Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1648 ggr
cornish
0

Pälsvård..

Vad gör ni för era Cornishars pälsar??

Ja nu behövs ju ej någon riktig pälsvård som med en långhårskatt..men ni kanske gör något litet iallafall?

Jag borstar mina-den ena gillar ju en liten mjuk stålkarda-typ som är till hund..Och just nu har han fällt en hel del-det är Buffy som har tjockpäls samt tyvärr lite stickelhår på ryggen.
Han blir heltokig när jag bortar honom med den..

Danne gillar mest att "riva" sina kinder-mun!! mot dessa stålnabbar..Ser ut att göra ont men detta har han alltid varit tokig i..spinner högt då!Men hans päls är för tunnatt använda den på kroppen.Till honom ham jag en liten röd gummiborste med täta nabbar-den tycker han är skön och "luddet" fastnar i den!Danne har inget vanligt hår..

Ja det är det jag gör-de tycker det är skänt med bortning ju…det blir som massage och måste ju vara bra för hud och päls..

Vad gör ni?
Andra trix ?
Badning/dusch har vi i en egen tråd-skriv gärna där med!

AnneAlva
0

Det här låter säkert lite galet, men våra katter älskar att bli rollade med klädroller. Generad Pälsen blir superfin efteråt, väldigt blank och mjuk. Annars har vi små gummikardor som är väldigt bra, men rollern är en klar favorit, det kan jag rekommendera! Nackdelen är bara att den går åt väldigt fort när man använder den till katthår på ett stycke livs levande katt…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

La_Joz
0

#1 Roller låter intressant!? Det måste jag testa med en gång! Hoppas bara lilla Mistie tycker det är lika intressant som jag! Glad

La_Joz
0

Nu har jag testat klädrollern, och det funkade bra!! Mistie tyckte det var spännande hon med! Men hon tycker ju om att kela med allt visserligen…

cornish
0

#1 hmmm det blir nog skön massage det med!!Liksom bindvävsmassage-huden dras upp lite- och dras utmed om ni fattar..hi.hi..Skrattande
Mina djur-både hund o katt- kan gilla när jag gör så med händerna - tar upp en "nypa" hud och rullar den utmed ryggen…ni förstår hur jag menar??
Någon som fått bindvävsmassage kanske..?

Lullan1
0

AnneS, mina båda katter fullkomligt älskar klädrollern! Den är nästan det bästa de vet! Men som du sa går de åt väldigt fort…

Jag brukar borsta / rolla katterna ca 2-3 gånger i veckan, de gillar det och får alltid en liten godbit efteråt. Min mamma har skämt bort Findus med att borsta honom varje gång hon kommer (och ge godsak förstås) så när hon pinglar på dörren och kommer och hälsar på är han den första att hoppa upp på bordet och stå och kråma sig och vänta på borstningen! Behöver jag säga att Findus är min mammas lilla gosse? Glad