Ställer ni ut Era katter??
Ställer ni ut Era katter?? I så fall.. vad tycker de om det? Är de vana? Ha det bra alla!
Näpp….
Har tyvärr lite fördomar om utställning-både bland katt och hund..
Man väljer ibland tex utställning efter vilken domare som dömer osv. Detta verkar helt korkat tycker jag!
Om det är så har vi ju en urusel domarkår-eller så har vi en urusel standardbeskrivning på våra katter/hundar..
Dessutom tycker jag det är så mycket tjafs och bråk mellan olika grupperingar..
Come on nu - utställare!! Överbevisa mig!!
(Alltså-jag är självklart mycket mån om att våra raser skall bevaras och hållas friska mm - har alltså stor respekt för bra avels-människor!!Jag kan ingenting om avel! Det är dessa utställningar jag har lite svårt för..)

Har du provat ställa ut cornish?
Jag har ännu inte fått chansen, men vill jätte gärna prova!
Cornish, vad menar du med tjafs och bråk mellan grupperna? :( lät tråkigt
Men det är väl bara dom här "jätte seriösa" utställarna som är är bråkiga antar jag ? ;)
Jag ställer ut mina kissar. Tycker inte det är direkt mkt tjafs och bråk på utställningar. Visst finns det dommare som man inte riktigt håller med men det är ju lite tjusningen att få höra olika människors åsikter om sina älsklingar.
Mina huskatter jag hade älskade verkligen utställningarna, dem älskade uppmärksamheten.
Min numera kastrerade cornish fröken tyckte det var helt okej tills hon hamnade med en siames i buren bakom som verkligen skrek hela utställningen. Sen var hon 'förstörd' tyvärr så hon får vara hemma nu för tiden.
Zorro, min cornish kille, tycker det är helt okej, det han blir lite irriterad på är alla barn som får springa fritt o leva rövare. Det är nog det jag också tycker kan vara negativt med utställningarna, att föräldrarna inte bryr sig om vad deras barn gör, både besökandes barn och utställarnas barn.
Annars är det jättetrevligt, ser fram emot nästa utställning!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Har bara varit på en utställning-ej ställt ut själv…
Tjafs och bråk- det är detta om SVERAK och IDP jag menar med bråk..men jag ska ej uttala mig om detta då jag inte har kunskaperna om det!
Det är allmänt tjafsigt bara..det jag hört/läst..
Tjafs-menar jag skitsnack mellan uppfödare - men då menar jag INTE här inne hos oss!!!Det är rent personliga erfarenheter.
Både på katt och hundfronten..(dock inte utav mina djurs uppfödare-det har varit mellan köpen….när man är på jakt..)
Konkurrens(skitsnack) istället för samarbete!
Detta är en personlig åsikt jag fått genom åren..pga saker jag hört-både på katt och hund.
Så jag är inte intresserad av det faktiskt.
Men det har inte med iFokus att göra!
Ställ ut din katt-försår om du vill få den bedömd.
Jag menade inte att vara negativ..
Det blir förhoppningsvis andra som gillar utställning som svarar härunder sedan!
Jag gillar särskilt mycket att ställa ut ungdjur . Och så någon dam eller herre i karriären förstås.
Om man inte gillar vissa domare kan man ju undvika de utställningarna dit de är inbjudna, lätt som en plätt. Eller så ska man granska sina katter, för det är kanske så att de inte är så bra som man själv tycker. Man kanske ska se över sitt avelsmaterial, eller vad som nu behövs. Alla katter är inte snyggast! Utställning är en skönhetstävlig och bara några få kan vinna.
Tjafs, vet jag inte om det är mellan vanliga utställare. Snarare kan en del uppfödare smutskasta varandra på grund av avundsjuka eller missunnsamhet, inte vet jag. Lortprat säger mer om den som snackar, än den det snackas om!Kotteribildningar förekommer också. Det kanske blir så när vissa är beroende av varandra ?Jag menar har katter ihop, tillsammans ogillar en viss person som tycker annorlunda etc. Om man går och hoppas på total sämja och total harmoni, ska man inte tävla. För det blir konkurrens, och vissa är otroligt dåliga förlorare, utan ödmjukhet och tacksamhet när det går bra för katten. En del räknar krasst med att vinna allt och blir förstås sur när det inte blir så. Ja,ja, låt dem hållas tänker jag. Vi är ju ändå många som gillar att träffas och även kan gratulera varandra trots att egna katten inte vann . Några av mina bästa vänner har jag i kattvärlden. Det är både unga och gamla (som jag), uppfödare eller kattungeköpare,Sverak eller IDP,heltidsarbetande och sjukpensionärer, rika eller lusfattiga. Men vi har alla i vänkretsen mer än intresse för katt gemensamt. Vi har ett liv utanför kattvärlden också. Kanske det gör att det blir mindre viktigt att vinna rubbet för att få en stunds uppmärksamhet, jag vet inte detta är funderingar mest.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

har provat att ställa ut ett par gånger men vår äldsta katt avskyr verkligen det. det lärde hon snabbt den yngre också så det blir inga fler utställningar för vår del. Tycker annars att det är mycket mindre konflikter och tråkigheter än vad vi förväntade oss.
#5 Kloka ord Eine!
Jag har aldrig ställt ut mina katter men det beror ju på den långa resan med båt och sen måste man ha någon stans att bo osv… det blir ett helt projekt att åka iväg på en utställning. Annars hade jag gärna gjort det! I allafall provat någon gång…
Nej. Jag känner inte för utställningar och tror inte att mina katter gör det heller. Vet ändå att de är världens finaste

Jag älskar utställningar, det är så otroligt roligt att träffa andra rex-människor och titta på andra vackra katter och shoppa en massa onödiga kattprylar, och ge en slant till katthemmen och naturligtvis få sin ögonsten bedömd. Karin avskyr dock att ställas ut så hon får nöja sig med att bli beundrad hemma.
Mauritz blev Ex 3 på sin första utställning, slagen av två bedårande små änglapojkar. Men, han fick den allra finaste rosetten ändå, av Eine! 
Tack igen från Spotless Opus Mauritz!!!!
Vi ställer ut ibland. Wilda tycker inte om det och har inte behövt vara med sedan hon var ungdjur, men Anthea bryr sig inte speciellt och då åker vi gärna, min dotter och jag. Vi har bara träffat trevliga kattägare. Domare har varierat men det tycker jag man får upptäcka själv, vilka man gillar och inte gillar. Alla tycker ju så olika…………
Tack alla för era svar! Ha det bra! 
Nej!
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Jag måste erkänna att jag älskar utställningar
Tänk att få frossa i kattprat en hel dag utan att någon tittar snett på en.. Tänk att få se så fina katter, att höra duktiga domare berätta hur de bedömer kissarna, tänk att få shoppa loss bland alla kattprylar.
Det är viktigt tycker jag att komma ut och se andras rexar, få en bedömning av det egna katterna, knyta kontakter och spana på snyggga avelshanar..
Visst finns det avarter både bland utställare och domare, men det finnns ju avarter av människor i alla sammanhang. När det gäller tjafs mellan uppfödare och utställare - det gäller bara att vägra kliva ner i deras ankdamm….
Sedan visst tycker jag om tävlingsmomentet också och blir jätteglad om det går bra för mina kissar, men gör det inte det - so what ? - Vi tar nya tag och ägnar dagen åt att glädjas åt andras framgångar. Allra roligast är det ju när det går riktigt, riktigt bra för en nybörjarutställare !!