Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1006 ggr
cornishelvis
0

Vilken mat att föredra?

Hej!

Jag har två cornishar, Elvis och Aron. Båda kastrerade innekatter.Har för tillfället Orijen kattmat, men funderar på att byta då Arons päls blivit så tunn. Elvis har aldrig fått ngn så det är väl som det är. Men nu till frågan , vilken mat rekomenderar ni och vilken typ. RC eller Hills har jag förstått ska vara bra men de har ju hundra olika sorter. Alla tips mottages.

MyTwiggs
0

Hej!

Jag tror att det är en god idé att byta foder! Det är inte första gången jag hör talas om katter som fått dåliga pälsar av orijen, och det är mina egna erfarenheter från katterna hemma också. Här kör vi mycker variation faktiskt. Om variationens effekter tvistar de lärde, men mina katter får fina pälsar och sunda kroppar av RC´s perserfoder, Mjau burkmat, färskt kött och random torrfodersorter. Det gör förstås katterna mindre kräsna också, vilket kan vara bra.

Jag tycker själv att Oliver´s large breed-foder är väldigt bra också! Det fick jag en skvätt av från en kompis och mina katter ÄLSKADE det, fick fina pälsar och dessutom åt de inte så fort eftersom bitarna är lite större.

Hoppas att du får några goda tips!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

kayarina
0

1# min vinga har jättefin päls och hon äter orijen. vad är det som verkar dåligt med just orijen?

Avots
0

Mina tre katter har ätit orijen i ca ett år nu.

Cello 1,5 har en fantastisk päls glansig och otroligt vågig. Blauis (4år) päls är också fin och vågig om än lite yvig men sån har han alltid varit.

Tindra (5 år) som tidigare haft en väldigt fin tät och vågig päls, är ganska dåligt pälsad och vågorna är inte så bra nu, men så blev hon efter kastreringen som skedde 3-4 månader före foderbytet till orijen.

Jag har alltså inte märkt någon päls försämring under detta år. Jag bytte till orijen för att få ner vikten på de två äldre katterna och det funkade i början, men nu är de tillbaka till sin överviktRynkar på näsan

Har jag både RC och orijen som jag haft den senaste månaden så väljer de RC…..

citrina
0

Jag tänker prova applaws torrfoder. Måste än så länge beställas per post fr ex england men frakten är inte speciellt dyr och fodret verkar helt klart ha den mest evolutionärt anpassade sammansättningen på marknaden (för tillfället).

http://www.zooplus.com/shop/cats/dry_cat_food/applaws

cornishelvis
0

Hej! Ja, vad som är problemet med Aron är just att hana har tappat nästan all päls på ryggen och stora delar av svansen. Nu börjar han tappa på sidorna också, vet ju inte om det är fodret men det har kommit så lägligt efter att vi bytte foder. Vi ska nog börja med RC snart men vilken sort ska man välja.. Iom att de är båda kasterade (och innekatter) och jag vill inte att de ska få urinsten som min förra katt (perser) fick, så tror jag att det blir sterilized. Vad tycker ni? Kan ju inte bara vara vi som har kastrerade innekatter… tackGlad

citrina
0

Inte RC överhuvudtaget. Läs lite foderlära och välj sen.

kayarina
0

6# vad använder du då? :) nyfiken.

SaraMaaria
0

Mina katter Lilleman och Mu äter Orijen och Bozita blötmat och lite kött då och då och har otroligt fina pälsar båda två. Det är klart att vi alla vill ge våra katter ett foder som ger fina pälsar men för mig är det viktigaste att jag inte serverar sånt som de mår dåligt av i längden. T.ex. spannmål och socker. Jag skulle nog också rekomendera att du läser på om näringslära för katter och sedan byter foder.

#7 lite OT men va roligt att se att du har Vinga, min Mu är hennes kullsyster :)

kayarina
0

8# Va? Är det sant? Vad roligt! Villemo alltså? :)

SaraMaaria
0

#9 Ja precis, Villemo. Träffade Vinga i somras när vi var och tittade på Mu och hon är verkligen ett härligt litet busfrö den tjejen. :)

kayarina
0

9# Jag svarade i din gästbok då detta är som du säger, OT. :) Blev lite långt. Lätt hänt när det gäller pälsklingarna!