Hur låter din cornish?
Kanske en lite konstig fråga,.. men min cornish låter inte som en katt?!
Han är ju ganska ung, men han verkar inte byta läten så att säga
Så här låter han typ: Ihhh ihhh, ( som en fågelunge) eller
uh uh uh (som… jag vet inte vad)
Han är ganska pratig, men väldigt fåordig :P
Kurrar gör han väldigt tyst
Så hur låter nu era?
min katt piper bara, har aldrig hört honom mjaua! Pratar lite när han ser fåglar ute eller om man byter vatten i vattenskålen. Han Älskar sin vattenskål! se bild..

Trodde det var nått fel på min Drake för att han inte mjauar :)
Vad gulligt! ;D
Doris mjauar som en riktig katt, Findus låter som en liten fågelunge…piper liksom, det låter jättesött!

hm.. det kanske är en kill-grej att låta som en fågelunge då :P För det gör ju drake oxå
Ha,ha vilken kul tråd…Ja här låter det väldigt olika beroende på stämning och humör!!
Piper gör dom aldrig…dom Bäääar som ett får med monoton röst och stinn blick när dom vill något!
Dom kan uppgivet Näääääa när dom är lite sura och kanske är arg för att matte varit borta…
Vad mer..nej jag tror det är mest dessa två de varierar mellan!
Eller en till föresten lite svagare ljusare variant finns….låter lite som mjau faktiskt - när dom vill ha lite mer diskret uppmärksamhet!
Buffy går också och Näääar ofta när Danne sagt ifrån tex att han inte får "dia" honom eller om han är sur på Danne av annat skäl.Då går han från honom in i ett annat rum och skriker högt med mörk röst NÄÄÄEEE, NÄÄÄÄÄEE- då brukar matt ropa på den lille och han kommer och får tröst hos mig!
Näää är vanligast!
Jo-om de ser en fluga/insekt som dom smyger på och jagar så kuttrar dom på ett konstigt sätt som jag inte kan återge- dom smyg-låter avhuggna läten som om de är rädda att flugan ska höra dom!
#6 Jo-om de ser en fluga/insekt som dom smyger på och jagar så kuttrar dom på ett konstigt sätt som jag inte kan återge- dom smyg-låter avhuggna läten som om de är rädda att flugan ska höra dom
Måste bara få tillägga till din text att Doris även "klapprar" med underkäken (samtidigt som hon låter), det ser väldigt kul ut! Väldigt underligt beteende!
#7- det stämmer-det gör dom faktiskt också!!
Gör inte Findus likadant-trodde kanske det var katt-beteende?
Ha,ha de borde inte klappra "tänder" när de jagar..hmm ska kolla detta i min beteende bok (som jag ska tipsa om..)
Eller någon kanske vet varför de gör så här- någon mer anledning än att de är upphetsade?
Hihi, nä Findus brukar bara titta intresserat på när Doris jagar! Det är hon som sköter den biten hemma hos oss 
Min Tiger låter som ett får när han jamar och ser han något i fönstret så låter det som om han hackar tänder.

Ang. "klapprandet" (med underkäken) så är det ett jaktbeteende. Det är inte så mycket lätet som funktionen som används. När katter har fångat ett byte så tar de ett bett över nacken på bytesdjuret och "klapprar". Detta är för att vibrera in vampyrtänderna mellan halskotorna på bytet och på så sätt döda det. Väldigt effektivt har jag hört. :)
Våra tre små damer blir helt till sig när de får syn på flugor och dylikt (eller, för all del, laserpekaren som de är barnsligt förtjusta i) i fönstret. Det pips och kuttras och klappras om vartannat. :) I övrigt är det mest varierande ljud, dock aldrig något som ens kan liknas vid "mjau"… Jag har fått för mig att cornishar inte kan "prata rent".
Har nämligen aldrig stött på någon som mjauar som man fått för sig att katter ska. :)
Har en väninna som har en 13-årig kastrathane som hörs ända ut på gatan, hon bor på tredje våningen, men så fort hon kommer in i trapphuset (och utanför också…) så hör hon "BAAUU, BAAUU!". Väldigt högt och uppfordrande läte, inte något man gissar kommer från en katt när man hör det eka mellan väggarna i trapphuset. :D
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#11 hi,hi….ja det där med uppfordrande känner man ju igen…..!!!!
Vad bra att du förklarade beteendet-då slapp jag!
Skulle kolla detta, för jag tänkte att det väl är något jaktbeteende som det ju var också!
Min sesam har en väldigt krävande röst. Mjaaaaaaaa aaaa aaa uuu. Då vill han verkligen att man ska se honom. Lite halvklagande låter det. Oftast långa sånger :)
Men ibland bara ett vanligt mjau, precis som en katt ska låta ;)

Våra små älsklingar pratar med otroligt olika läten, NÄÄÄÄ Näää, maaamma, ett högt och ljust aaaaaa aaaaaa aaaaaa, prr prr prr, MJAU, å så klapprar de förstås för fåglarna….