Ang flytt! vad gör jag med katterna..
Hej alla!
Ska jag sätta in katterna först i den tomma lägenheten så de får nosa eller ska jag flytta över sakerna först så de känner igen "sina" våra saker och dofter?
Jag jobbar ju ideelt på katthemmet här i Oskarshamn så jag ska ha dem där from i morgon så vi får det sista gjort.. Är det inte lugnast för katterna att vi flyttar över möblerna först och sen katterna? Alla säger olika, jag blir konfunderad.. Vad tycker ni? Hur gjorde ni själva? Finns det rätt och fel ang detta? Ha det bra alla!!

De gånger jag har flyttat så har jag haft katterna hos min mamma och hämtat hem dom först efter flytten är klar. Det har gått jättebra! Det är ju samma möbler och så har de ju varandra. Måste kännas väldigt konstigt att komma till en tom lägenhet och speciellt om ni ska springa in och ut genom dörren med lådor och möbler…
Jag tror att de har lättare att anpassa sig om du tar in dem efter flytt!
ja det känns som det… (läste på någon kattsida att de skulle vara bättre att ta katterna först, så de fick kolla runt lite, men det tycker jag verkar bökigare)
Jag tror det är bättre för katterna att vänta med att komma till det nya stället när allt är uppackat och klart. Då kan de i lugn och ro gå runt och snosa och kolla in läget.
Oj,oj…om det är något min kära Danne fått utstå så är det flyttar!!
Han älskar dock olika miljöer!(har väl lärt sig det pga detta..)
Han har flyttat efter att ha bott hos uppfödaren 2 år-först till mig..Den flytten var ju omvälvande och tog lite tid att smälta då han bott med massor av katter..
MEN sedan har han och jag flyttat med först min första hund-3 gånger…Sedan med Buffy 1 gång samt med Buffy och Smilla 2 gånger..
= 6 gånger på 10år…
Men-i detta fall är det mig det var synd om..även om jag ej ska klaga över mitt boende i dag heller-men jag hade gärna sluppit alla dessa flyttar!
De berodde på separation först-sedan stambyten mm.
Katterna har alltid tyckt det varit kul-och sängen har ju varit densamma -iallafall min säng alltid-att dra sig tillbaka och sova i mellan upptäcksfärderna..
Jag har i alla fall låtit katter och hund varit hos någon under den dagen jag flyttade-sedan har de kommit till ett nytt ställe -klart med alla kartinger-men ej uppackat!
Nu sist för ett år sedan då jag bytte ner mig i storlek pga särbo-separation(lät kul) så hade jag flyttgubbar-orkade inte flytta en kartong igen!
Men all packning gjorde jag själv-och..katerna kom nyfiket till en ny lgh med 86 kartonger i vardagsrummet!!
Hrrm-jag har lite svårt att slänga grejer..man salmlar på sig under åren
Men detta med packning-och uppackning…Det är den roligaste av lekar för en Cornish…Dom var helt saliga i kartonger, silkespapper, all röra helt enkelt..Alla skåp att hoppa in i under urtorkning…alla underliga saker som kom fram som gick att ligga på/i eller tugga på..
Ja- det är en utmaning att flytta med 1 Cornish-ännu värre med 2 som kan vara i olika rum och busa…Men man fick sig många skratt mellan svordomarna..
Behöver jag tillägga att jag helst inte flyttar på ett tag nu..Musten har liksom gått ur mig!
Har inte ens gjort iordning riktigt här i lgh..en del ska målas och saker ska sättas upp-det är nästan exakt 1 år sedan jag flyttade hit.
Men nu när jag är själv får det vara tills jag orkar(-jag är ju faktiskt sjuk)
Rörigt??
Ja- men rådet var alltså- flytta grejerna först-katterna sen!!
Låter konstigt rådet du fick på nån kattsida att katterna skulle gå runt först i en tom lgh…då finns ju risken att de blir osäkra över nya lukten - markerar själva osv.
(
De kommer gilla att gå och undersöka allt sen-tror inte de kommer må ett dugg dåligt av det-om ingen är särskilt nervös av sig(tänker på om du har någon ny hittekatt?Minns ej det..i så fall kan den väl vara lite osäker-men det kan du ju allt om!!)
Jag har hyrt flyttgubbar jag med! Jag tackar för era svar! Katterna får vara på katthemmet tills flyttgubbarna flyttat dit alla sakerna så hämtar jag katterna på kvällen se, det blir bäst så.
Cornish.. du har fyttat mycket, jag med..*usch* jobbigt* vi flyttade hit till denna lgh för 8 månader sen och nu ska vi flytta till en större nu på måndag!
Ha en trevlig helg alla.. återkommer på tisdag eller onsdag om jag kan hålla mig så länge…! 
Lycka till, se till att ställa in datorn och säkra internetuppkopplingen det första du gör! 
Tror att det är bättre att flytta möblerna först. Annars blir det en massa stressmoment för katterna.
Ordning först katterna sedan.
Hur har det gått med flytten? Mår katterna bra i sitt nya hem?