Första kullen
Hej alla rexfantaster! Jag går en katturs i pawpeds regi. Nu ska vi fördjupa oss i en kattras och jag har valt Cornish rex. En av frågorna är när den första kullen föddes i Sverige. Jag har kollat runt på både rexuniteds och rexringens sida men finner inte info om detta. Är det någon som vet?
Hmm jag kan inte svara exakt , det kanske någon annan kan men lite hjälp på traven: I Kattkalendern årgång 1974 finns en intervju med en Cornish rex uppfödare, Anna-Lisa Lind från Skärholmen. Hon skriver att rasen kom till Sverige i mitten av 60-talet. Kuriosa: En rexkattunge kostade ungefär 400 kronor då.
Så glad att jag sparat min barndoms kattböcker. Jag drömde om en Russian blue…
Bäst är att kontakta Sverak och höra om de har någon fullständig statistik.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Får kontakta SVERAK. De borde ha uppgifter.

SVERAK har väl ändå bara koll på SVERAK-registrerade kullar
#4 Jag förutsätter att alla registrerade sina ungar annars är det svårt att veta.Vet inte när IDP å andra sidan bildades i Sverige..har starkt för mig att det är yngre än Sverak.Men visst kan den första crxkullen reggats av svenska IDP.Om det var det du menade

Den kan var registrerad var som helst eller inte alls. Det är det jag menade.
Hon frågar efter första kullen i Sverige.Vad finns då för alternativ?Om någon fått kull och inte rgistrerat den ,ja då är det ju huskatter utan stamtavla

#7 nej , det är fortfarande en CRX men utan stamtavla CRX x CRX kan bara ge en CRX; ser inte hur det skulle vara annorlunda. 
Och man får väl registrera var man vill eller hur?
#7 Menar du att en svensk uppfödare skulle ha registrerat i Tica eller CFA eller nåt på 60-70talet??

Och mitt fel för felläsning… tänkte på Föddes istället för registrerades.
Men resten står jag för 

#9 varför inte? Man vet inte ens vem hade förstå kullen
ett engelska på bosatt i Sverige kanske… men som sagt var frågan regitrerad i Sverige och inte född i Sverige

Den första kullen som föddes, med födelsedatum angivet i Pawpeds, är född 1969-05-24 hos Lupinängens. Men Pawpeds är inte alltid komplett, det kan finnas andra kullar som vi inte har med än och så finns det kullar utan födelsedatum. Nu sökte jag på kullar födda i Sverige innan 1970.

Och nej jag rättar mig själv igen.. hade sett rätt.. "föddes" inte registrerades så alla mina kommentarer kvarstå 

Twice, sorry!
I SVERAKs statistik registrerades de första cornish rex-katterna i Sverige 1968. 6 stycken. Om dessa var importer, kattungar, transfereringar eller dylikt kan vi nog bara gissa om, såvida ingen har insiderinfo. 

#15 så det skulle kunna stämma med Annas uppgift om första kull året därpå.

Om frågan är given för kurs i Pawpeds, antar jag att meningen är att lära sig utnyttja Pawpeds? 
Då skulle jag tippa på den datum som är angiven i Pawpeds…

Nej det tror inte jag.Alla raser finns ju för det första inte med i Pawpeds och man får ju själv välja vilken ras man ska skriva om.
Stolt ägare till tre La permer
1968 importerade Anna-Lisa Lind en cornish rex som hette Pusjaks Peltry från Norge. Tyvärr har jag inte koll på om det är denna person som har/hade stamnamnet Lupinängens eller ej. däremot var hon sekreterare i Stockhoms kattklubb, så hon har nog SVERAK-reggat sina uppfödingar i varje fall 

#17 Pawpeds är inte heller komplett, det är inte säkert vi har de första kullarna som är registrerade.
Kul att vi kan få fram mer och mer info! 
IPD första kattklubb somregistrerade kattungar är SNRF och den startades 1964, sedan förlje några klubar till i ganska nära start år.. så IDP har i alla fall reggat katter sedan 1964…
Jag har dock inte koll på när första crx kul reggades i IDp, men jag återkommer när jag tagit reda på det :)