Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 8474 ggr
Liiisen4
5

Vilken kattmat i matbutikerna är bäst!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt och funderade lite.. All kattmat på djuraffärer börjar bli så välidg dyrt och de i mataffärerna är ju verkligen mycket billigare.. men vilket torrfoder är i så fall bäst tycker ni? jag vet ju att de inte får innehålla spannmål och de verkar de flesta inte innehålla iaf.. men är osäker.. behöver råd och tips innan jag vågar mig på och byta mat åt min lilla kisse? :)tänkte också på att om det inte mättar så blir det ju inte billigare i längden ?? Finns det någon som har erfarenheter av det här? :)

tacksam för svar! :)

Mvh Lisen

Leffe
0

Inte är de väl billigare om du räknar på kilopriset?

Liiisen4
0

Det beror ju på vilken sorts torrfoder man pratar om i djuraffärerna? de billigaste ligger väl säkert i samma prisklass. :)

Eine
0

Du kan peta in lite BARF,det är inte dyrt tycker jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Det bästa du kan ge din katt är ett noggrannt framtaget foder alternativt råfoder (BARF). De foder du köper på djuraffären är i regel något dyrare men mycket bättre och de mättar och tillfredsställer kattens behov bättre. Jag tror inte att det i slutänden blir dyrare för dig att ge din katt till exempel Royal canin eller James Wellbeloved.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Meen varför torrisar när det finns bra mjukmat och kött? Blir lika billigt och mycket bättre tycker jag.

Mjau, Bozitas mjukmat och ett bra torrfoder som komplement och kött (t.ex kycklingvingar eller vad som blir över vid människomiddagen - rått förstås) är minst lika bra och definitvt prisvänligt. Billigt torrfoder skulle jag … inte ge…

Liiisen4
0

#4 Okej :) Hon äter Royal Vanin nu men tycker inte hon blir mätt hon vill bara ha mer hela tiden? :/ ska lägga in en ny trod den här var lite dumt forlulerad :) Kika gärna in där ist! tack för ditt tips!

Lisen

Denna kommentar har tagits bort.
Liiisen4
0

#5 Okej tack så mycket! är ganska ny inom "kattvärlden".. har inte haft katt så länge, så jag suger åt mig så mycket information som jag kan få! :)

TamlinsMatte
0

#8 Jasg brukar köpa 10-kilossäckar av RC Sensible normalt sett (nu har jag kattungar så de äter growth vilket definitivt får Tamlin att växa i alla fall) och dessutom MJAU burkmat, det blir inte alls så dyrt kilomässigt med jättesäckarna (jag tror att jag köper en ny säck var 4e månad iom att de äter så mycket burkmat). Om det är så att jag glömt köpa nytt foder (händer tyvärr vaaarje gång) brukar jag köpa MJAU torrfoder om jag måste gå och handla på min ICA. Det verkar i alla fall i mina ögon bättre än de andra alternativen… Men jag är ingen mästare. Men som sagt, det är mer *harkel* mattes totala disträgrad som gör att de får mat från affären (och om 10-kilos tar slut några dagar innan lön är det ibland tyvärr nödvändigt, min budget kan ibland vara lite… äventyrligt trång)

ScatCat
0

MJAU blötmat sägs ju vara ett bra foder. Fast en del katter tål ju inte fisk. Med kyckling kör vi med då och då. Blötmat ska ju ge en bättre mättnadskänsla (har inte provat själv dock Obestämd) så det kan ju vara bra om katten kräver mer och mer. Och MJAU är den enda blötmaten som jag inte mår illa av att hantera. Vad har dom i alla dessa små paket???

Silvestris
0

Om det blir billigare vet jag inte, men Perfect Fit och PurinaONE (som finns i mataffärer) håller enligt min åsikt samma kvalité som RC. Sedan kan man som sagt komplettera lmed kött och burkmat och nästan all burkmat i mataffärerna är iaf OK.

Leffe
0

Mina katter brukar få Mjau blötmat på helgerna och då får de fågel eller kött, inte fisk

Liljekatten
0

Min dotter flyttade hemifrån i januari i år och tog då med sig två av siameserna här hemma. Hon har inte ekonomi till att köpa Royal canin som vi ger dem här hemma och hon började därför ge dem Mjau torrfoder. Detta kostar ca 20kr/kg vilket är betydligt billigare än RC. Nu efter 10 månader kan man se på hennes katter att de har en lika fin päls som innan och har varit lika bra i magarna under hela tiden. Detta tyder på att det verkar vara ett helt okey foder tycker jag. Det negativa man kan säga är att de blivit lite tjocka av fodret vilket inte klär en siames eller rex så bra.

MonicaLagerquist
0

Mjau är väl inte det bästa av alla torrfoder men det är väl i klass med RC.Som inte heller hör till de bättre av torrfodren.Att katten blir tjock av fodret anser jag vara ett allvarligt problem då fettma kan leda till en mängd olika sjukdomar.

Stolt ägare till tre La permer

Liljekatten
0

#14 Ja, det är viktigt att se till att katten inte blir för överviktig. Min dotters katter är inte feta, men lite för runda för att vara siameser. Båda är ju kastrater och de har ju lättare att "gå på sig".

Liiisen4
0

Nu får hon iaf Acana ett väldigt bra torrfoder som inte innehåller nå spannmål alls och sen får hon även RC hair and skin, för hon är lite dålig i pälsen.. har precis börjat gett henne de så vi får väl se om det blir någon skillnad :)

AnneAlva
0

#16 Acana tror jag är ett väldigt bra val, hoppas det funkar för er!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
0

Jag har suttit och gjort allehanda jämförelser idag, lite på skoj eftersom jag redan är nöjd med utfodringen av mina katter, men jag har sett att Icas egen kattmat, Mjau torrfoder och en del andra "lågstatusfoder" (Flört) har kött och köttbiprodukter som första ingrediens (dvs störst andel) till skillnad från många av de "högstatusfoder" som jag har tittat på. Jag säger "lågstatusfoder" för att dessa foder för mig alltid har haft en trist klang av skräpighet… Kanske det kan finnas orsaker till att omvärdera detta? Obestämd

Jag känner en uppfödare som utfodrar sina cornishar med Mjau torrisar och mitt intryck av dessa katter är att de är fina och sunda och har bra pälsar. Jag känner mig helt överaskad över kvalitén på de foder som man så länge har betraktat som skräpfoder. (däremot står jag fast vid att det är en skam att det finns kattfoder som nästan har samma näringsvärde som havrefras. katter är köttätare!)

Om man vill fokusera på priset så tror jag att man ska ge att bra (om än ett bra men billigt) torrfoder som man dagligen kompletterar med BARF eller mjukmat. Man bör också ha i åtanke att enbart mjukmat kan ge munohälsa. Katter behöver tugga! Jag tror att man kan hitta en lösning med både plånbok och katthälsa i behåll! Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com