Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 581 ggr
mooe
2009-12-21 16:16
0

matproblem

Hej! Vi är nya på sidan och tycker att denna sida verkar vara en bra kontaktsida för våra katter o oss. :) Vi har 2 rexkillar på 11 månader. Vi har inte haft innekatter innan, så det är lite vi har inte kläm helt på rasen o hur man gör med katterna till skillnad från utekatter. Just nu har vi ett litet matproblem som vi undrar om vi kan få lite hjälp med. Ramses har alltid varit lite känslig i magen. Men äter bra o är i övrigt ok. Bruno har varit ok i avföringen. Han äter dock som en grävskopa! Ibörjan hade vi alltid mat tillgängligt, men för 3 måndader sen blev de dåliga i magen (Ramses värre än vanligt o Bruno helt olik. Det var inte diaree utan mer kladdhög). Vi hade fått en provpåse av ngt som vi gav dem o vi tror den blanding inte var så bra. Vidare tror vi att vi gett dem för mycket mat. Därefter fick vi köra lite veterinärfoder, samt att vi drog ner på maten o kör rekommenderad mängd på ca 70g per katt. Detta har vi delat upp på 3 mattillfällen. Nu verkar det som vi har fått bukt på bajset o de klarar av vanligt foder igen. Nu får de 2ggr om dagen - 70g per tillfälle. Samt fisk då o då. Det känns som maten är en så stor grej o inte tillräcklig. De är kastrater, så de ska vara mer matglada är det sagt. Vi skulle vilja ha mat framme hela tiden så de kan gå o äta när de vill. Men som det är nu, äter de upp allt på en gång o kan gärna äta mer om de får. De väger 4,3kg resp 4kg. De verkar inte överviktiga, men borde inte bli större väl. Hur ska vi göra för att kunna gå över till att ha mat framme hela tiden utan att de blir för tjocka? Eller är det för sent, magarna är för uttänjda o vi får fortsätta portionera ut? Tack för era synpunkter. Mvh Eva O Magnus

Leffe
2009-12-21 17:33
0

Mår de bra av matransonerna så skulle jag nog försöka fortsätta så. Bara de inte hetsäter när de då får sin mat

MyTwiggs
2009-12-21 18:11
0

Här är det ransonering som gäller, men det är viktigt att man ger rätt foder. Ett foder som mättar katterna är ett bra foder. Har ni funderat på att ge BARF?

Det finns en egen sajt för BARF här på iFokus. Det är ett hett tips från mig. Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
2009-12-21 19:46
0

Vi har alltid fri tillgång, men har å andra sidan inga kastraterObestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

mooe
2009-12-21 21:03
0

Tack för era svar.

Det känns ibland som de hestäter.

Bruno är glupsk, han äter som en hund. Vi har dock lagt maten på flat tallrik för att han inte ska "gräva" så.

Vi ger den James Wellbeloved, som ska vara nyttig o bra.

BARF…hmm det får jag kolla upp…tack

Leffe
2009-12-21 21:05
0

Jag använder också James Wellbeloved och de mår toppen

[Silkwaves]
2009-12-22 13:31
0

Jag vet att jag tipsat om det förut, men jag ger torrfoder på en aktivitetsbräda med koppar och taggar och tunnlar så att katterna får jobba för maten. Då räcker den längre och hetsätning är inte möjligt. att stoppa torrisarna i aktivitetsbollar är ett annat bra knep.