Månadens cornish Januari 2010
Tema för Januari månads cornish: Bästa cornishknäppet - Din bästa cornishbild från 2009.
Skriv i tråden kattens "tilltalsnamn", riktiga namn, färg kön och ålder samt en liten kommentar om varför just den katten ska bli månadens Cornish Obs! Endast en bild per katt! Bilden måste vara tagen under 2009.
Juryn består av Lena - Sajtvärd på Hittekatter iFokus
SillyZones - Sajtvärd på Norsk Skogkatt iFokus
AnnaKarin - Sajtvärd på Burmilla iFokus
Faxlin - Sajtvärd på Iller iFokus
Cattis - Sajtvärd på Shetlandsponny iFokus
Dagny Dickens - kattdomare
Sista dagen att skicka in bidrag 28 December
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Oj, jag har svårt att välja faktiskt. Men en bild som fått väldigt många att säga "naw!" är i alla fall den som togs samma dag jag bestämde att Pumlan (Caturday Clarendon, f 01, född 2009-07-19) skulle bli min keeper från min första kull. Hon är den absolut förstfödda i min uppfödning och, hoppas jag, den första att vinna något för uppfödningen då jag inte haft någon lycka på "månadens cornish"-tävlingarna förr.
#1 Den där går ju inte att säga nej till….SÅ SÖT!!!!

Jag höll på att gå igenom årets bilder, som på grund av matte inte alltid blivit något vidare - när Tamlin gick bort och jag kom av mig… Men den här bilden hör nog till vad jag kommer minnas av detta år. Jag tog hem 4 kattungar från ett vanvårdsärende i somras, och efter viss tvekan var det Tamlin som adopterade alla dessa små. I en stor hög låg de tillsammans dygnet runt. Busa fick de göra själva i mångt och mycket, Tamlins hjärta var inte starkt nog - men all omsorg tog den gamle grabben hand om.
På bilden finns Rusans Tamlin, född 1999-10-17, 10 år gammal tillsammans med adoptivsonen Storebror, huskatt född någon gång i juni i år. De tog tillfället i akt att sola när tillfälle bjöds i september.

Här kommer S*Shaneequas Wapi född 2007-01-14, han förtjänar att vinna månadens pris för att han gör så mycket tokiga saker härhemma som får oss på ett sånt underbart humör…detta kortet togs under Kalle Anka idag på Julafton
…tala om precisions knäpp då bing!…plötsligt på en mikro sekund dyker den där glaskulan som piff speglas i upp i rutan SAMTIDIGT som jag fyrar av kortet 
Detta är dagens bästa bild på Cannibal som är 10 veckor på bilden. I stamtavlan heter han S*My Twigg´s Cannibal! The musical. Han är svart och världens gulligaste kisse!
www.mytwiggs.com
Det här är en av mina favoritbilder på Kisi! Bilden säger allt om Kisi. Hon är en liten luftbubbla med en underbar humor och hennes uppsyn är så väl synlig på den här bilden. I stamtavlan heter Kisi Kiss me quick Scardinius*Pl och hon är svart bicolour, 2 år gammal 
www.mytwiggs.com

Det här är Juno, eller CH S*Meklagaards Salmissra som hon heter på söndagar.
Hon kom till oss i apri -09 och gjorde det möjligt för oss att ha katt trots allergi. Hon är den absolut tokigaste, intensivaste och underbaraste katt jag träffat. Förutom att hon förgyller varje dag så har hon fått oss heltokiga i kattvärlden och utställningar.
Det här kortet knäppte jag kort efter min födelsedag med min nya kamera och det tycker jag är en underbar cornishbild!

Her kommer et bilde av Terri, S*Weminas Free Floating. Hun er dronningen i familien, og min lille gullunge. En liten sniker av en katt, som lydløst plutselig bare er der du er til enhver tid! Så sant det ikke er mat på gang, da kan hun fortelle meg i lange taler at hun får altfooor lite mat. Terri er svart og 1 og et halvt år. Bildet er tatt 29 mars 09.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/

Må jo ha med et bilde på humoristen vår Max (S*Weminas Masterwork). Han er full av fart, og når han ikke løper rundt ligger han på fangene våre og krever å bli kost med. Det er ikke mulig å få lagt seg om kvelden, uten at han skal under dynen. Ellers elsker Max å være ute i hagen om sommeren, bildet er tatt 17.mai 09.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/
#9 Det var en dekorativ bild!!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora