Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 965 ggr
Anna77
0

*Vill ha råd ang sterelisering*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Alla!

Jag hoppas alla har det bra!

Jo.. till min fråga, har ju en orientalhona som har löpt för första gången nu hon är 10 mån och jag har beställt tid för sterelisering (hmm stavade jag rätt nu..) Men jag är så rädd eftersom jag aldrig varit med om detta förut, detta är min första honkatt jag haft!

Vad ska man tänka på? Är det inte ett rätt stort ingrepp? Kan det gå fel, komplikationer eller så som är vanliga.. Jag är väl löjlig, men det är ju alltid otäckt när de skall sövas ju!

Kan inte ni som varit med om detta berätta lite för mig, så jag slipper vara så nervös! Hur är de när de vaknar upp? Ska man ha tratt? Ska de vara instängda ensamma eller tror ni att hon vill ha cornishen i rummet, eller är hon så omtöcknad så hon ej bryr sig?

Tar tacksamt emot alla råd av Er! Önskar er alla en riktigt trevlig helg!! (Bild på lilla tjejen.)

Leffe
0

Du menar kastrering antar jag

Anna77
0

ja kastrering - men jag trodde det hette sterelisera på honkatter?

cat-malou
0

Honkatter kastreras också numera liksom hanarna. Själv har jag en siamestjej som är kastrerad och en oriental som ska bli det om nån månad eller så. Har inte haft några större problem, lämnade in tjejen på morgonen och hämtade henne igen på kvällen efter jobbet. Om de får krage eller ej beror tydligen på hos vilken veterinär man går, jag hade inte det till min. Har inte heller haft möjlighet att stänga in henne och inte ansett att det behövts, ingen av mina andra katter har mer än nosat på henne när hon kom hem. Håll ett öga på såret så inte det blir inflammerat annars vet inte jag om något alldeles speciellt man behöver tänka på.

Leffe
0

Ok. Det finns båda alternativen. Vid kastrering blir hon sövd så låt henne fasta från midnatt så är risken mindre att hon spyr efter uppvaknandet. Hon kommer att vara sydd med några stygn som ska tas bort 10 dagar senare. Det är inte säkert du behöver använda tratt. Det märker du om det behövs. Hon kommer att vara groggy flera timmar och behöver lugn och ro och kanske inte allt för ljust när hon kommer hem. Se till att hon inte ligger högt upp för skulle hon ramla stämmer inte reflexerna. Operationen är inte farliga än andra ingrepp man gör med sövning

cat-malou
0

Har fått veta att skillnaden mellan att sterilisera och kastrera är att vid kastrering försvinner även löpbeteendet, detta är helt klart något jag uppskattar när det gäller siames/oriental…Oskyldig

Natali
0

Jag tar mej friheten att förklara skillnaden:

Kastrering. Hela livmodern resp. båda testiklarnas avlägsnas. Och det kastrerade djuret kommer inte att forplanta sej, eller komma in i fortplantningscykel. Hankatter (Jag har haft en gammal avelshane som fortsatt para efter kastration.) slutar para, och honr löper inte.

Streilisering. Man klipper av äggledaren, resp, sädesledaren. Katten har fortfarande kvar full fortplantningscykel, men kan inte fortplanta sej. Hankatter parar, och har full hankattsbeteende. I vissa fall kan man sterilisera en hankatt, som sen får para löpande honor, för att fölänga tiden mellan löp. Detta kan dock avsevärt öka risken för Livmodersinflammation. Honkatter löper, och blir parade, och visar det vanliga beteendet, men kan inte bli dräkrig, då inga ägg kan komma ner i livmodern.

Jag trodde tidigare också att det hette strelilisering på honkatter, och kastrering på hanar. För ett antal år sedan (gissar 20 år sedan, kanske mindre/mer) steriliserade man honkatter, och hade kvar löpen.

Hoppas det hjälpte?

Kastreringen kommer gå till ungefär så här.

Katten vägs, och ges lugnande (skall ha varit fastande från kvällen/natten innan, helst). När det "somnat" ges den riktig nersövning. Utförs kastreringen på en störe djurklinik, kommer troligtvis nersövningen ske med hjälp av gas mask, vilket ger större möjlighet att kontrolera nedsövningen, och det går ur kattens kropp tidigare.  Under första delen kan katten kräkas. Vilket är normalt, och inget fara.

Katten kommer att rakas, ungefär runt "naveln" och bakåt. Där kommer snittet ligga, och är i bland väldigt litet, och vissa veterinärer vill skära större. På en yngre katt som inte haft kattungar, är livmodern liten, och svårare att hitta igen. Det är en ganska avanserad (men vanlig) operation. Då hela buken öppnas. Livmodern avlägsnas, och återstoden av stumparna sys igen ordentligt, så det ej blöder. Man "stänger" ofta av blodådrarna med hjälp av en tång, alltså krossas den. Bukväggen sys igen, detta kan göras med ståltråd, då kattens kropp tål stålen mycket bra. Men det kan också göras med en självabsorberande tråd.

Själva huden kan också sys med ståltråd. Fördelen med det är att katten oftast inte slicka på såren, även om en del gör det endå. Det kan också ske med "vanliga" stygn. (osäker på om man syr med själabsorberande här). Stygnen klipps så smångingom.

Katten får uppvakande (ev får den vakna upp utan, kan underlätta ibland) som häver sömnmedlet. Katten skall vakna iett lugnt och tyst rum, långsamt. Katten kan kissa på sej. Katten får dricka, meninte äta något förrän den är helt vaken.

Om inte katten låter stygnen/såret vara så måste katten ha tratt.

Det brukar inte vara någon större fara att söva en katt. Även om risken alltid finns där. Men du skall inte behöva vara oroligt. Det händer endå väldigt sällan (tror jag) att en katt avlider av en sövning ( i alla fall en helt frisk katt.).

Jag är ingen Veterinär, och kan inte så mycket. Men de kastkastrationerna på katter jag varit med på, har gått till ungefär så här. Men vill du veta allt med säkerhet, så parata med en veterinär.

Hoppas det har hjälpt?

Mvh Natta

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Lullan1
0

Tack för en jättebra förklaring Fylgias!

Anna77
0

Tusen tack alla för bra inlägg / förklaringar, känns lite bättre nu *ler* ska dit den 18 : e till vet. med lilla Puma   MVH

Leffe
0
cornish
0

#8 Vilken söt liten pumatjej!!Otroligt fin!!
Vet hur det känns innan man ska söva..har dock bara varit med om kastrering av hanne-det går ju lite snabbare-men detta är ju ett rutiningrepp för veterinärerna!
Det går som Leffe sa säkert bra-ska du till ett riktigt djursjukhus?Det skulle jag iallafall rekommendera-så att de har all utrustning OM katten behöver lite extra resurser under op.!

Min Buffy op. på Albano djursjukhus i Danderyd..minns fortfarande- 7 år sedan-vad rörd jag var när jag alldeles rödrosig hämtade honom…och han satt där i den stooora buren(han var ju så liten då..)Lite groggy som ett spädbarn med lite svårt att hålla huvudet…
Men man får ju inte hämta katten förän den är vaken!(det som Fylgia beskrivit ovan om uppvaknandet-det sker ju under övervakning på sjukhuset..)
Han sov mycket resten av den dagen men sen var han fit for fight igen!De har ju otroligt läk-kött.Han behövde inga stygn ens..men det behöver ju honorna..
Men som sagt-de repar sig fort!
Buffy var tillsammans med Danne direkt vi kom hem-detta beror väl på deras förhållande annars…Danne satt och vakade tills han vaknade..tyckte han luktade konstigt  och slickade honom.
Tror inte han hade någon tratt-men minns inte riktigt faktiskt.
Försök att inte oroa dig!Glad

Skriv och berätta sedan!

Lullan1
0

Vilken fin liten misse! Alldeles blank och svart! Hon är jättesöt!