snutt/bit-beteenden?
Svante var 14-15 veckor när han flyttade hem till oss och i avsaknad på sin älskade mor så började han tutta på Maggie och Pajas som ställde upp som substitut. Det tog dröjde dock inte längre förrän han självmant slutade med sitt snuttande. Nu är han dock en stor kille på snart 8 månader men den senaste månaden/månaderna har han dock utvecklat en "thing" för sin svans. Vi trodde till en början att det var tillfälligt och att han skulle "växa" ifrån det, men nu är vi inne på andra månaden.. Det är nästan alltid när han är på extremt myshumör, när vi ska lägga oss och sova eller riktigt tidigt på morgonen. Men även under dagen ibland. Det ser ut som han biter på svansen, men svansen blir verkligen slemmig som om han skulle suuuga på den. Vad är det killen pysslar med? Och hur ska vi kunna vänja honom av med detta beteendet? Fick förslag på att ha citron på svansen, men eftersom grabben älskar citroner så skulle inte det få önskvärd effekt. Svansen ser i övrigt fin ut, det syns inget konstigt och ingen avsaknad av päls. Kan även tillägga att han gärna försöker tugga på våra fingrar när han är extremmysig och kurrar så det hörs i hela lägenheten..

Hur ofta snuttar han på svansen? För när den blir alldeles slemmig och äcklig så torkar den ju och då vill de göra rent den igen och så sätter ett nytt varv igång. Då kan man tvätta med vatten och en mild tvål och vara noga med att torka svansen torr så att han inte slickar den torr och får för mycket saliv på den igen.
Om det är ett mysbeteende vete katten hur ni ska få bukt med det men kanske någon annan härinne har bra tips. Jag tänkte på det man använder för att sluta bita på naglarna, stopp och väx tror jag det heter, det är ju ofarligt för människor men vet inte hur det är för katter, någon som har koll?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Många katter snuttar hela livet.Har sålt en kille som sög på sin svanstipp och nu är den amputerad.Vet ej om han sög så intensivt att det lossnade ett par kotor,eller om det var ngt annat
.Men tippen är i alla fall borta.Oftast låter han bli den numer.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ang. snuttbeteende…
Ramses o Bruno är två kastrat syskon på 11 månader. I några månader har Ramses snuttat på Bruno emellanåt på tuttarna. B blir ju plastvåt i pälsen o gillar det inte.
Vet ni varför Ramses snuttar på honom? Otrygg? Fick inte tillräcklig snuttning som liten? Hungrig?
Snuttningen är ju relaterad till trygghet för katterna, så han gör det nog inte för att han är hungrig. Otrygg, svårt att säga, han är väl ute efter just den där supertryggheten som bara snuttandet kan ge, han kan mycket väl ha fått snutta tillräckligt som kattunge men kom liksom inte över den fasen. I ditt fall, där den andra hanen inte gillar det, löser det sig i regel av sig självt eftersom han kommer att säga ifrån. Då är det ju värre med de fall som t ex Eine nämner, där snuttandet på katten själv går så pass överstyr att det leder till amputation. Att svansen blir illa däran av snuttande är inte ovanligt tyvärr, så det måste man nog försöka avstyra så gott det går, t ex med Annes goda idé för nagelbitare.
Jag hade heller inte tolererat bitande på händer - kanske gulligt när det är en kattunge eller ens egen katt men definitivt inte acceptabelt när det sker på andra människor eller av en vuxen katt. För att avstyra sådant kan man se till att alltid ha en leksak nära till hands som katten får bita på när den övergår till det beteendet så att den fattar att händer är för klappande och gos, inte bit och bus. "Kärleksbett" är något jag avfärdar rätt mycket faktiskt, jag tycker inte att man hos raskatter ska överse eller uppmuntra till bitande.