Behöver tips och ideér!
Hejsan! mitt förra inslägg var lite dumt skrivet..så jag sktiver ett nytt..
Jag underar..
Vad ger ni era cornishar för foder för att de ska ha fin päls, bli mätta och hålla sig bra i hull? och i vilka prisklasser ligger de i ?
Just nu äter min Royal canin, sterelised. men tycker hon är hungtig hela tiden. och behöver hålla ner lite på matintagen då hon har blivit lite överviktig…så funderar på att gå över till något annat foder? om de finns nå bra..
Någon som ha nå bra tips?
MVH LISEN :)
Jag använder James Wellbeloved Kalkon eller Anka
Mina äter Royal Canin baby cat, BARF, Mjau och blandad kompott av random torrisar för vuxna katter. Utöver detta får de kattgodis och vitaminer samt aminosyror och essensiella fetter. Det behöver inte vara så krångligt, men mina katter är i fin form för det mesta och pälsarna är det inget fel på så länge det inte är under deras hormonförändringar. Jag tycker inte att det är så dyrt, men jag har ingen koll på hur mycket varje katt äter för på en månad. Det färsta köttet får jag dock gratis av en vän som är slaktare, så jag kanske har det lite väl förspänt.
Bor hon som ensamkatt?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Okej :) Jag är ganska ny inom "kattvärlden" har inte haft katt så länge..så jag suger åt mig all information som jag kan få!!
tack alla som svarar! :)

#4 Okej ja det lät ju lite invecklat haha.. men det är nog enklare än vad det låter kan jag tänka mig :)
Ja hon bor som ensamkatt nu, men hon har bott med andra. Jag tog över henne som omplaceringskatt för hon kunde inte bo ihop med de andra katterna :)
Lisen
www.mytwiggs.com

#5 Tack!! 

#7 Tack! ska kika! Det här kanske är en jätte dum fråga :/ men vad är barf?
Det får du reda på om du följer länkarna 
www.mytwiggs.com
Det handlar om rått kött och ben.Helt naturlig mat för en katt med massor av nyttiga mättande proteiner!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Som Eine säger, det handlar om att komma så nära kattens naturliga kost som möjligt. Det är enklare än det kan verka.
www.mytwiggs.com
#11 Jag tycker det låter svårt med tanke på att jag själv inte äter den kost jag behöver göra egentligen
Jag ger mina kissar Royal Canins Light foder, som bas. Har 3 kissar varav 2 inte behöver gå upp något mer i vikt
och de förefaller mätta av det. Leta efter ett foder med högt protein innehåll och lågt fett innehåll. Det rådet har jag fått. Däremellan ger jag dem Mjau blötmat. Jag undviker all blötmat som innehåller socker. Förstår inte att fodertillverkarna ska tillsätta det i nästan all blötmat?!

Okej! tack allihopa! nu har jag fått lite mer insikt i Kattens mat och behov! Ska göra mitt bästa, läsa på ännu mer och så återkommer ja gom jag har nå fler frågor! Kul att ni är villiga att hjälpa till! det uppsklattas! 
MVH Lisen!
jag kör nu Olivers för storvuxna katter, då får man stora bitar som tar längre tid att äte så de inte skopar i sig fodret. detta foder funkar jättebra och katterna mår fint i päls och kondition.
kör nästan bara torrfoder, då mina ratar allt blötfoder och rått kött som jag ställer fram :( blir det blötfoder, så slickar de i sig gelen och lämnar resten…
# 15 Det fodret har jag också testat! Det är helt perfekt! Mycket mycket bra!
www.mytwiggs.com

är det ingen som använder orijen? det använder jag.
#17 Jag gör det ibland,det fungerar fint för mina katter.

17# tycker katterna om att få olika foder? vad ger du dem annars? jag har en 20kg säck i källaren med orijen iaf. både vinga och nya lilla amelia gillar det. fast jag försöker att se till att amelia äter upp sitt kattungefoder också. dock så tycker vinga att DET är gott. hmmm. se katter. ;P
Jag använder Eukanuba till mina katter och dem som haft lite för mkt mage har gått ner i vikt. Pälsarna är fina och det kommer väldigt lite på lådan vilket är ett bra tecken på att dem tillgodogör sig mer av maten.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#19 De brukar få varierat torrfoder om det inte blir för tvära byten.Då kan ngn bli lite lös i magen i ett par dagar.Jag använder Hill´s ,Pro Plan och Orijen. Ibland James Wellbeloved också.Oftast har jag två sorter plus att de alltid får lite rått och lite burkmat.

Jag ger Orijen till mina två katter och en av dem lägger gärna på sig lite om det finns möjlighet till det. Därför serverar jag maten i mindre portioner under dagen. Först får de en portion blötmat på morgonen när jag vaknar och när det gått ett tag så serverar jag torrisarna för förmiddagen (gör jag det samtidigt så fortsätter han av bara farten äta torrisarna direkt, men om jag häller upp de en halvtimme senare så hinner mättnadskänslan infinna sig). Samma sak på eftermiddagen när jag kommer hem. Då räcker maten under hela dagen och de går inte runt och är hungriga eller lägger på sig onödig vikt. Nu är väl inte Orijen superbilligt men det är superdrygt så det räcker längre än andra foder så jag tror nog att det går på ett ut prismässigt.

Vi använder Orijen till våra katter och jag har varken märkt av någon pälslöshet eller tråkig pälskvalité. Vi har fri tillgång och det fungerar väldigt bra, vi har ställt matskålen lite högre upp så att de måste anstränga sig för att komma dit vilket gör att de inte går och okynnesäter som de annars tenderar göra.
Vi har en katt med känslig mage som fungerar ypperligt på Orijen, mycket bättre faktiskt än Hill's rekommenderade i/d-foder (veterinärfoder). Jag tycker att det är mycket prisvärt i förhållande till andra foder på marknaden och sätter dessutom högt värde på att det inte innehåller något spannmål som finns med i andra foder som utfyllnad och som katten inte kan tillgodogöra sig.
#13 Lågt fettinnehåll ska du inte leta efter, fett har inte samma effekt på katter som på människor. Fett behöver katten ha i en större koncentration än människan. Vad du däremot ska se upp med är kolhydraterna (spannmålet) för det är vad som gör katter tjocka.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#23 Håller helt med,mycket klokt skrivet.Och vilket bra knep:att ställa skålen lite otillgängligt!!