Förrvirrad!!? Gäller nya regler eller inte???
Angående Gic/Gip och EC/EP. Är reglerna ändrade eller är det nu 8 st CAGCIB/CAGPIB, respektive 11 st CACE/CAPE, om man vill ställa bara i två länder. Eller gäller dispansen fortfarande mellan norge o sverige?
Nu är jag faktiskt väldigt förvirrad!?
Citat: Från Sveraks sida: (visst får man göra så? från denna sida: http://www.sverak.se/SVERAK/Aktuellt/index_aktuellt.htm )
Aktuellt rörande erhållande av titeln GIC/GIP och EC/EP
OBSERVERA!! Enligt uppgift från FIFe (061220) gäller följande vid erhållande av titeln GIC/GIP och EC/EP
Nuvarande regler (§ 4.4 och § 4.5 samt undantag och tillägg) gäller fortfarande. Utöver dessa regler gäller de nya regler som beslutades vid FIFes GF 2006.
Och längre ner står det:
4.4 Obtaining the Title Grand International Champion or Grand International Premier
In order to obtain the title Grand International Champion or Grand International Premier,
a cat must have been awarded :
6 (six) CAGCIB's respectively 6 (six) CAGPIB's
by 3 ( three) different judges
in 3 (three) different countries
during 6 (six) international shows under the auspices of FIFe.
After having obtained four CAGCIB's or CAGPIB's in the same country, the cat must acquire the fifth and sixth CAGCIB or CAGPIB in another country. Exceptions are made for members as outlined in article 1.4 and Annex 1,
3, 4, 5, 6 and 8.
Or
in order to obtain the title Grand International Champion or Grand International Premier,
a cat must have been awarded:
8 (eight) CAGCIB's respectively CAGPIB's
by 4 (four) different judges
in 2 (two) different countries
during 8(eight) international shows under the auspices of FIFe.
After having obtained seven CAGCIB's respectively CAGPIB's in the same country, the cat must acquire the eighth CAGCIB respectively CAGPIB in one other different country. Exceptions are made for members as outlined in article 1.4 and Annex 3, 4, and 6.
- CAGCIB's are awarded in the ‘International Champion' class.
- CAGPIB's are awarded in the ‘International Premier' class.
Vad är det som gäller? Först står det ju nuvarande regler, och sedan står det ju annat på texten nedan.
Är det någon som vet säkert?
Mvh Natta
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Svarar själv, då jag har hitta svaret. Det finns numera tre sätt att bli GIC/GIP resp. EC/EP. Det "vanliga" sättet (Sverige/Norge) GIC/GIP: 6st CAGCIB/CAGPIB utdelat av fyra (4) olika domare i två (2) olika länder. Minst två certifikat måste tas i annat land. (ex. 4st svenska, 2st norska) EC/EP: 9st CACE/CAPE utdelat av fyra (4) olika domare i två (2) olika länder. Minst två certifikat måste tas i annat land. (ex. 7st svenska, 2st norska) Tre-länders-regeln: GIC/GIP: 6st CAGCIB/CAGPIB utdelat av tre (3) olika domare i tre (3) olika länder. Minst två certifikat måste tas i två andra länder. (ex. 4st svenska, 1st danskt, 1st finskt) EC/EP: 9st CACE/CAPE utdelat av tre (3) olika domare i tre (3) olika länder. Minst två certifikat måste tas i två andra länder. (ex. 7st svenska, 1st danskt, 1st finskt) Ny FIFe-regel: GIC/GIP: 8st CAGCIB/CAGPIB utdelat av fyra (4) olika domare i två (2) länder. Minst ett certifikat måste tas i annat land. (ex. 7st svenska, 1st norskt) EC/EP: 11st CACE/CAPE utdelat av sex (6) olika domare i två (2) länder. Minst ett certifikat måste tas i annat land. (ex. 10st svenska , 1st norskt) Det har alltså bara blivit ytterligare ett sätt att ta titlarna på! *Pust* Vad skönt, och det blir ju mycket billigare ju! 6 utställningar i stället för 8, lite skilland… Natta
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Vad bra att du lyckades reda ut begreppen själv. Jag har ingen koll på SVERAKs nya regler då jag har mina raskatter i IDP. Tävlar just nu enbart med huskatt i SVERAK
Oj oj oj…detta var inget för mig!!V
Vilken röra!
Men bra att du själv kom på hur det var!