Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 732 ggr
trixi3851
2009-08-13 07:36
0

Kattlåda

Hej!

Har ngn erfarenhet av Pee wee kattlåda?

MyTwiggs
2009-08-13 10:36
0

Japps! Funkar helt utmärkt! Jag har två pee wee och det funkar perfekt, både med vuxna och kattungar! Jag vet dock att det kan vara lite trassel innan de böejar använda peewee utan strul, men när de väl är vana känns det fräschare, det är miljövänligt och BILLIGT! Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

SaraMaaria
2009-08-13 14:05
0

Jag har PeeWee och älskar den! Fungerar hur bra som helst. Har en katt som gått på PeeWee-låda sedan han var liten knodd och en som vi har inskolat som vuxen. Inskolningen tog lite mer än en vecka och sen har det inte varit några problem alls. Tycker den luktar mycket mindre än med sand och så är det mindre städning av den. Mina katter är lite dåliga på att kraftsa så jag rör runt i lådan två-tre ggr per dag med en spade och bajset tar jag upp med toapapper och spolar ner i toaletten. I den undre lådan har jag en påse som jag byter ca. 1 gång/vecka.

Om du byter kommer du inte ångra dig!

AnneAlva
2009-08-13 14:24
0

Vi har PeeWee och det funkar jättebra! Till skillnad från #2 tömmer vi innehållet (sågspånet) i underlådan direkt i toaletten. Det är ju naturligare för katterna att gå på sand, men jag väger det mot stendammet de får i lungorna av krafsandet i sanden i en låda med tak, att det är galet mycket billigare med träpellets samt att det är mer miljövänligt.

Lycka till om du bestämmer dig för att prova!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

trixi3851
2009-08-13 15:58
0

Ok, tack! Kayo är inga problem, han går i lådan om den så är tom på sand. Men pimpinett fröken Ida har kissat på badrumsmattan när jag provade pappers pellets!

Clee
2009-08-13 16:10
0

#3 Töm inte sågspånet i toaletten! Det kan tyvärr orsaka stopp i rören. Toaletten ska enbart spola ned avföring och toapapper (dvs heller inte papperspellets osv, oavsett vad som står på förpackningarna). Flört

Min erfarenhet av PeeWee är att jag älskade det, katterna avskydde det. Tyvärr.

AnneAlva
2009-08-14 11:53
0

#3 Jag tror det handlar om mängden spån man öser ner, vi tömmer ju lådan 2 ggr per dag och då är det redan uppsvällt spån i skapligt små mängder vilket våra rör inte verkar tycka är några problem, vi har använt PeeWee i typ ett års tid utan stopp. Men visst är det värt en varning, gamla, tunna rör och om man tömmer stora mängder sällan så bör man inte spola ner det i toaletten.

S*Godreign's Cornish Rex

SaraMaaria
2009-08-14 13:35
0

#4 När jag "inskolade" Mu på pellets så började jag med att bara hälla en handfull pellets på sanden i den vanliga lådan, sen slängde jag på en näve eller två varje gång jag rensade lådan (Ganska ofta då klumpbildande sand och pellets har motsatta egenskaper = blir snabbt äckligt tillsammans). Efter en vecka ungefär städade jag bort all sand ur lådan så hon gick på pellets i den vanliga lådan några dagar. Hon insåg snart att det var frächare i PeeWeelådan och då rök den andra snabbtTungan ute

Jag hoppas att du lyckas övertyga fröken Ida att den nya lådan är ok Glad

Clee
2009-08-14 17:23
0

#6 Ok, då kan man i stället hänvisa till att den kommunala avfallshanteringen sänder ut infoblad emellanåt där de läxar upp folk som spolar ned annat än avföring och toapapper (typ bomullsrondeller, kondomer osv). Det går, men det hör inte hemma där utan komplicerar avloppsreningen väsentligt. (/pekpinne) Tungan ute

AnneAlva
2009-08-14 18:22
0

#8 Haha, okej då. :D

S*Godreign's Cornish Rex

stisses
2009-08-14 21:49
0

Läste inläggen här, googlade lite och beställde samma dag en Peewee från Emanco och även 2 påsar strö. Hoppas på att pojkarna tycker det är ok. Är less på kringströdd sand i hela huset. Fast de är korthåriga drar de sand hela vägen till övervåningen och sängen. Märkligt men sant. Jag har tidigare provat strö i vanliga lådan, det var inga problem.

TereseE
2009-08-16 15:29
0

Vi använder PeeWee och är jättenöjda!

Jissa
2009-08-16 16:03
0

Jag har haft en PeeWee och mina katter vägrade att använda den, trots alla möjliga försök till övertalning. Det gick inte, så jag gav bort den…

trixi3851
2009-11-08 09:55
0

Har använt Pee ween sen ett par månader tillbaka och det funkar i det stora hela jättebra och just som flera sa, ekonomiskt och inte sand överallt!

Problemet är ju fortfarande Ida! Hon bajsar på lådan men kissar under badkaret! Kom även på henne häromdagen när hon kissade i korgen där jag har vantar och mössor! Vad är det för ide hon har? Börjar kännas som dumma fåter som kanske inte har med lådan att göra? Hjälp, jag vill inte ha en katt som kissar runt!

MyTwiggs
2009-11-08 10:22
0

Om det bara är lådan du har bytt så är det nog den som är problemet för henne. Jag har hört liknande förlopp… Obestämd

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Meleme
2009-11-08 16:35
0

Vi har använt peewee med gott resultat sedan i januari med våra vuxna katter. När svante flyttade in i juli skaffade vi sand eftersom han vägrade peewee hos uppfödaren. Så småningom började vi fasa ut sanden lååångsamt, ställde samtidigt fram peewee lådan igen. Efter två månader när det nästan bara var peewee i båda lådorna tog vi bort den ena och var skitlyckliga över att vi fått över Svante till peewee-världen, det varade dock bara tills vi skulle tvätta och vi rätt snabbt insåg att han använt våran tvättkorg till låda..

Så nu har vi kompromissat och har både en peewee och en sand-låda, de vuxna går helst på peeween och svante går helst på sanden, även om de går lite där det känns bäst för tillfället.

Så det kanske kan vara ett alternativ? En liten kompromiss? =)

trixi3851
2009-11-12 22:15
0

Ja, jag har provat men tyvärr så går ju Kayo gärna på sanden oxå så han får krafsa så det stänker åt alla håll!  men jag ska prova att börja om igen och fasa in pee ween lååååååångsamtSkrattande

Clee
2009-11-13 00:29
0

Med peewee får man nog tänka att man har tur om katterna accepterar det utan att krångla. Att uträtta sina behov i sand är så djupt rotat hos katter att det är på instinktsnivå: som uppfödare vet är det inte mamman som lär ungarna hur de ska gå på toa och att detta ska ske i sand, med grävande osv - de har det i sig. På så vis kan jag därför tycka lite synd om katter som inte får möjlighet att gräva i sand - jag har ju själv använt peewee och älskar idén men det gjorde lite ont i hjärtat att se den glädje med vilken katterna gick på sand efter att jag slutat med peewee. Jag har också en tanke om att det kan vara rent hälsovådligt att vara för envis med pellets om man t ex har hankatter som ju lättare får struvit. Många katter verkar hålla sig in i det sista innan de går på pellets och för att undvika urinrelaterade medicinska problem bör ju blåsan tömmas ofta. Jag säger inte att det är skadligt att använda pellets men som sagt var, man får vara tacksam om det funkar och gör det inte det bör man av hänsyn till sin katt låta den gå på sand, anser jag.