Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 6838 ggr
Bookia
1

Hur ofta kräks era katter?

Min katt driver mig till vansinne med sina ständiga spyor han lämnar överallt. Tidigare när jag alltid såg till att matlådan var fylld, spydde han varje dag. Nu portionerar jag upp maten, ger en matsked torrfoder när jag ser att skålen är tom. Kräkningarna har minskat i antal med han spyr fortfarande varannan eller var tredje dag. Ibland blir det flera dagar på raken.

Jag har lagt märke till att han ofta spyr när han spinner, och spinner gör han ju av massa anledningar. Det kan vara från att han är glad för att matte är hemma efter har varit på jobbet, för att han är hungrig eller helt enkelt för att han är på goshumör. Om han har ätit nyligen i anslutning till ovanstående situationer, då börjar hulkandet och allt maginnehåll åker ut.

Kan tillägga att  han lider av urinstenar och äter specialmat. Jag ger honom bara torrfodret eftersom han har lättare att spy upp blötfodret. Han äter heller inget olämpligt, trådar eller liknande. Han hårar otroligt mycket (måndagsexemplar med trasig päls) så jag dammsuger varje dag. Jag har klippt ner pälsen, ner till huden, mest kring nacken där pälsen var som tätast. Han verkar uppskatta det enormt eftersom han inte kliar sig där lika mycket längre och likaså får han inte i sig alls lika mycket pälshår när han slickar sig. Trots detta fortsätter kräkningarna och det har hänt åtskilliga gånger att han spyr även när magsäcken är tom, så det blir massa magsyrafläckar överallt och jag har tittat men jag ser inget i spyan som kan ha triggat igång kräkningen.

Förra natten spydde han, för jag vet inte vilken gång, i sängen. Jag bor i en etta så katten sover i sängen med mig. Det börjar bli tröttsamt att vakna av att katten har spytt på mig medan jag sover.

Är såna kräkningar något normalt, i denna omfattning?

MyTwiggs
1

Låter som ett speciallfall av veterinärmedicinsk natur. Jag tycker att du ska ta upp detta med din veterinär så att ni kan få ordning på honom. Jag har inga teorier faktiskt och har själv aldrig hört talas om en katt som spyr av att spinna.

Mina katter spyr någon gång ibland, speciellt Mojjan som gärna äter konstiga saker, men det ligger inom de normala ramarna (någon spya i veckan - gärna på finaste soffkudden)

Lycka till med utredningen!

Kanske att någon annan här har någon idé om vad detta kan röra sig om?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Silvestris
1

Nej, det är inte normalt med kräkningar i den omfattningen. Det kan handla om irriterad tarm, foderallergi/fodertintolerans, problem med magmunnen osv. Om du inte vill dra igång en omfattande veterinärutredning på en gång kan du ju prova att byta till ett urinstensförebyggande foder av annat märke och se om det blir bättre, men blir det inte bättre måste du ju kontakta veterinär.

Personligen tror jag inte att han spyr av att han spinner utan att han spinner pga. ett obehag som orakar kräkningar. Katter spinner inte bara av välmående utan även vid obehag, då spinnande har en lugnande och avslappnande effekt.

Bookia
0

Hmm…jag har pratat med en djursköterska hos veterinären, hon föreslog också att man ska byta till annat foder. Den jag köper nu kostar 308kr för en 3kg säck som räcker 2 månader. Den hon föreslog kostar 600kr för en 4kg säck. Det nya fodret är inte heller lika energität, så de 4kg skulle troligen också räcka 2mån, vilket innebär en rejäl fördyring. Dessutom så påtalade hon att han måste äta det nya fodret i minst ett par månader innan det märks någon skillnad.

Jag förhörde mig även hur mkt det skulle gå på att göra en ordentlig undersökning på katten och då vill jag göra rubbet. Ska jag ha honom undersökt är det lika bra att göra det ordentligt. Hon sa att priset i så fall skulle landa på ca 3000kr. Pengar som jag, en fattig student, tyvärr inte har. Rynkar på näsan

Förresten så spyr han inte bara när han spinner, utan även i övrigt, han kan hålla på och leka, springa runt och rätt vad det är börjar hulkande och ut åker allt. Jag är gravt hörselskadad så jag hör inte honom spinna utan det är när han är nära mig så jag känner vibrationerna från spinnandet, som jag kopplat ihop att han oftast spytt, eller börjat hulka samtidigt som han har spunnit när han var nära mig. Det kan hända att han spinner även när han springer på väggarna här, men det hör jag som sagt inte.

Jag får nog dra in på nåt och köpa det dyrare fodret. Det är värt att testa.

TamlinsMatte
0

Är katten försäkrad? För om den är det så täcker försäkringen även hela undersökningsapparaten när det handlar om en katt som visar symptom. Priset lär väl hamna på 1575kr - 2400kr beroende på hur din försäkring ser ut.

Sedan *finns* det spyende katter där man bara får gilla läget och leva med det. Men ganska ofta finns ju ett skäl bakom att de kräks som kanske inte är så harmlöst. I mitt fall har jag en njursjuk katt som kräks mer eller mindre frekvent i perioder, vilket vi bara får leva med. Han mår inte illa mellan kräkningarna (enligt veterinärens bedömning av min beskrivning av honom - hon ser honom ju bara i några minuter)så jag har bedömt att det är okej att låta honom leva när det handlar om några minuters illamående per dag… Men då är ju bakgrunden till kräkningarna mycket allvarlig. Det kan vara mer eller mindre allvarligt förstås, men få katter "bara kräks" så ofta som varje dag.

Testa du att byta foder några månader, verkar han inte medtagen i övrigt kan man se om det blir bättre av fodret. Det kan också handla mycket om att han äter för mycket när han har fri tillgång och då blir det mycket kräk. Då behövs det lång tid att få magen att lugna sig när intaget är mer normalt.

Bookia
0

Katten är självklart försäkrad. Självrisken är på 1100+25% vilket gör att undersökningen för 3000kr borde i så fall landa på ca 1600kr. Dock hänger det ju på att veterinären anmäler det som symtom som visar på sjukdom. Dessutom lär premien bli ännu dyrare efter den undersökningen, just nu betalar jag 700kr per år. Men men, kan vara värt att få det kollat. Ska ringa djursjukhuset imorgon och förhöra mig.

I övrigt är han en väldigt pigg katt, han verkar inte lida av kräkningarna. Om han känner obehag så verkar det vara väldigt kortvarigt i anslutning till kräkningarna. Eller ja, längre om han spyr på finaste soffkudden, han märker att jag blir skitsur och håller sig undan i rätt många timmar. När han väl har spytt är han annars som vanligt.

Jag har halva påsen kvar av det gamla fodret, som räcker 1 mån till. Jag ska köpa det nya fodret nästa gång så vid årsskiftet bör man se någon förbättring, om det nu är bara så att hans mage har svårt för just denna fodersort.

TamlinsMatte
0

Jag tror faktiskt inte att försäkringen fungerar så, det enda man möjligen förlorar är en liten premierabatt för skadefria år. Jag har samma försäkring som du, fast med 15% rörlig (och 50000 i maxtak) och betalar 828 kr/år. Jag har sedan 2007 gjort ganska stora uttag i försäkringen och skillnaden mellan åren har varit upp ungefär 100kr, vilket är allas höjning det senaste skulle jag tro. Själva meningen med försäkring är ju att kostnaden egentligen delas mellan alla försäkringstagare.

Och jo, det handlar om att det anmäls som skada. Men det enda du behöver göra är att söka veterinären för just kräkningarna. Har du själv redan bytt foder kommer veterinären att göra ungefär de undersökningar du funderar på (allmänblodprov är det vanligaste med djur med symptom på oklar sjukdom - innebär ungefär att man söker blodet för funktion av alla inre organ + vita och röda blodkroppar). Och eftersom du sökte för ett symptom kommer det att täckas av försäkringen. Jag har aldrig haft några problem med Agria för att de ska stå för Tamlins uppföljningar av HCM trot att han inte visar symptom (men han har alltså HCM, uppföljningar räknas alltså som "behandling" - det är den andra katten som har njurproblem)

När det gäller fodret skulle jag nog försöka byta snart, i alla fall i sambadnd med nästa inkomst, och inte vänta på att det gamla tar slut. Om ni sedan testat och det inte fungerar kan man spara det gamla och använda det då. Men inte vänta så att han behöver spy längre tid om det är det som var fel. Och var inte rädd att faktiskt söka veterinär. För jag kan inte tänka mig att det blir någon svårighet att få försäkringen att täcka, även om man inte hittar fel. Om symptomen finns är meningen att vi ska kunna söka vård direkt just på grund av försäkringen. Just att katten mår bra emellan säger ju inte att det är något mindre allvarligt (Willes njurar är ju tex dödliga men hålls i schack av rätt foder)

Bookia
0

Ok, då förstår jag. Jag ska följa ditt råd och köpa nytt foder till katten redan idag.

Tack så mycket för hjälpen. Glad

citrina
0

Med tanke på att personer som kräks ofta,  bulimiker tex riskerar frätskador på tänder och slemhinnor så borde riskerna vara liknande för djur som kräks frkvent, magsyra ska vara i magen där slemhinnorna är anpassade för dess låga ph-värde.

Det enda man förlorar om man utnyttjar sin försäkring är ev premierabatt pga skadefria år, tror att denna summa max kan komma upp i 20-25%.

Vi har en hankatt i familjen och han tål inte torrfoder. Sen han började få blötmat så har magen stabiliserats och avföringen är inte lös längre. Får han torrfoder så vet vi att spyan kommer som ett brev på posten. Och ja han har varit hos vetrinären för sina bekymmer med diarré. Kan tillägga att hans njurvärden inte är på topp men ändå ok, de har iallafall inte blivit avsevärt sämre på några år.

Nu ska jag vara en riktig surkärring, men jag anser att har man tagit sig an ett djur så är det ens skyldighet att kunna ta det till veterinären när det har symtom på att nåt kan vara allvarligt fel.

Vi hade en honkatt som ganska snabbt blev så dålig att vi fick avliva henne akut pga njursvikt. Hon hade varit pigg bara några dagar tidigare. Pappa, som hade henne, hade kanske inte varit helt uppmärksam på att hon blivit smalare men hon hade lekt som vanligt till bara några dagar innan hon blev riktigt allmänpåverkad och då var hennes kratinin uppe i 1200….

Njursjukdomar är inte att leka med och de ger sällan symtom förrän det har gått ganska långt, njurarna är duktiga på att göra varandras jobb.

Tittar man på människo-diagnoser så kan illamående/kräkning bero på en förträngning i tarmen eller nedre magmunnen vilket kan vara orsakat av tex en tumör.

Saker och ting i kroppen sker inte bara utan orsak, sen behöver inte orsaken vara dödlig och man kanske inte hittar den men inget "bara är".

Nitro
0

Jag känner igen mig!
Har en skogishane på 6 år som varit precis som din. Vi har varit hos veterinär, som inte hittat något utan vi har fått pussla själva. Från första början misstänkte vi fodret, men kollade upp honom för säkerhets skull.
Nu har vi har bytt foder, bytt foder, bytt foder och bytt foder.
Inga "billiga" foder går hem, det kommer upp lika fort som det åker ner. Blötmat kommer upp, vanlig mat kommer upp.
Royan Canin Exigent stannar i magen och kissen kräks kanske 2 gånger i månaden, helt normalt som jag förstått det av en långhårig katt :)

Ylva-Li
0

Puck kräks kanske en gång i veckan, pga hetsätning.. Hon äter ibland lite FÖR mycket torrfoder, och allt för fort.. Och då kräks hon. Små korvar av tuggade torrisar. De andra två har nog aldrig kräkts.

Hoppas du lyckas få ordning på din kräkmaskin. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bookia
1

Nu är det dags för en uppdatering.

Min plan var att först byta foder och se om det hjälpte. Om inte, skulle jag nog skrapa ihop de tusenlapparna som behövs för ett veterinärbesök.

Kattskrället har nu ätit nytt, mkt dyrare foder, i en dryg månad och jag måste säga att det verkar ha gjort susen. Han är som en helt ny katt. Först och främst, han har inte kräkts en endaste gång sen han började med det nya fodret. Han har även nästan helt slutat med de där torra kräkningarna/hostningarna. Tror han har gjort det handfull gånger sen han bytte foder, jämfört med flera ggr per dag innan. Han verkar allmänt mycket piggare och gladare, pälsen verkar vara lite bättre och det ständiga kliandet har minskat. Tidigare har det kliat jämt över hela kroppen så han han ofta rivit upp sår av allt kliande. Allt sådant har nästan försvunnit. Han dricker mycket mer vatten nu och därför även kissar nästan dubbelt så mkt jämfört med förut, så ingen större risk för urinstenar där inte. Bajset luktar även mindre nuförtiden.

Allt som allt, det verkar som att det bara var fodret som inte alls passade. Jag har alltså bytt från FCD till Royal Canins Veterinary Exclusive Urinary S/0 LP 34.

Pus-
0

Å, så flott for dere begge. Han har det mye bedre, og du slipper all vaskingen. Riktig fór har veldig mye å si Glad

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/

Eine
0

Bara en liten undran? Har din cornish så mycket päls att du måste klippa denFörvånad?Är den långhårig?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Bookia
0

Eine, nej han är inte långhårig, däremot ett måndagsexemplar som har supertät (alltså tätare än övriga cornishars) päls som inte sitter kvar. Han fäller kopiösa mängder, bra mkt mer än en huskatt tex. Dessutom är hans päls jobbigt tunnt och lättflygigt. Man andas lätt in det och kostar lungorna ur sig i en halvtimme. Därav daglig dammsugning.

Utöver det verkar han ha (haft) hudeksem över mesta av kroppen, halsen och nacken mest av allt. Så han har alltid kliat sig otroligt mycket där. Jag har klippt ner pälsen och försökt raka (helt hopplöst, rakhyveln fastnar direkt för att det är så tät päls) bort en del av pälsen. Det verkar ha hjälpt honom väldigt mycket eftersom han inte kliar sig lika illa. Eksemet verkar också ha minskat i omfattningen sen foderbytet med. \o/

Eine
0

Aha,jag förstår.Har du provat att trimma honom med en gummikarda? En handske eller karda med gumminabbar är oslagbart om katten har mycket päls.Det kan jag rekommendera, så att du slipper ha så mycket päls i luftenGlad

Bookia
0

Jag har en sån där liten karda, brukar ta det ibland men katten är inte så hemskt förtjust i den, får hålla ner honom med våld för att kunna karda i lugn och ro. Men när jag väl kardar, shit vad det kommer loss MÄNGDER med hår.

Katten spydde förresten i förrgår. På mig i sängen när jag sov. Fick vackert gå upp och byta sängkläder och hade svårt att komma ner i varv efteråt, tog tid att somna igen. Var halvdöd när jag kom till skolan dagen efter. Tack för det kattjävel.

Men detta är första spyan sen jag påbörjade påsen med det nya fodret. Jag misstänker att det var hungern som ställde till det. Jag hade glömt att fylla på matskålen ordentligt när jag gick hemifrån på morgonen. När jag kom hem på kvällen var skålen helt renslickad. Jag fyllde på till brädden och gick och la mig. Nån gång under natten gick katten upp och åt väl lite för mkt pga hungern, så när han hade druckit vatten på det och torrfodret svällde upp, blev det för mkt för magsäcken så allt åkte upp igen.

En spya på snart 2mån. Jäkla förbättring jämfört med 2-3 spyor (minst) per vecka. Skrattande

Salmissra
0

"Tack för det kattjävel"

Tyst

En katt gör aldrig någonting för att "jävlas" och han gör det för att han inte mår bra.

Eine
0

#17 jag reagerade också,men kanske låter det värre än menat?

AnneAlva
0

#17, 18 Jag gissar att det var lite humoristiskt menat, det var i alla fall så jag läste det. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

TamlinsMatte
0

#19 Det är nog så jag läser det också… Och nog muttras det arga svordomar här också när jag plötsligt trampar i en kisspöl (av min älskade skitpissnisse som levt med mig i 10 år) eller vaknar av att samma skitkatt kräkts på min kudde (varför varför varför måste han alltid kräkas på den??? Jättemysigt att lägga håret i).

Pinkeriet sker flera gånger i veckan, kräklandet mer sällan än så. Men givetvis gör han det aldrig för att jäklas. Pinkeriet är för att jag har att göra med en katt som farit illa och sedan fått en fix idé som aldrig går ur helt, kräklandet har med hans trasiga njurar att göra - och kuddens utsatthet beror ju bara på att han ju vill sova där matte sover. Men å så jag muttrar och svär. OCH älskar min trasiga skitkatt (i nästa ögonblick blir jag istället djupt sentimental över att han valde ut mig att bo hos, som om han visste att DEN människan skulle stå ut och aldrig bestraffa hans egenheter)

En gång i tiden hade jag en katt som närmade sig att jäklas dock. Hon kissade PÅ mig om jag varit borta för länge… Kom jag hem efter ett långt arbetspass gick hon upp på mig när jag höll på att somna och kissade. Inte för att jag någonsin anklagat KATTEN för det, men det var uppenbart en protest i syfte att tala om något för mig - och slutade så fort de blivit två katter och pissnissen vandrat in i våra liv (han gjorde verkligen det, han vandrade in i köket en dag och har sedan dess vägrat att bo med någon annan - så allergi till trots lever han med mig tills det är dags för regnbågsbron)

Bookia
0

Oj, TamlinsMatte, du har nog fått mer än din beskärda del av kattproblem. Jag känner mig löjlig över att gnälla på några spyor, jämfört med hur du har det.

Jag har bott ihop med en katt som 9ggr av 10 kissade någon annanstans i lgh istället för kattlådan. Varje timme skulle man gå rundor i lgh och leta efter kisspölar. Bajshögarna kunde man lukta sig till. Den katten hatade jag verkligen, är katten så trasig så är det bättre att avliva. Till saken hör till att den togs från sin mamma när den var par veckor  gammal bara, så hon lärde sig aldrig bete sig som en katt. Obs, det var inte min katt.

Jag älskar min nuvarande strulputte till katte, han är otroligt tålmodig och har enormt mkt överseende med sin usla matte. Spyproblemet var helt uppenbart kopplat med fodret som inte passade honom för fem öre, och det märks enorm skillnad på honom nu när han är på rätt foder. Så ja, "kattjävel" var mest menat som ett uttryck för frustrationen man kände av att bli väckt av blöt kattspya. Katten i övrigt är ett charmtroll. Flört

Eine
0

#21 Jag tror inte att du hatade katten.Visst var det hans beteende du faktiskt hatade?Jag hade en hona som blev sjuk och låg och sket på mitt bröst när jag låg i sängen helt ovetande.Hon är borta nu för länge sedan,hade cancer visade det sig.Inte hatade jag henne, men det var inte kul att bli skiten påFörvånad