Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsamåkning-och-transport
Läst 1888 ggr
SaraMaaria
0

Mardrömmen innan jul!

Flög med sas från Umeå till Göteborg den 22:a och eftersom jag flög själv och mina små älsklingar tillsammans väger över åtta kilo och inte riktigt ryms i en kabinkattväska tillsammans så fick de resa i uppvärmt lastrum i sin stora transportbur. Kändes inte riktigt bra att lämna bort dem men jag tänkte att jag bara var överbeskyddande och att det skulle gå bra. bytte flyg på Arlanda och det var god tid mellan flygen ca 1 timme. När jag landade på Landvetter så skyndade jag mig till bagageutlämningen dit djurtransporterna kommer och väntade… Men dit kom bara en bur med en hund!!! Paniken började nu smått infinna sig och efter att ha sprungit runt och stått i kö ett längre tag så kunde jag efterlysa katterna. Att resterande bagage också saknades gjorde mindre. Personalen på landvetter lyckades tillslut spåra upp katterna som någon som jobbar med bagaget på Arlanda hittat och tagit in i personalrummet för att de skulle få lite lugn. Denna person lovade att skicka med katterna med nästa plan och de kom tillslut fram kl. 23.30, då hade de stackarna suttit i transportburen i över tio timmar istället för de 3,5 timmar som jag räknat med. Kissarna verkar ha tatt det hela med större lugn än mig (som inte var lugn överhuvudtagetGråterSkrikandes) men de sov nästan hela dagen den 23:e så de var ändå rejält uppsträssade. Att SAS bara kan tappa bort en djurtransport och varken reagera över att levande djur bara blir stående eller informera ägaren att djuren inte kommit med flyget. Det är en himla tur att jag slipper flyga hem med dem igen eftersom att de nu ska bo med sin husse i Skåne medan jag säljer lägenheten i Umeå under våren. Hoppas att ingen annan ska behöva uppleva den skräck jag kände när katterna var borta.

Eine
0

Oj det var oroande för dig.Tur att allt gick bra och att de inte blev sittande i ett dygn eller mer.Nu var det  någon som reagerade på Arlanda och tog hand om dem.Hur lätt är det för alla som jobbar att veta att djuren kommit fel?Nu fick du bra hjälp trots allt från Landvetter.

Jag var med om en inte lika men liknande sak när jag importerade en katt från Australien.Planet landade och ingen katt kom till disken där importer hanterades.Jag väntade i 2-3 timmar medan personalen gjorde allt för att hitta Lace.De kontaktade Sydney och sedan de flygplatser där de mellanlandat.Tror det var först i Thailand.Sedan Danmark..katten hade varit med på alla plan och även lämnat Danmark.Så var fanns katten?? Jag både grät och var urförbannad.Jo till slut hittades hon på avdelningen för Livsmedel på Arlanda…..Då hade Lace suttit i buren i mer än 1 dygn.Så det slutade lyckligt även för Lace.Nog tycker jag att de jobbar bra på Arlanda bara de får veta problemet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TamlinsMatte
0

Oh fy så hemskt… Jag hade drabbats av totalpanik och varit en kanske inte helt samarbetsvillig passagerare. Jag har ju bara flugit med Tamlin, och då fick han åka i kabinen - tror inte att jag skulle våga skicka djur i lastrum efter ovanstående. Visst är människor vänliga, men stackars tassar som blir utan vatten så länge (måste vara mot djurskyddslagen, man kanske kan anmäla SAS för brott mot den när de tappar bort djur på det där viset?).

Hade Tamlin tappats bort - om han då inte fått åka i kabinen - hade jag väl varit dubbelt hysterisk eftersom han medicinerades… Jävlar vad jag hållit låda om att katt nu varit utan medicin i för många timmar. Men som sagt, han reste i kabinen och fick tom en egen vattenflaska när vi försenats 5 timmar och jag blivit av med hans vatten i säkerhetskontrollen. Och skinkan från en smörgås.

Lindavictoria
0

Usch vad jobbigt det låter. Skönt att vi mest håller oss till bilresor tjugo minuter i taget. Kommer garanterat fram alla samtidigt!

Eine
0

#3 Visst får man sig en tankeställare.Och jag som alltid tagit in katter från Australien och Kanada utan att åka själv och hämta dem hit.Det är helt annat när jag åker från Finland,Frankrike,Tyskland eller Holland.Då är det mammas knä som gällerKyss.

citrina
0

Men kära nån! Vilken tur att katterna kom till rätta! Jag hade varit fullständigt tokig på SAS. Jag hoppas verkligen att de lovat dig en saftig kompensation. Hoppas få fräffa de små liven snart!

Eine
0

#5 Tror inte man får kompensation…men prova kan man alltid.

Bulle
0

Jag hade blivit tokig och gått bärgsärkargång. Hade säkert inte hjälpt, men i alla fall. Ensak om de glömmer väska men levande djur.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

SaraMaaria
0

Jag har skickat in för att få kompensation, vill ha för hela resan plus den lilla förmögenhet som min svärfar fick lägga ut för parkering på Landvetter i 5 timmar, men det är bara att vänta å se vad som blir… Nu mår de små i alla fall bra och leker här bredvid mig.

#5 Du är välkommen när helst det passar dig, jag åker upp igen den 8:e jan men har inget fast inplanerat innan dess. Skulle va kul att se dina små sötnosar också!

citrina
0

Kompensation bör du absolut kunna få. Det är ju inte precis en resväska som kommit bort och som de kan skicka med taxi när den väl anländer. Hur svårt kan det vara att hålla reda på några djurburar. 

När jag åkte och hämtade min första katt så skulle jag åka med ersättningsbuss från den lilla tågstationen 2 mil söder om där jag hämtat katten. Fick tom skjuts dit för att vi tyckte att det var ont om tid mellan anslutningarna. Ställer mig på anvisad plats och så dyker det upp en buss precis när den ska. Hoppar på och visar min SJ-biljett som schauffören slår en blick på och säger ok. Snacka om att jag fick panik när jag en stund senare är tillbaka där jag startade, alltså 2 mil norrut . Busschauffören hade alltså inte kollat biljetten ordentligt och jag som var 100 mil hemifrån hade ingen aning om åt vilket håll bussen körde. Fick hoppat av iallfall och får tag på en taxi som berättar att vi är 27 mil från Arlanda där mitt flyg ska lyfta ifrån om 3 timmar. Inser att det inte går att hinna dit så det blir Taxi till söderhamn och så bokar min sambo tågbiljett därifrån till Arlanda och + ny flygbiljett. Summa nånstan kring 3000 kr.

Hela den resan inkl taxi fick jag ersatt av länstrafiken där uppe för att chauffören inte gjort sitt jobb.

Jag är ledig fram till den 8:e så det passar utmärkt att ses efter nyår!

Eine
0

#9 Att du skulle få kompensation är ju självklart.Jisses vilken trasslig resa!Däremot liknar det inte TS tråkiga upplevelser så mycket.TS kom fram och fick även katten dit så småningom.Så vad det anbelangar har ju SAS fullgjort sitt uppdrag?Ev att det kan utgå ersättning för parkeringen ,jag vet inte faktiskt.Vi kan önska lycka till i vilket fall.