Obduktion
Är det någon som har koll på vad det kostar att skicka katt på obduktion till Erika Karlstam på SVA?
Jag vet att det egentligen är önskvärt att Tamlin skickas dit, men i den allmänna konkursen de senaste dagarna (intensivvård är som alla vet inte det minsta gratis, och vi slutade över försäkringens tak såklart…) har pengarna riktats mot den levande Tamlin och inte den kropp som nu ligger i en kyl på Blå Stjärnan. Jag har redan grävt upp pengar som egentligen inte finns (vilket jag å andra sidan är lycklig nog att ha möjlighet att göra)
För mig kan en obduktion egentligen inte svara på några avgörande frågor (som mest rör Tamlins skiftande resultat genom åren, ffa den förbättring som sågs efter medicin sattes in - och om det var utsättningen av medicin i september som skapade detta hysteriska förlopp från bra till bortom räddning på 3 månader), möjligen om det fanns en stasning av levern som gjorde att han verkade ha problem med den först. Det är sannolikt eftersom Tamlin var dubbelsidigt förstorad hela tiden.
Å andra sidan kan förstås forskningen dra nytta av en obduktion. Ska alla journaler med in i så fall (ser att SVA skriver att de vill ha bakgrund till sjukdomsfallet - i Tamlins fall är ju dokumentationen en smärre roman). Jag har mailat Nilsfors, som en gång gav ett förfluget löfte om att ta hand om att Tamlin blev obducerad även om jag inte ansåg det nödvändigt, men inte fått svar ännu i alla fall. Under tiden hade jag i alla fall sinnesnärvaro att begära att Tamlin fick ligga kvar i kylen över helgen, och ska ge mitt besked på måndag.

Jag skulle ringa eller maila till Erika och höra med henne.Obduktion på Ultuna kostar ca 1200.
Jag har fått en katt obducerad gratis där då Ultuna ville göra en obduktion på kattungen.Sen har min försäkring täckt upp för en och en har jag betalt själv.
Stolt ägare till tre La permer
#0 Det kostar lite olika beroende på vad man vill ha svar på.Men som #1 skriver ,1200 minst! Jag har hört 1800 i ett fall.
Men krasst TS ,har du inte råd så strunta i obduktion.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag har skickat en katt till Erika (något jag beslutat göra med alla mina katter när dem somnar in) och det kostade ca 1400:- Fyllde i en liknande blankett som vid hcm-scanning och var bara den jag lämnade till min veterinärstation där katten somnade in och dem ordnade med inskickandet av henne och blanketten. Det jag betalade var för obduktionen och "transporten".
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Kan man inte kontakta ex nån av kardiologerna och höra om det finns några medel att söka ifall de tycker att en ombduktion kan tillföra forskarna viktig info.

Jag har fått kontakt med Nilsfors, och han kommer att stå för obduktionen av Tamlin. Så Tamlin kommer att komma iväg till SVA. Jag antar att han kan tala om för mig vad som ska med kroppen in.
Var formuläret möjligen maine coon-kattens obduktionsremiss, det är den enda jag hittar på internet?
#5 Jo det var det formuläret jag fyllde i när jag skickade in min lilla fröken. Så bra att Nilsfors kan bekosta obduktionen för ju fler katter som faktiskt får kollas i borde ge bättre underlag för forskningen! Det är jobbigt att behöva tänka på praktiska detaljer när sorgen gör som ondast!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#5 Så bra,då får du svar, och nu behöver du inte lägga ut mer pengar.

Bra att detn ordnade sig. Allt stöd till forskning som kan ge kunskap som gynnar katter i framtiden är viktig att ta tillvara på!
Bra att det inte behövde belasta din ekonomi eller din sorgeprocess.

#8 Man känner sig ju lite dum när det blir pengar som stjälper lasset, även om de flesta säkert förstår att man häver in alla pengar man har (och inte har) på det levande djuret… Men som det är nu har jag knappt pengar att ta mig hem till föräldrarna i jul… Och en obduktion vore bara för mycket. Tur att det snart är lön… och jag är glad att han ändå blir obducerad
# 9 det är helt naturligt och inget att skämmas för att det kostar.. Jag vet precis vad du går igenom ekonomiskt just nu. Vår Moira är sjuk och har legat inne några dagar, dock hemma på permis just nu. Och ja, det kommer bli dyrt. Vi kommer inte ha många kronor över när allt är betalt. Fast vi har försäkring.
Jag tycker inte du ska känna skuld över pengaproblemet.. Men jag vet hur lätt det är att känna så. Man VILL inte behöva känna stress att det kostar. Inte när ens älskade djur är sjukt.
*Många många kramar till dig*
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#8 Det är väl inte ditt fel att du inte har massor av pengar
.Vi är många som måste prioritera var vi lägger våra slantar.Du har givit Tamlin den bästa vård när han levde och det är viktigast.Att du sedan inte har råd att obducera tycker jag är en bra gräns att stoppa vid.Jag skulle gjort samma sak..