Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 402 ggr
David
0

En tänkvärd berättelse

Det finns en bra liknelse som jag vill berätta för er.

Det var en gång en liten pojke som lätt blev arg. Hans pappa gav honom en näve full med spik och sa till honom att varje gång han blev arg ska han gå bak huset och slå i en spik i staketet. Första dagen slog pojken in 37 spikar.

Efter några veckor lärde han sig att kontrollera sin vrede och antalet inslagna spikar minskade hela tiden. Han märkte att det var lättare att behärska sin vrede, än att slå in spikar i ett staket.

Slutligen kom den dagen då pojken inte blev arg en enda gång. Han sa det till sin pappa och denne föreslog honom att dra ut ett spik från staketet varje dag han inte blir arg alls. Dagarna gick, och efter en tid kunde pojken tala om för sin pappa att det inte fanns ett enda spik kvar i staketet. Då tog pappan pojkens hand och ledde honom till staketet.

Där sa han till honom: -"Det var bra gjort min gosse, men titta på alla dessa hål. Det här staketet blir aldrig mer som det har varit efter alla spikar. Likadant är det med människor. När du säger elaka saker till någon lämnar du just sådana här ärr. Precis som om du skulle sticka in en kniv i en människa och dra ut den igen. Det spelar ingen roll, hur många gånger du ber om förlåtelse, skadan är redan skedd. En skada orsakad av ett ovänligt ord gör lika ont som ett fysiskt slag".

Livet är för kort och världen för skör för att skada andra människor på ett sätt som inte går att reparera. Tänk på det nästa gång du är på väg att skriva något oåterkalleligt till någon.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

EvaG
0

Den får en att tänka lite.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Silkwaves]
0

En klok berättelse. Jag är så trött på att det är så fruktansvärt "modernt" att vara så elak och kaxig som möjligt mot varandra och väljer hellre att vara en mes i internetsammanhang.

Det värsta är  de" dolda elakheter" som en del slänger sig med och vars betydelse bara uppfattas av några få. De senare gör ondast… Spikarna är längre och går djupare…

Lindavictoria
0

En fin liknelse. Några reflektioner:

Tillhör också dem som undviker att bli arg men har märkt att ibland är det bättre att skrika ur sig än att leva med frustrationen. Ilska är för mig en känsla man använder för att värna om sin integritet och ibland måste man sätta gränser. Dessutom så tänker jag utifrån #2 att det är bättre att vara tydlig än att bära inom sig, då tror jag att risken är att "de dolda elakheterna" blir fler när man går med den gnagande känslan inombords. Hoppas att jag oftast lyckas med att var tydlig utan att vara allt för färgad av mitt ilskna känslotillstånd (tänker mer vardag än internetsammanhang).

Tyvärr så kan stark ilska användas som en effektivt maktmedel. Det är för mig och för många andra rätt skrämmande att möta en riktigt arg person som man inte vet vart man har.

Bara små morgontankar.

[Silkwaves]
0

#3 Ja jag håller med dig att det är bättre att vara tydlig och rak än elak. Att sätta gränser är inte samma sak som att vara elak. Tror också att "dolda elakheter" kan vara ett tecken på dold frustration. Lika illa är det ändå.

Jag tycker däremot inte att allt behöver skrivas. Det som skrivs på forum och bloggar finns dokumenterat för alltid. Mycket "skriks" ut i affektion och finns att läsa, svart på vitt även dagen efter… när känslorna kanske dämpats hos den som skrev det. Det är mycket värre än elaka ord som sägs vid ett tillfälle och som sedan inte finns kvar utom i de inblandades medvetande (vilket kan vara nog så illa). Har en känsla av att mycket av det som skrivs på forum aldrig skulle ha sagts direkt till personen ifråga.

Eine
0

Mycket fin och tänkvärd berättelseKyss.Just det skrivna ordet (och det utsagda) går inte att sudda ut.Det som sagts i förtroende kan missbrukas och spridas till andra fast man känner efteråt att det är omoraliskt gjort,likaväl som man häver ur sig saker i stundens affektion.Att hålla tand för tunga är så mycket bättre i många situationer.

Men #2 ,om det är till någon tröst så är det inte modernt att vara elak på t ex bloggar längre.Det går åt det andra hållet nu,man ska vara snäll,och det ger absolut en mycket bättre stämning.Att vara elak visar mer på hur skribenten/bloggaren känner sig inuti.Stackars människor brukar jag tänka,om jag någon gång läser i en annans blogg om h*n där skriker ut sitt hat och sina aversioner.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora