Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1195 ggr
PetrasLova
0

händer detta ngn av era katter?

Idag när jag i min iver satt och försökte öppna upp ett paket pepparkakor, det som är inuti papperskartongen…jag lyckas inte utan sitter där och prasslar och prasslar…Wiggo sitter bredvid och tillslut börjar han att klökas som att när han ska kräkas fast utan att det kommer ngt och han liksom vissel väser samtidigt som detta sker om och om igen när han hör det där ljudet.

Vet att hans mamma och syster beter sig likadant när det kommer ett speciellt ljud de tycker är obehagligt i öronen.

Ngn här med samma lika erfarenhet och hur kommer detta sig?

Eine
0

De snackar kanske? Som när de ser fåglar eller flugor som de smyger på.Ett nästan hackande och försiktigt ljud?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

PetrasLova
0

Nej Eine det är inte det ljudet det här är ngt alldeles annat. Precis som om han ryser likt vi människor gör när vi hör naglar mot "svarta tavlan" i skolan…ja u get the pic ? Obestämd

MartinaH
0

Det här beteendet känner jag igen. Jag har en leksaksråtta här hemma som har en nyckel som man kan skruva upp, och när man gör detta så rör sig råttan och viftar runt med svansen. I och med maskineriet i råttan så låter och rasslar den en del också. Idun får kräkreflexer så fort råttan börjar låta! Ser precis ut som att hon ska kräkas, fast det inte kommer något. Mysak däremot reagerar inte alls så. För Iduns skull plockade jag bort denna leksak rätt omgåendeFlört.

MyTwiggs
0

Men så tokigt! Har då aldrig hört talas om något sådant!

Är Idun också släkt med Wiggo? Tungan ute

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Wiveka]
0

Våra får också kräkreflexer vid vissa ljud, men har inte riktigt koll på vilkaFlört tom kattungarna har visat tendenser.

MyTwiggs
0

Detta är nog något jag helt har missat… Tungan ute

Hihi

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

SaraMaaria
0

Nej, va spännande! Har inte varit med om det med ljud men vissa lukter. Lilleman får kräkreflex när han luktar på choklad, precis som du beskriver att han hulkar som om han skulle kräkas men inget kommer. Försöker därför alltid öppna choklad vänd bort från honom men han blir bara så nyfiken när det prasslar så ibland sticker han fram nosen i ett obevakat ögonblick. Får se det positiva i det, jag behöver inte oroa mig för att han ska få för sig att äta choklad och bli förgiftad.

Natali
0

JO idun och Wiggo är släkt. Wiggos mamma är syster med Idun. Men har själv aldrig sett beteendet.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

MartinaH
0

#4 Idun är halvsyster till Wiggos mamma, så visst är de släktFlört

Bifforibaff
0

Vi har en tioårig cornishherre som mer än gärna ger sig på pepparkaksburkar för att med våld bryta sig in. Han blir helt till sig av pepparkakor så kanske är det lukten i sig som gett upphov åt det konstiga beteendet?

Hade också en siames som älskade lukter av alla slag och liksom smakade på lukten. När det blev lite för starkt för hans smak så såg det också ut som han storknade och fick kväljningar.

PetrasLova
0

lite kul med släktskapet där måste jag säga  Förvånad men även att det finns hos fler…kul fenomen hursomhelst Skrattande…fast katten verkar ju ha det lite jobbigt…just då Skäms

cherish
0

*hahahahaaa* Jadu, vad som får dem att göra så där vet jag inte men jag kan berätta att Ciqans bebisar verkar ha såna tendenser oxå. Om vi "pruttar med munnen" så får de kväljningar (eller tjöjjes som vi säger här i Jämtland) och Ciqan i princip kräks … ;)

Kul att se att släktingarna verkar ha den här grejen.

Det både Ciqan och Phoebe tycker är det allra värsta är ju blisterförpackningar, när man tar och böjer dem så stanniolet prasslar så kan de t o m kräkas. Det upptäcktes av en händelse … tejp som man drar fram och tillbaka på rullen får samma effekt. Stackars kissar ……

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

AngelicasDante
0

Dante gör samma sak!

Jag har en elektrisk tändare till gasspisen som liksom knastrar när man trycker för att få fram så gnistor och tända gasen med. När han hör det här ljudet så sträcker han ut tungan lite sådär kräkreflexigt som du säger. Han verkar inte fara illa dock, för han sitter ju kvar där och stirrar och ser knasig ut.

elektra1
0

vad mysko :-) har inte sett mina 2 göra nåt sånt.