Är det någon fara?
Om kissar får i sig parafinolja? Vi har ett bord som behöver oljas in och funderar på att använda parafinolja. Samma som används till skärbrädor av trä. Det är ju ofarligt för oss människor…men hur är det med katter? Tänkte främst på tiden innan det har tokat in ordentligt.

Eftersom att man rekomenderar att ge parafinolja till katter som är förstoppade har jag lite svårt att tro att det är giftigt för katter.(sen att det blir kladdiga spår efter kattassar om katterna går i oljan innan den är torr är ju en annan sak)
Stolt ägare till tre La permer
Säger som #1. Jag fick ge en katt parafinoja hmorgon och kväll just på grund av förstoppning, men det var olja från Apoteket. Olja till möbler kanske innehåller något annat också?
#1 Ja…det var så jag tänkte…men sedan tänkte jag på det som #2 säger. Att det kanske innehåller något annat till möbler och skärbrädor, som kanske inte är så bra?
Samtidigt kan det ju inte vara giftigt om det även kan användas till skärbrädor…
#4 Nä…men oftast så hinner ju oljan sjunka in i träet innan du använder det. Det är just tiden innan det har gått in ordentligt i träet, som jag är fundersam på. Efter att oljan har torkat in, så är det ingen fara. Frågar bara om någon vet något, för att jag inte vill få någon obehaglig "överaskning" och akut måste in till djurskjukhuset. Men jag kanske funderar för mycket?
#5 Man kan aldrig fundera för mycket… 
Läs innehållsförteckningen. Är det ren paraffinolja är det som sagts inga problem. Oavsett är jag med #1 att det känns som extremt liten sannolikhet att katter skulle reagera akut på någonting i paraffinolja som är helt ofarligt för människor att ha på livsmedelsutensilier.

Som flera andra tidigare sagt så används paraffinolja som "medicin" till förstoppade katter så giftigt är det inte, som Clee säger så kolla bara så det är ren paraffinolja och inte några andra tillsatser. Fick från veteterinären förhållningsorder om att se till att vara försiktig när jag gav oljan så den inte hamnade i lungorna för att katten svalde fel etc., det var farligt, men inte annars. Såtillvida dina katter inte sniffar i sig oljan så lär det nog vara okej kan jag tro. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Okej. Tack för alla svar. Får väl lyda era råd:).