Hård i magen?
Vi har bytt foder till RC indoor för några veckor sen och Doris har blivit så hård i magen, kan det bero på fodret tror ni?
Hon har verkligen problem när hon ska på lådan, går in och ut, krafsar lite, bajsar en klutt, går ut igen, in i lådan, mjauar lite…. ja så håller hon på…. Tycker så himla synd om henne, och jag har gett henne lite annat också att äta men det bästa hade ju varit att hennes mage bara funkade. Findus däremot är precis som vanligt, men han kanske har en "tuffare" mage.
Måste jag byta foder igen tror ni? Det andra fodret som jag bytte ifrån funkade inte pga att Findus kräktes av det…. *suck*…
Är det en katt som är ganska stilla eller springer hon omkring och leker. Hon kanske behöver motion för att hålla magen igång. Precis som oss människor. Det kan även bero på fodret. Jag har inte mycket till övers för RC numera. Du kanske ska prova ett annat märke som bågge katterna tål och tycker om. Det kan även bero på foderbyte och blir ok när hon blivit van det
Jo, hon är väldigt aktiv, busar och springer som bara den med Findus. Iallafall ett par riktiga "race" har de om dagen.
Igårkväll satt jag med henne i knäet och masserade hennes mage lite lätt och det tyckte hon var jättemysigt.

Usch låter inte bra att hon har problem med att bajsa. Jag tycker det låter som att det beror på foder bytet.
Även om de flesta brukar bli lösa i magen då.
Men det finns ju faktiskt ett par andra alternativ.
Om hon har problem när hon kissar också så kan det vara urinsten. För det kan ge dem hårdmage med.
Sedan har vi det sista och värsta och det är en förstoppning. Om hon nu ötit något som hon inte ska. Det behöver nämligen inte bli helt stopp vid en förstoppning utan det kan täppa till lite som försvårar för katten tyvärr.
Jag skulle testa och ge lite parafinolja för att se om det kommer ut något föremål som inte hör hemma där. Och för att se om det blir bättre.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för ditt svar Åsa! Hon har inga kisseriproblem, så det kan nog uteslutas och har inte (vad jag vet) stoppat i sig nåt olämpligt….
Vart kan jag köpa parafinolja? Finns det på apoteket, eller måste man ringa vetten?
Byt foder….
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Mmm, funderar i dina banor Eine. Men Doris är så himla kräsen och det är svårt att hitta något hon gillar. RC tycker hon är jättegott, Hills ratar hon preicis, sen har jag provat något foder som jag köpt på ica och det åt hon iallafall.
Vad finns det mer och prova? (som är ett bra foder?)
James Wellbeloved
Vart kan man köpa det? Jag har aldrig hört talas om märket… ?
Kolla återförsäljar3e på deras hemsida

#4: Parafin olja köper du på apoteket. De kan ju faktiskt peta i sig saker utan att man vet om det.
ANF har också bra kattmat, har du testat deras?
Audiatur et altera pars
Jag tycker som Leffe, prova JW. Och du kan ge kött förstås, det får mina aldrig förstoppning av.
Tack för era goda tips! Läste i rexringens tidning som kom idag om olika foder! Tycker att hon blivit bättre de senaste dagarna, men jag måste försöka byta foder ändå.
När vi ändå är inne på "matfrågan", är det ok för katter att äta hundmat? Eller är sammansättningen i hundmaten helt fel för en liten kissemage?
Hundmatten är helt fel för katten när det bl a gäller olika näringsämnen och behov
Ok Leffe, då kan jag utesluta det…. Det var någon som sa nåt till mig om att ge hundmat nämligen! Men av någon anledning tyckte jag att det kändes helt fel!

Hundamaten har som Leffe säger en helt annan sammansättning än vad hund,aten har. Och dessutom saknar den ämnet taurin som är livsviktigt för katter att få i sin mat.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Kom på en sak till. Om du går in på iller sajten så finns det under artiklar där en näringslära. Den fungerar på katt och iller.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Passa dig för att ge hundmat till katter.Det blir farlig näringsbrist med tiden..fast det har du läst här ovanför redan hoppas jag.(Vem ger dig så konstiga råd??)
#17, det var en bekant som bor på landet med sina 11 lagårdskatter och 3 vallhundar! De har nog katterna mest som råttfångare, tror att de bor i ladugården. De äter tydligen samma mat som hundarna "och har inte dött av det" men jag förstår ju att det inte är bra, (men det skulle jag aldrig kunna säga till dem) 
Varför kan du inte säga att du vet mer om katt och kattfoder? De prackar ju utan att blinka på dig sina felaktiga råd? Det är nog tur att de katterna fångar råttor, annars skulle de vara i sämre skick..
Stå på dig! Annars gör någon annan det.
Eine! Skriv den där sista meningen i dagens citat! Jättebra tycker jag!
Håller fullt med dig, men ibland är det svårt att diskutera katter med folk som bara har katter som "slit och släng" när man själv har DYRA raskatter. Ja, du vet säkert vad jag pratar om…