de har sin övertygelse.Vissa kan vara rent fanatiska.

#5 Jag vet,men jag räknar dig till dem som älskar sina djur och ger dem rätt mat!

BARFmycat
2010-01-08 12:18
0

# 14

Ja jag bryr mig inte om vilket. Om det är utbildning av veganerna som behövs eller ett bojkott eller vad det nu är, så ska jag försöka få till det. Konsumenterna har ju tidigare visat att det går att göra en ändring om alla vill, gåsdun, merinoull, torsk..

För mitt eget samvete så måste jag i alla fall försöka.
Man kan ju inte envist så och säga "det där kommer aldrig att gå" innan man ens försökt.

Eine
2010-01-08 12:29
0

#15 Försök få in en fot i Våra Katter(Sverak) eller något TVprogram! Då blir det större genomslag.

BARFmycat
2010-01-08 12:38
0

ja, jag håller på att skriva ner lite fakta och granska det här lite mer och få det skriftligt, så det är lätt att skicka ut till olika tidningar så de nappar på det, och jag tänkte kontakta Aschberg, får se om han nappar. Men ju, publicitet tänker jag försöka få på det här!Tungan ute

Eine
2010-01-08 12:43
0

#17 Aschberg är min idol!! Och han har hund!Var saklig och lite extremvinklad i din text.

BARFmycat
2010-01-08 12:47
0

Haha aa jag vet, jag och min sambo mötte honom på gatan en gång, jag ryckte i sambon och ba "kolla hunden!" och sambon ryckte i mig och ba "kolla Aschberg!"Tungan ute

AmazingNature
2010-01-08 15:40
0

#8 Jag förstår inte vad du menar med BARF-torrfoder. Om det är BARF kan det inte vara torrfoder *confused*

BARFmycat
2010-01-08 15:58
0

Haha nej, du har faktiskt en poäng..

Men om jag säger såhär, torrfoder är ju tillagat, BARF-torrfoder är det inte. det är råa ingridienser som inte har ändrat molekylstrukturen genom tillagning.

En studie av Francis M. Pottenger, MD,  visar att när man ger tillagat kött till köttätare så känner kroppen inte igen det för att molekylstrukturen är så ändrad, och kroppen angriper det som ett sjukdomsalstrande ämne med immunförsvaret för att bryta ned det.

Förstår du då?
Jag gör ibland eget torrfoder åt min kattunge och då gör jag en smet med råa ingridienser, sen klickar jag ut den på smörpapper och torkar på galler i varmluftsugn på 50 grader med luckan lite öppen, så att fukten kan komma ut. Då dör inte mikroorganiskerna, men köttet blir torrt Glad
Mikroorganismerna överlever inte över 40-40 grader, men då luckan är lite öppen brukar temperaturen ligga under 40 grader därinne och voilá, torrfoder med nästan samma egenskaper som rått kött!

Clee
2010-01-08 16:15
0

#20 Haha, tänkte på detsamma BARF-torrfoder låter som… demokratidiktatur eller nåt. Tungan ute Förstår dock fortfarande inte #21 eftersom varken Acana, Orijen eller Olivers är frystorkat såvitt jag vet utan "tillrett" på samma sätt som allt torrfoder. Eller? Obestämd Den där Pottenger verkar dock ha en rätt god idé, känns som att det skulle kunna förklara alla dessa utbrott av foderallergi och immuninsufficiens hos dagens katter.

BARFmycat
2010-01-08 17:17
0

Frystorkat? vet du vad, jag vet faktiskt inte helt säkert om de tillagar ingridienserna innan de torkas, det är någon av Orijen eller Acana som marknadsför sig som BARK= Bioligically Appropriate Raw Knibbles, så då borde de vara råa inan de torkas, men jag VET inte. Ska faktiskt fråga dem.

i vilket fall som helst så är de bättre än annan kommersiell kattmat, tillagat eller inte.

Ja han har skrivit en hel bok om studien som jag har, men har inte hunnit läsa än. Det började med att han skulle testa rå mat kontra tillagad mat för människor och använde katter som försöksdjur, men det slutade med att han bara forskade på katternaTungan ute
Studien påick i över 10 år och involverade över 900 katter, så edn är ganska stabil..

Ja det förklarar orsaken till foderallergierna, en annan orsak är att man ofta ger samma mat år ut och år in vilket utvecklar allergi, det bästa är att variera foder då och då.
Immunförsvaret ligegr nere hos katterna varje gång de äter något tillagat eftersom immunförsvaret koncentrerar sig på att ta hand om den matbiten, det är därför BARF:ade djur har bättre immunförsvar.