Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattungar-till-salu
Läst 1147 ggr
MagicPaws
0

S*Magic Paw's E-Kullen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De blir 15 veckor på onsdag! Och har i helgen varit på sin första( och andra) utställning. Eftersom alla är maskade så går de ju tyvärr mot varandra om det mesta. Den enda som inte var anmäld var Ebony som jag inte anmälde eftersom hon skadades vid 5 veckor och jag inte visste om det skulle bli bra i tid.

Yan Roca-Folch bedömde individuellt.
Han föredrog pojkarna över flickorna men hade problem att bestämma sig för vem av pojkarna han gillade bäst, han stod först mellan de blå pojkarna, tyvärr skulle han ha dem alla på bordet samtidigt så skulle inte förvåna mig om han skrivit fel saker på de blå för han blandade ihop dem hela tiden Tungan ute men till slut valde han ändå Midnight för hans stora öron och djupa blå ögon (som sin far)

Pojkarna:

S*Magic Paw's Emotional FallingStar a 33: EX3

S*Magic Paw's Evil StarDust a 33: EX2

S*Magic Paw's Early MidnightStar d 33: EX1 & BIV

Flickorna:

S*Magic Paw's Endless TwinkelingStar d 33: EX2

S*Magic Paw'sEnchanting StarChild d33: EX1

De gick även kullklass för Nurit Pahl som gav dem 2:a efter en ursnygg Bengalkull från Bonnea's.
Hon tyckte dock de var mycket lovande hela kullen men hade mer ögon för töserna och då främst min StarChild.

På söndagen ställde jag bara StarChild och hon fick sitt EX1 och mycket god kritik av Nurit som då hade den individuella bedömningen av henne. Och tyckte att hon verkade väldigt lovande. Men att hon kunde ha ännu större öron… men jag har ju aldrig strävat efter de där elefant öronen så.

Alla i kullen är till salu förutom Starchild och Ebony.
Här kommer lite bilder på kullen.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

MagicPaws
0

Fotografen Linda Karlström vart SÅÅÅ kär i min lilla Emo (Emotionall FallingStar) så hon bad att få ta lite kort på han. Det blev några få bra på honom och även med StarChild med på nån.

Ansiktet

MagicPaws
0

Smyger…

MagicPaws
0

Tittar fram…

MagicPaws
0

Och så syskonen

MagicPaws
0

Min lilla "svartskalle/paddan" S*Magic Paw's Ebony ShiningStar

Taget för typ 3 veckor sedan

MagicPaws
0

Midnight men tyvärr inte bästa bilden, vid 12 veckor. Ska försöka ta nya bilder i veckan.

MagicPaws
0

Min älskade StarChild… min keeper och hjärta!

MagicPaws
0

Evil… en riktig rackarungen men jättesöt!

MagicPaws
0

Och så den sista tösen… S*Magic Paw's Endless TwinkelingStar… kallad Twinkie! Söt som sockervadd!

lockar
0

MMM Maskade fina allaihopa

[Wiveka]
0

Vilka finingar!!

lovecrx
0

Hej hej, jag är helt ny här. Men kattungarna ser inte ut som cornish rex, jag har surfat på mångas sidor och dom ser annorlunda ut. Är det skillnad på rasen från norr till söder? Ursäkta mina lite dumma frågor.

lovecrx
0

bara en fråga till… hur ser elefantöron ut?

MyTwiggs
0

Välkommen hit lovecrx! Hoppas att du ska ha roligt här på iFokus!

Som du har märkt är cornish rex en ras som har väldigt många ansikten och alla har vi olika smak. Det finns cornishar som är extrema i typen med höga ben och stora öron, som jag föredrar, och sen finns det mer klassiska avelslinjer där det är mer "massa" i katten så att säga. De har ofta mindre öron och kortare ben. Som uppfödaren till dessa katter säger, så föredrar hon katter med lite mindre öron!  Smaken är som baken!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AmazingNature
0

Fina bilder!

Vad de har vuxit dina små! Glad

Men jag älskar elefantöron, dock inte deras placering Skrattande

MyTwiggs
0

Hihi.. Roligt att föreställa sig en cornish med elefantöron Tungan ute Alltså hängande Skrattande Hihi

www.mytwiggs.com

stisses
0

ÅÅÅÅ, så fina!!! Jag blir jättesuktad på en mörkmaskad… har ljusa gossar här hemma.

Pappa Ravi (inte lika högbent och lite tyngre) & halvbror Samuraj (högbent och graciös, eventuellt elefantörad?) hälsar så gott!!

Älskar maskat, mumma för ögon och själ.

Kram AnkiSkrattande

RacerDonnans
0

Jag gillar din Ebony, hon är så läcker. Kul att få se nya bilder och grattis till resultaten och fina bedömningar.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

MagicPaws
0

#12 Det är ganska olika typer av Crx som finns i vårt avlånga land och det spelar ingen roll om vars dom är bara vem som fött upp dem. Mina är medelextrema, deras mor och mormor är MYCKET klassiska i typen men med utmärkt päls så eftersom pälsen är i mina ögon viktigare än typen så har jag avlat så.

#17 Hehe hej hej!! NU har Samuraj's syster Dilipa och mamma Bellini flyttat till ett nytt hem tillsammans. Ungarna saknar lite sina stora kompisar men mormor Idril är ju amma så det hjälper.

Tack tack alla andra oxå för de fina kommentarerna men måste säga att med tanke på föräldrarna så är det ändå ganska extrema men självklart finns det mer extrema men det finns det väl alltid någonstans på någon punkt Flört

Kan ju fixa en bild på mormor Idril så kommer ni förstå varför jag gillar deras extremare look.

MyTwiggs
0

# 19 Pälsen viktigare än typen? Obestämd Innebär det att du egentligen vill ha katterna mer "extrema" men har bortsett från typen i din avel till viss del till förmån för pälsarna? Med den avelsbas vi har idag är det knappast något problem att vara kräsen. Jag vill då ha både typ och päls på mina Flört… Men som du säger, det finns många olika typer, pälsar och utseenden på cornishar, och smaken är som baken och det är självklart upp till var och en hur de väljer att göra. Vi har ju några olika standards också, och de säger ju en del om hur mycket rasen kan variera utan att det är något fel med det. Skrattande

www.mytwiggs.com

guaranas2
0

#20 Håller med dig fullständigt! Kanske dags att någon här i norr börjar visa mer typade katter eller extrem extrema katter som det skulle kallas här i Norr eventuellt Glad?

AnneAlva
0

#21 Vill rätta dig med att bara för att katten är mer extrem behöver det inte betyda att den är mer typad. En "klassisk" katt kan vara väldigt typad utan att vara extrem och en extrem katt behöver nödvändigtvis inte vara bra typad bara för att den är extrem. Och fast jag är från söder anser jag nog att det finns ett rätt stort antal typade katter där uppe i norr…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

MyTwiggs
0

# 22 Visst det är en definitionsfråga Skrattande

Nu sätter vi inte = mellan extrem och typad. Katter kan ju vara extrema på många olika vis, och en katt kan vara extrem pälsmässigt och en annan kan vara extrem typmässigt… Vissa är extrema i båda dessa avseenden… och andra är extrema åt andra hållet… Det finns extremt dåligt pälsade katter till exempel… Och extremt klassiska katter.  Skrattande

www.mytwiggs.com

Mobackens
0

#22 Tack för stödet! Jag tycker vi här i norr sköter oss ganska bra!

[Silkwaves]
0

Håller med #22 - det finns både otypade och typade katter överallt i vårt avlånga land. Det finns snygga rasmässigt bra katter norröver men fler av dem söderut, där det också finns fler uppfödare, men det föds rätt många "otypade" kullar i mina ögon söderöver.

lovecrx
0

Det verkar onekligen vara en känslig fråga, men tycker ändå att det är konstigt att det finns så många sätt att tolka en standard :)

Jag vet ju hur jag läser den, och har nog bildat mig en uppfattning över vad jag söker efter.

En till sak som slog mig är att om man tittar på sidorna som har kattungar till salu, är det ju enormt stort antal som är från "norr" som ni kallar er.

Tror ni inte att människor blir mer och mer kvalitetsmedvetna och väljer bort era katter pga hur dom ser ut, och inte beroende på avståndet?

Jag har sett att det finns "otypade" katter eller mindre extrema som ni säger även söder ut. Tycker att det är ett intressant att få reda på hur man tänker. Är det att man vill föda upp katter som ser ut som självaste Kallibunker himself?

kanske ska skapa en ny tråd och fråga.

MyTwiggs
0

# 26 Skapa en ny tråd! Jag tycker att dina funderingar är mycket intressanta, och eftersom det är fler som nappar i den här tråden så tror jag att det är ett ämne som tål att diskuteras. Skrattande

www.mytwiggs.com

MagicPaws
0

#20 Ja jag prioriterar päls men främst hälsa före extremdrag, därmed inte att jag jag struntar i typen för det gör jag inte men dock vill jag inte avla på en katt som knappt har päls eller där rexningen inte känns.

Jag vet att många prioriterar extrema drag men jag är inte så förtjust i dem framför allt inte i hajhakan som gärna följer med. Jag avlar mot det mer extrema men tar inga genvägar och min grund är ju en väldigt oextrem men vältypad hona men underbar päls.

Men jag vet att de extrema prioriteras hos domare och många uppfödare men jag har ingen brådska att nå mina mål.

Här är bild på kattungarnas mormor och som ni kan se är hon långt ifrån extrem, men vältypad, med rak profil och underbar rexning.
Men hennes avkommor och dessa ungar närmar sig mer extrema typen sakta men säkert.

MagicPaws
0

Och profilen

Kanske bör tillägga att Idril bara var 6 månader vid tillfället då dessa två bilder togs. Och det var då enligt den gamla standarden.

MagicPaws
0

Här kommer lite nya bilder… 16 veckor vid fototillfället.

Ebony

MagicPaws
0

Ebony igen

MagicPaws
0

Emo, en riktigt charmig clown som fortfarande söker rätta hemmet.

MagicPaws
0

Tyvärr inte bästa typen dock…

MagicPaws
0

Men ingen pälsbrist dock

MagicPaws
0

Evil Stardust… lite bättre i typen än brodern men hetare i temperamentet *hehe* men måste ju göra skäl för sitt namn kanske

MagicPaws
0

Evil

MagicPaws
0

Midnight som nu flyttat… enda ungen hittills som hittat sitt hem.

MagicPaws
0

Lär få sin fars vackra djupblå ögon då Ravi hade samma ögonfärg när han var liten

MagicPaws
0

StarChild som är VÄLDIGT svår att få bra kort på tyvärr

MagicPaws
0

Lite av en profilbild… men inte bästa vinkeln dock

MagicPaws
0

Och så sist och kanske minst… Twinkie… enda honan till salu.
Mycket charmig och busig

MagicPaws
0

Och mest päls av tjejerna…

MagicPaws
0

Måste ju bara lägga in en bild på den lite udda mormorn.. som är kastrerad sen nästan ett år men ändå diar ungarna och producerar mjölk till och med…

En väldigt udda mormor men sen mamman flyttade när ungarna blev 12 veckor så har Idril tagit över rollen till 100%. Hon har ju varit med sen förlossningen (och ja även före) så hon tycker väl att det är hennes oxå.

MyTwiggs
0

# 28 Det är en smaksak och jag har inte påstått att de katter du vill avla på är inkorrekta… däremot gör det mig lite matt att du påstår att extrema katter i regel har dåliga hakor och för lite päls… Det är inte så jag upplever det! Jag avlar gärna på katter som är vältypade, välpälsade och "extrema" (om vi nu ska använda ett sådant begrepp) dessutom ställer jag höga krav på hälsan. Mina katter har inte heller några svaga hakor. Så…. Jag känner inte att jag förlorat något. Ny får du inte tro att jag ifrågasätter din avel, för det har jag inte gjort i det här inlägget. Det jag ifrågasätter är påståendet att "extrema" katter faller på päls och haka!

www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Fina bilder på gulliga kattungar tycker jag. Jag tror faktiskt att det att vi uppfödare tänker olika och ahr lite olika mål gynnar aveln i längden. Huvudsaken är att uppfödare har en tanke bakom sin parning och inte bara sätter ihop sina katter utan plan eller tanke på hälsa och inavel och kankse mest är intresserade av att "tjäna pengar" - Good luck säger jag…

Jag prioriterar just nu typ i min uppfödning och det beror på att jag anser mig ha den päls jag vill ha på mina uppfödingar. Utmaningen är att bibehålla den och förbättra typen. Huvudtyp, haka och öronstorlek är också viktigt och jag vill ha allt - men det kommer inte på en gång. Det är ett långsiktigt arbete med många återvändsgränder.

Jag kan alltså tänka mig att använda en typmässigt mycket bra (läs extrem katt) med dålig päls till mina välpälsade damer. Det betyder inte att jag prioriterar typ framför päls utan att jag jobbar för att få både päls och typ… Allra helst använder jag en extremt vacker katt med päls och supertemperament Tungan ute - gäller bara att hitta dem Glad

Att stamtavlan ska stämma och hälsokraven uppfyllda är underförstått, bara så ingen tror jag glömt dem…Flört

MyTwiggs
0

# 45 Bang on target igen!

www.mytwiggs.com

miano
0

Jag har ju en förkärlek till maskade katterKyss

Jätte söta…

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

MagicPaws
0

#44 Nä jag förstår hur du menar. Men när jag har tittat efter extrema hanar till mina honor har jag tyvärr mest hittat just det, svaga hakor och dålig päls, men sen är ju "dålig" päls oxå relativt. Jag räknar dålig päls om den är fet, gles, inte känns supertydligt varje våg. Kanske lite perfektionistisk men kan ju ha att jag blivit bortskämd på min Idril och Bellinis päls när de var i topform, nu är ju Idril inte i topform så hon har inte så superbra päls men den är påväg tillbaka ändå.

Och mitt mål är ju oxå att kombinera en superfin typ med en superbra päls, men som sagt ovan, det kommer ju inte hur lätt som helst. Men jag arbetar ju mot den perfekta katten precis som alla andra, hälsa och utseende med en personlighet som alla vill ha! Min drömkatt, men sen kan ju alla ha lite olika bild hur deras drömkatt ser ut men målen är ju densamma. :)

Just nu är blåmaskade pojkarna fortfarande till salu och kommer troligast kastreras i början av november när de blir 6 månader.