Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: omplacering
Läst 3069 ggr
Vildkathan
0

Röd crx hona till salu.

Hej!

Nu har jag fått veta att en crx hona behöver ett nytt hem, då inte ägarna orkar med henne. Dom visste nog inte något om hur en crx är då dom skaffade henne, tyvärr.

Men nu är det så att igår så fick min svägerska hämta katten och en annan lite kattunge som ägarna hade, för att tjejen annars skulle avliva katterna.

Men min svägerska vill inte ha en cornish, och vände sig till mig, men jag kan tyvärr inte ta in en fertil hona till mina grabbar, speciellt när jag bara är fodervärd åt den ena hanen och jag vet inte om honan är testad eller när hon fick sitt sista vaccin. Hon är iallafall 2½ år, och min svägerska skulle ringa en kvinna som ägt katten förut och fråga vad kattens stamnamn är, så man kan höra av sig till uppfödaren också, så den personen vet vad som pågår.

Katten bor i Piteå. Och det största kravet min väninna har (som hämtade katten igår) är att katten ska hamna hos någon som förstår sig på en cornish.

Ägd av S*Zaxofragas Zigge

Eine
0

Vad heter katten i stamtavlan?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MonicaLagerquist
0

Är uppfödaren till katten informerad?

Stolt ägare till tre La permer

Vildkathan
0

Jag citerar det jag skrev tidigare Glad

"min svägerska skulle ringa en kvinna som ägt katten förut och fråga vad kattens stamnamn är, så man kan höra av sig till uppfödaren också, så den personen vet vad som pågår"

Och personen som jag veta vad som pågår är uppfödaren.

Jag ska ringa min svägerska imorgon, för då ska hon ha tagit reda på uppfödarens namn.

fick höra att min svägerska har uppfattat det som att uppfödaren bor i stockholm.

Och jag kommer ringa uppfödaren direkt jag får namnet.

För den som har stamtavlan, verkar fortfarande vara ägare på katten men vill inte ha den längre och låter den bo hos andra. Och hon har sagt det "typiska"… dvs att katten kostar 1000kr utan stamtavla och 3000kr med stamtavla. *suck*

Jag ska försöka ta mig till min svägerska någon dag och ta lite kort, så ni får se hur katten ser ut. Hon kommer bra överens med andra katter, barn och hundar.

Eine
0

#3 ja du ser så slarvigt man(jag) läser ibland.Bra att du börjar i rätt ände.Det kan ju mycket väl tänkas att uppfödaren inget vet? Men jag blir så konfunderad om den nuvarande ägaren ens funderar på att sälja katten utan stamtavla när sådan redan finns??Upprörande när jag tänker efterRynkar på näsan.

Vildkathan
0

#4 Tänker samma här… För har katten en stamtavla är det ju självklart att den ska följa med katten vid köp.

Att kontakta uppfödaren var det första jag tänkte på. För om det hade varit jag som varit uppfödaren så skulle jag vilja ha en chans att köpa tillbaka katten eller iallafall veta vart katten hamnar.

Eine
0

#5 precis så tänker jag också.jag vill få en chans att köpa tillbaka eller påverka vart min uppfödning kommer.Jag vet också att det är mycket begärt att få sådan kontroll över försålda katter.Och som sagt,stamtavlan följer katten.Om ägaren inte ger stamtavlan vid köpet är det i mina ögon en person som vill suga ur de sista kronorna ur katten.Inget vidare fint tänk där måste jag säga och jag hoppas hon går på en nitSkrikandes

Vildkathan
0

#6 Det gör hon nog. För man kan köpa katten utan stamtavla dvs för 1000kr och sedan ringa Sverak och få en ny stamtavla för mycket mindre än 2000kr.

RacerDonnans
0

Är detta samma stackars hona som var på "vift" i Piteå sist?

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Vildkathan
0

#8 Ja, det är det.

[Silkwaves]
0

Stackars lilla oönskade kisse Gråter

MyTwiggs
0

Gråter Hoppas att det ordnar upp sig för henne!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Vildkathan
0

Ja, jag hoppas det löser för henne också. Ska till min bror idag och ta kort på henne. Fick höra att hon är mager och fick även höra att hon bara får Friskies. Men det där med mager ska jag kolla, eftersom varken min bror eller svägerska är så kunniga om hur en crx kan se ut. Dom är mest vana med bondkatter och jämfört med en bondkatt så kan man tycka att en crx är mager. Glad

Men det kan ju stämma också.. så därför ska jag kolla på katten idag. Har ju inte träffat henne än. Har bara fått höra om henne och sett kort på henne. Men jag lägger upp bilderna när jag tagit dom så ni får se hur hon ser ut Glad

RacerDonnans
0

#12 Ja, det är ju så att många "rexovana" tycker de ser väldigt magra ut. Hoppas verkligen det löser sig med ett riktigt bra hem nu.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

MyTwiggs
0

Får hon bara friskies så skulle det dock inte förvåna mig om hon var mager…

www.mytwiggs.com

Vildkathan
0

Hon är riktigt mager! Jag känner varenda ryggkota tydligt som sticker ut, och man känner revbenen tydligt, om hon inte hade haft päls skulle man säkert kunna se dom också. Skrikandes

Men hon är hur kelig som helst och innan jag for så låg hon och mjölktrampade på min bröstkorg och spann som en tok. Skrattande

Jag har sagt att hon -måste- få annan mat och nu har min svägerska pratat med kvinnan som är den egentliga ägaren att katten ska kastreras och jag sa att hon måste ha ett veterinärintyg på att hon är frisk innan det blir något köp. Kvinnan, som pratar mest norksa, hade sagt stamnamnet till min svägerska, men eftersom min svägerska hade svårt att höra vad hon sa, så ska kvinnans man som pratar svenska ringa idag och berätta :)

Jag har pratat med min uppfödare och hon sa att jag kan ta honan om hon är i vårat gästrum så inte Zigge och hon träffas. Funderade på det, men kom att tänka på att det är ju större risk att Zigge börjar strila om han känner doften av en fertil hona. Så jag hoppas verkligen att hon kastreras snart, för då finns det ju inget som hindrar mig från att ha henne tillfälligt, så får hon bra mat iallafall.

Men hon är riktigt fin, trots att hon är mager. Tyvärr sitter jag vid fel dator för att lägga upp bilder. Ska försöka göra det senare idag.

Vildkathan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu får ni se bilderna på henne som jag tog igår.

Vildkathan
0

Igen på den lilla magra tjejen.

Vildkathan
0

Visst är hon rödtigré??

Vildkathan
0

Hon med sin lilla kattunge kompis… som också söker hem. Hon som hade dom sa att dom slogs hela tiden och inte kunde vara nära varandra, jag tycker inte att det ser ut som det. Eller vad säger ni?? Flört

Vildkathan
0

En till mysbild på honan..

Vildkathan
0

Och en sista bild… försökte ta profilbild på henne.. tror att den blev bra..

kayarina
0

vilken tjusig flicka! hoppas verkligen att hon får komma till ett fint hem. eller stannar hos dig. :) jag avskyr när djur och människor far illa och tyvärr verkar det vara vardagsmat. förstår inte varför. :(

Vildkathan
0

#22 förstår inte det jag heller.

Nu så väntar jag bara på att sverak ska öppna så jag kan ringa.. för jag har fått stamtavlenumret (om det heter så, kvinnan hade rabblat upp bokstäver och siffror och sagt något om stamtavlenummer).. så då kan jag få fram stamnamn dvs uppfödaren…. så uppfödaren får veta hur det är med katten.

Har sverak helgöppet eller måste jag vänta till på måndag?

För kattens lilla kompis kommer kattakuten ta hand om, eftersom min svägerska känner att hon inte tål ungens päls riktigt. Så då blir cornishen ensamkatt ett tag tills någon vill ha henne.

kayarina
0
23#

SVERAKs kansli, Åsbogatan 33, 504 56 BORÅS

Tel växel: 033-10 15 65

Telefontider: Måndag-torsdag 9.30-12.00, 13.00-15.30

Fax: 033-10 08 99

E-post: sverak@sverak.se

De verkar inte ha öppet på helgar. Nej. :(

Vildkathan
0

#24 Då får jag väl ha tålamod och vänta till på måndag… *suck*

Lindavictoria
0

Fin kissekatt, håller tummarna för att hon får det kärleksfulla, kunniga och varaktiga hem som hon behöver!

AnneAlva
0

Åh, det känns i hjärtat för denna lilla dam som varit på villovägar tidigare. Hoppas verkligen att hon hittar det mest kärleksfulla och rätta hem snart!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Vildkathan
0

Det hoppas jag med… nu har hennes lilla kattungekompis fått ett hem iallafall. Så nu är det bara hon kvar, jag hoppas att "ägaren" håller fast vid att hon ska kastreras innan köp, för hittills är det köpare som verkar vilja avla på henne som hört av sig (förutom en kvinna som verkar vara en vettig person som eventuellt är intresserad av tösen, beroende på om uppfödaren vill köpa tillbaka henne), och sådana köpare väljer jag bort direkt, som bara vill köpa en billig fertil raskatt som dom kan "tjäna" pengar på. Eftersom hon redan varit med om så mycket i sitt liv, samt redan fått en kull med ungar efter vad jag har hört. Och jag tycker att hon behöver få ett lugnt och bra hem som sällskapskatt eller kanske t o m utställning. Men inte som avelskatt.

AnneAlva
0

#28  Jag tycker att du resonerar helt rätt!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Vildkathan
0

Payload Patty´s Cissi heter katten och är visst född 2008-01-31, så hon är visst inte ens 2 år än.

Jag har pratat med uppfödaren och hon kan inte köpa tillbaka katten, men hon skulle hjälpa till att finna ett bra hem åt henne.

Och var visst inte registrerad i Sverak, utan Kustkatten (IDP).

Men fick föräldrarnas namn, eftersom Cissi inte är inlagd på pawpeds, bara hennes föräldrar..

Mamman: Lexingtons Susie Q

Pappan: IDP IC Lyckotassen's Thomas O'Maley

Eine
0

Det är inte dåligt i mina ögon om någon allvarligt avelsintresserad vill använda henne någon gång i crxavel?Katten är ju fin .

Vildkathan
0

#31 Men fick höra från uppfödaren nu att hon kan eventuellt ha ett navelbråck. Uppfödaren var inte helt säker på att det var den katten som hade det, men hon trodde att det var hon.

Eine
0

#32 hej och hå,då är det endast kastration som gäller förstås!

Vildkathan
0

#33 Jo. Jag hoppas bara att ryktet jag hörde om att hon redan fått en kull inte stämmer.

TamlinsMatte
0

#34 Om det är samma katt som snurrat tidigare, så fanns hon ute på en HÖGST osmaklig blocketannons tillsammans med sina fina kattungar - blandraser. Så i så fall, jo…

Vildkathan
0

#35 What!? Finns den kvar? Kan du skicka länken till mig? Det hade jag ingen aning om…

TamlinsMatte
0

#36 Nej, jag kan inte hitta den nu… Men den var för mycket länge sedan och annonserna är ju inte kvar så länge, jag minns att det var diskussion härinne om den när det begav sig (det var nog därför någon frågade om det var "samma katt")

MyTwiggs
0

Jag kommer ihåg den annonsen… Hmm… Det är nog hon…

www.mytwiggs.com

TamlinsMatte
0

http://www.cornishrex.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=c3e75804-a16b-4fa4-bc04-bec02159a7e8

Och här är den tråd jag kom ihåg… om jag minns rätt från annonsen skulle ägarna flytta typ till Norge utan katten

Vildkathan
0

Men usch vad hemskt!

Enligt ryktena jag har hört så ska hon blivit parad med en crxhane (chokladfärgad) som är köpt från ett katthem i södra sverige, men eftersom jag fått felaktiga uppgifter tidigare (som ålder, vilken stad uppfödaren bor, om föräldrarna till honan osv) så visst jag inte riktigt om jag skulle tro på det. Men nu… ja… fy vad hemskt.

Eine
0

#41 Tror inte att dessa människor bryr sig ett dyft.

Lindavictoria
0

Hoppas att allt ordnar sig till det bästa i dagsläget. Fin missekatt och förtjänar ett bra hem!

Vildkathan
0

Nu har jag pratat lite med min svägerska som pratat med människorna som haft den här tösen. Och det är inte hon som varit på blocket. Och crxen hade kommit till den där tjejen som inte behandlade henne så bra i vintras. Och den där tjejen säger att inte skulle hon ha hunnit med att bli parad, fått ungar och fått ungarna bortsålda på 6 månader, så det stämmer inte. Den enda kull denna har haft är hos sin ägare som hon var hos innan hon kom till tjejen med den där crx hanen. Men det som oroar mig då, är att då kan inte honan varit ens ett år, eftersom hon fyller 2 år nu i januari 2010. Kan det ge några skador på honan att ha fått ungar så tidigt??

Eine
0

#44 Ingen fara,löper en katta är hennes kropp redo för att ta emot en kull också.På 6 månader hinns det visst med,där har personen felFlörtKatter är inte som andra människor.Vi ska inte lägga så mycket mänskliga värderingar på våra älsklingar.Men då har hon inget navelbråck heller då?

Vildkathan
0

#45 Jo, jag sa också att nog hinner hon med det, men eftersom hon blev upphittad i juli och då sa hon som polisen gav henne till först att hon ser att katten haft ungar nyligt men att hon inte hade någon mjölk kvar. Därför blev jag lite fundersam, men ligger ju i det förflutna, den här katten ska inte ha några mer ungar iallafall.

Navelbråck vet jag inte än, eftersom jag ska fråga uppfödaren om hon vet om det var den honan eller inte som hade det, uppfödaren trodde det men visste inte. Så jag ska maila henne idag och fråga om hon hittat några besiktningspapper på katten så vi vet om hon har det eller inte. Min svägerska säger att hon inte kan känna något konstigt på magen, men jag sa att det kan vara ett litet navelbråck och att en veterinär i så fall kan kolla om hon har det eller inte.

Vildkathan
0

Honan har blivit såld idag.

Dragonrebell
0

Har allt löst sig då? Med kastrationen och så? Skönt i alla fall att hon har fått komma till ett bra?, hem. Det förtjänar hon…

MyTwiggs
0

Skönt med att gott slut. Jag låser den här tråden då.

www.mytwiggs.com

Inlägget är låst för nya kommentarer