Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 4141 ggr
La_Joz
0

Sparris!

Måste bara fråga er andra…

Har ni nån erfarenhet av sparris på burk och katter?

Kanske en konstig fråga, men de två katter jag hade tidigare blev helt tokiga så fort jag öppnade en burk med sparris. Ni vet hur de blir av kattmynta!? Precis så!! De hoppade omkring vid mina fötter och jamade som två tokar!!!

Är det nån annan som har upplevt nåt liknande? Eller det kanske var så att jag smittade av min sparrisförtjusning på Gissa och Zeke. Gissa skulle ju till och med äta citron bara för att jag åt det…

cornish
0

Ha,ha…dom åt sparrisen alltså!
Mina blev tokiga förut av ljudet från när man öppnar en burk-men nu var det ju länge sedan kattmaten var så..det är ju en flärp man öppnar med.Men de hade ljudaccociationen länge..MAT!
Men det är väl vanligt..
(nu går ju båda på diet dock….och har mest ätit torrfoder tidigare även om de fick blötfoder också)

Har dock aldrig hört om katt som äter sparris-bra om den får i sig något olämpligt som ska kaplslas in av sparristrådarna…man ger ju hund det om de tex fått i sig ett kycklingben osv.
Vet dock ej hur nyttigt det är för katten-antagligen för salt.Har saltnoja nu efter alla artiklar om för salt kattmat!

Men ännu konstigare var CITRON!!Det är ju ett "antikatt" medel…man kan gnida in ställen katten kissat på eller klöser på med citron..eller lägga ut citronklyftor-men då skulle den ätit upp dom alltså! Ha,haSkrattande

Någon mer som har varit med om detta??????

La_Joz
0

#1 Jag gav sällan katterna sparrisen. Ok, en liten, liten bit fick de, men inte mer än så. Jag var ganska strikt vad gällde deras kost. Ville ju att de skulle må bra. Sen vet jag ju inte hur citron är för deras små magar, men det var så kul att se Gissas min när hon tog en liten tugga! Jag har ju också alltid trott att katter avskyr citrus. Men sen så var ju Gissa mer människa än katt om man nu kan säga så. Istället för att spinna så flåsade hon!

Zeke däremot älskade att äta plast! Inte så bra! Om jag fick hem tidningar som var inplastade så var han snabbt framme och tuggade. Och presentsnöre var det bästa han visste till min stora förfäran. Han lyckades smita in i garderoben en gång. Där låg ett paket till min brorson. Några timmar senare spydde han rött presentsnöre. Snacka om att jag blev orolig! Men lilla Zeke levde ett farlig liv med en bruten käke och utdragen tand! Vissa har bara mer otur än andra! Det finns det väl många som känner…

cornish
0

#2 Det låter som om Gissa var en Cornish-de är mer människa än kattSkrattande- och just detta att hon skulle ta efter dig i allt..

Vi i familjen har alltid sagt det…Danne han är inte katt han…
han är människa!

Tur man har ett djur också-hund!Flört

La_Joz
0

#3 Gissa är en fin svart huskatt med lite siamesdrag. Har hört att siameser har lite samma beteende som Rex. Hon tycker om att hoppa högt och älskar att apportera! Är inte så förtjust i att vara ute…

Lullan1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sparris? Det förvånar mig inte att de gillar det, så himla nyfikna som de är så ska de vara med överallt och smaka. Doris sitter gärna precis brevid tallriken när man äter, hon vill inte alltid smaka men hon är så sällskaplig bara!

Titta på bilden här på Doris, den är tagen på Valborgsmässoafton och vi väntar gäster…. (vi bytte ut servetten) Oskyldig

Eine
0

Min gamla älskade Doris Day(Grändens uppfödning) var helt galen i gröna bönor på burk, inte djupfrysta elle färska. Bara burkbönor..Visst har de ovanliga böjelser ibland.?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

Räcka ut tungan Gröna bönor… ? Hmmm, ja lite konstiga är dom allt ibland!

cornish
0

#5 men lilla Doris…inte vill du väl bli förrätt heller??KyssGud vilket gulligt kort!

Men - det finaste man har det sätter man på bordet..eller hur var talesättet??..

Lullan1
0

#8 Så sant så sant! Men vad gör man när det kommer gäster och katterna sitter på bordet? Jag blir i allafall lite generad och lyfter försiktigt bort dem, men katterna fattar ju ingenting -de sitter ju alltid på bordet- så det hoppar kvickt upp igen Generad och så håller det på!

cornish
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Ha,ha…mina katter är inte särskilt väluppfostrade..men har på nåt sätt lyckats med att de ej hoppar upp på matbordet eller när jag gör mat i köket-på bänkskivan..
Men visst-det händer väl att de går en sväng på bordet..

Och-när det inte är dukat så sitter och går dom där!

Känner annars igen jo-jo-effekten du talar om…i andra sammanhang-typ när jag sitter och ska jobba med något-eller sy osv…SYMASKINEN!!!!….Skrikandes- Särskilt Buffy är rabiat på den…
Läskigt är et för man vill inte sy i tassen-han ska ju leka med tråden och man svär lver att få trä om den osv.Sätter ner honom-upp igen-"slänger"ner honom igen-upp igen…….Generad

Oups-denna tråd spårade ur…

Se bilden!

virvla
0

min katt (huskatt ej cornish) älskar majs på burk, hon äter nästan mer av den än när hon får smaka på köttfärs! hon brukade också vara väldigt förtjust i ärter och majs (bara konserverade) men nu var det ett tag sedan jag testade just det. Jag är övertygad om att hon skulle gilla sparris också bara den kom från en burk.

grönsaksbuljong (helst ljummen) gillade hon också så man fick se upp, en gång ringde telefonen när jag åt grönsakssoppa och när jag kom tillbaka slafsade och smaskade hon i sig för glatta livet…

nuförtiden är hon lite petigare eftersom hon har flyttat hem till mina föräldrar där hon blir bortskämd, men majs är fortfarande i top 5 bland hennes favoritmat.

cornish
0

Undrar om inte dessa grönsaker på burk gillas just för dess salt-haltighet!Katter gillar ju det..men det är ju inte så bra för dom..
Samma är det ju med buljong tex-den är ju saltrik..(som i grönsaksoppan.. ;o) )

Vill ej vara glädjedödare i denna tråd-men har blivit varse detta med salt ännu mer efter att Danne fått försämrad njurfunktion..
Jag undrar själv om jag kunde förebyggt det med annat foder..
(Obs han har inte njursten)

Nu försvarar sig ju vissa torrfodertillverkare med att deras salttillsats är så hög för att katterna ska dricka mer…Men detta låter fel i mina öron…Det är en djungel detta med foder dock!
Svårt för oss djurägare som ju vill våra katters bästa..

Dannne har dock alltid druckit mycket-även Buffy när jag började  ha vattnet på flera ställen och INTE ha det vid maten.Visste först inte att de ej gillar att ha vatten vid maten-läste det i en kattidning eller något..Är ju hundmänniska från början och de dricker ju gärna bredvid maten..
Oj-vad Danne började dricka mer då!(Detta är massor av år sedan..)

Mina gillar ju räkor-men de har aldrig fått mycket-dessutom har jag sköljd av dom (stackars kissar..) så att de ej varit så salta..

Nu har ju båda diet-så för Buffys del blir det noll annan mat(skall bantas med vet.foder) Danne däremot som är gammal och som jag inte vet hur länge han kommer leva…sa veterinären att jag kunde skämma bort med 10% av foderintaget-resten njurdiet..Men jag har bara vågat en gång-på nyårsafton då dom båda fick avsköljd hummerstjärt!
(i Dannes fall är det inte bara salt-särskilt fosfor han ska ha lite av-även protein!Och då blir det mycket svårt med godbitar..både räkor och leverpastej är ju även proteinrikt..)

virvla
0

Jo, det är ju inte bra att ge dem för mycket av det (konserverat) men det är ju värre när det är mycket salt i maten de får varje dag och som är uttalat kattmat än om de får smakbitar av majs eller räkor eller vad de kan tycka om.

Jag kan tillägga att min katt, vet inte varför, inte var lika glad i kycklingbuljong utan föredrog när jag åt grönsakssoppa, då krånglade hon sig alltid upp på köksbordet hur många gånger man än föste ner henne.

Lullan1
0

Vilken otroligt söt bild cornish! Väldigt "rastypisk" ! Skrattande

cornish
0

#13 Håller med dig!!Detta är hopplöst jobbigt detta med att man inte vet om man kan lita på kattmaten!
Och-visst, det är stor skillnad på godisar de får iblandGlad
Lustig-att hon helst ville ha grönsakssoppa-hi,hi en vegetarian-katt!

#14 ha,ha ja det är lite svårt att sy bara…tråden låter ju så kul och snurrar så roligt!Och NÅLEN…!!! Det är det som är otäckt- jag får verkligen hålla för handen för annars skulle han försöka fånga den!