Flytt till England
Jag tänkte höra med er om ni har någon bra koll på vad som gäller om man ska exportera katt till England? Jag och min sambo flyttar till London i september 2010 och vill då självklart ha med oss våra små drömmar dit. Frågan är då om någon här vet avd som gäller när man ska resa med katter till England? Jag komemr själklart kolla upp detaljerna själv, men det är skönt att höra från folk som har erfarenhet också ;)
För att inte tala om någon här vet om det är några särskkilda regler som gäller i England för kattuppfödning…?
Gor fortsättning på er!

Stolt ägare till tre La permer
#1 Det är inte karantän för att föra in katter från Sverige till England, förutsatt att man följer proceduren som är ungefär densamma som för att ta in ett vuxet djur till Sverige.

#3 Vad jag har förstått så ska det ha gått 6 månader efter godkänt antititer-test innan katten får tas in i UK, så det tar nästan ett år att få en katt klar för att föras in i landet.
#4 Japp, stämmer, men det känns ändå som stor skillnad mot att sätta en katt i karantän på plats i landet - det skulle nog avskräcka de flesta att ta med sig ett djur in i England. Eller, jag skulle nog aldrig låta någon av mina katter bo flera månader i karantän. Men det är sant, det blir ju 9 månaders förberedelsetid i runda slängar, så om flytten ska ske i september måste sprutor fixas rätt omgående!

#6 Jo, jag håller med, men jag tycker att de 6 månaderna extra som England kräver inte är ungefär samma procedur som att ta in en vuxen katt i Sverige
Det var det jag ville förtydliga lite…
För att få en katt klar för England tar dryga 10 månader, 120 dagar väntetid för att ta test (vilket är ca 4 månader), väntetid för antititer-resultatet och sedan ytterligare 6 månader.
#7 Javisst, du har rätt, jag tänkte mer på vad som krävs sett till formalia, inte tid.
För som sagt, så länge man fixar det formella slipper man ju karantän och det är vad det står och faller med tycker jag. När det gäller London är ju också trafiken däremellan och Sverige så pass frekvent att det förhoppningsvis inte är kört i Polinas fall att hämta katterna någon månad senare än de själva flyttar. Ber om ursäkt för den katastrofala huvudräkningen dock, inte mitt ämne, 120 dagar är ju 4 mån och inte 3, haha. 

Jag vet exakt vad som krävs .Har skickat katter dit och 2 till är på väg.
Rabiesvaccin vid fyllda 3 månader.Test efter 30 men inte senare än 60 dagar.Sedan 6 månders väntan förutsatt att testet är ok.Enkelt eller hur?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack för all info! Imorgon ringer jag och bokar tid för vaccinering av alla tre katterna här hemma. Vad gäller kommande kattungar får vi se hur jag gör, om jag ska ha med mig någon eller inte.
Jag har hört att man måste skicka katterna i lastutrymmet till England, stämmer det? Hur ska mina raringar klara det?
Har funderat på hur jag ska göra med klubbtillhörighet och kommit fram till att jag nog ska vara kvar i Fife, men byta till Felis Brittanica.
Känns så galet att flytta till England om ajg ska vara ärlig och känns ännu emr främmande att tänka på att föda upp i England när jag känner att jag knappt har börjat i Sverige. Men, men, mina katter och linjer får helt enkelt följa med och så får vi se vad jag hittar på senare :)
Vi har redan börjat titta på lägenheter och jag ser fram emot kommande halvåret då alla pusselbitarna ska falla på plats. Samtidigt väntar jag kull här hemma, livet kan inte bli emr kaosartat! Mer tips och råd inför flytten mottages tacksamt!

#9 är det samma regler för vuxna katter?
#11 det är vad som gäller alla katter.Rabiesvacc efter 3 månader fyllda,test mellan 30-60 dagar efter,och väntan 6 månader efter testet är taget.
#19 Jo det är fraktutrymmet som gäller.Mina vänner kommer över och de får iaf åka i samma plan som katten .