Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 462 ggr
Natali
0

Borttappade tavlor, posten.

Känner att jag måste höra om någon har varit med om något liknande. Jag fick hem stamtavlorna på min (våran) kull, alltså "Vilde", Gere, Tjalve, Bure och Beila, och postade dem direkt vidare till Martina, som skulle få chip och vaccinationer införda på dem.

Jag postade dem 22 September. Den 29 skulle de o besiktas så kunde de´ju fixa resten också. Det kom aldrig några stamtavlor.

Vi kom fram till att Martina hade eftersänding till Linköping, (postade till Gällö), så vi kom fram till att det ju kunde ta lite tid då.

Nu har vi väntat och väntat och fortfarande inga tavlor. Pratade med det ställe där jag postade brevet, och jag har ingen som helst garati när jag postar brev, att det ska komma fram. Det utgår inte heller någon som helst ersättning om de slarvar bort mitt brev. De sa också att chansen att få igen brevet är minimal, kanske till och med otänkbart.

Jag blir så ARG på posten. Nog tror man att det ska funka att skicka ett brev! Det var ordentligt frakerat, för bad de väga och de klistrade på frimärkena och la de i postsäcken, jag såg det själv.

Jag blir så less!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

MyTwiggs
0

Men visst finns det sätt att skicka säkert? Med garanti? Det måste väl finnas någon funktion för att skicka saker och kunna spåra dem om de kommer på villovägar? I så fall skulle nog jag ha valt det alternativet… Obestämd

Försvunna brev kommer emellertid oftast tillrätta även om det kan ta sin tid…

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Man kan alltid skicka rekommenderat, rekommenderas Flört

Jag har inte råkat ut för att något kattrelaterat försvunnit, men däremot mer intressanta paket som skickats som brev om ni förstår, så visst händer det tyvärr.

TamlinsMatte
0

Jag har varit med om det också, och blir också rätt irriterad på att ha en post som faktiskt inte ens garanterar vad den faktiskt ska göra (tänk om jag skulle hantera mitt jobb på soc likadant…) Hursomhelst, posten blir närmast irriterad på dig om du föreslår något så barockt som att de ska ta ansvar för sina leveranser - och meddelar barskt bara att då skulle du skickat rekommenderat…

Å andra sidan var posten här väldigt ärliga på brevlådan under en period. Förr stod det ju "Post som läggs i den här brevlådan vardagar innan kl xx delar normalt ut nästkommande vardag" - en fras som numera är utbytt till att den delas ut enligt gällande regler. I en övergångsperiod tog posten bara bort tidsangivelsen och plötsligt stod det "Post som läggs i den här brevlådan delas normalt ut" Mycket träffande, men inte så betryggande…

Trollhassel
0

Posten är inte att räkna med. Varken när man skickar skrymmande eller vanliga brev. Saker kommer bort, går sönder och hamnar fel..haha och igår läste jag i tidningen att det även kan stå "blatte" i adressfältet, när posten fått göra sitt. Sjukt! Det får man ha i beräkningen om man inte skickar rekommenderat. Eller…ja, inte detdär med "blatte" kanske, det får man ta upp med DO.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Ylva-Li
0

Inte kattsaker.. men skulle få en bok skickad som jag köpt av en forumist på ett annat forum. Boken kom aldrig.. Några månader senare dök den upp. Paketet upprivet och lagat med bruntejp och boken uppenbarligen genomläst. (Den var ny och inte läst och nej, hon hade inte tejpat paketet..) Uttråkad brevbärare?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Leffe
0

För mig har det försvunnit DVD-skivor och tidningar jag prenumererat på. Det sägs att internethandel är tryggt och det kanske det är om hela kedjan fungerar

Natali
0

När man får stamtavlorna från Sverak så är det ju inte i rekkomenderat brev. Så hade aldrig en tanke på att jag skulle skicka det så. Nog tänkte jag att de skulle komma fram, det var ju en vecka innan de måste vara framme.

Jag har anmält till posten nu, så jag hoppas de kan försöka hitta igen brevet. Har också mailat sverak o hört om de ev, kommit tillbaka till dem.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

AlexH
0

Jag tror jag skulle skicka så värdeful post rekomenderat det kostar 50-100 sek och då tror jag man också fyller i ett värde som posten blir ersättningsskylldig ifall det kommer bort..

Posten är inte vad den var förr.. så med din situation i åtanke.. så kommer jag nog skicka framtida stamtavlor rekomenderat ifall jag skulle ha en kull hos fodervärd..

Det måste kännas trist att behöva lösa ut nya stamtavlor hos SVERAK.. tar de samma pris för nya? eller betalar man bara en administrationskostnad för att få ut igen?

Hoppas verkligen de kommer fram så att det löser sig för dig och Martina!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MartinaH
0

Jag skickade in en stamtavla till Sverak för att få en ändring i den. Jag väntade och väntade på att få tillbaka brevet men tog efter ett tag kontakt med Sverak igen för att höra om de fått mitt brev och om de skickat det till mig. Då hade de precis fått tillbaka stamtavlan, dock utan kuvert. Alltså hade brevet skickats till mig, gått sönder, stamtavlan trillat ur och postats tillbaka till Sverak. Jag fick ju i alla fall tillbaka stamtavlan till slut, i ett ordentligt igentejpat kuvert och med en gigantisk poststämpel på stamtavlan.

Detta var några år sedan och jag tänkte att detta säkert inte hör till vanligheterna och reflekterade inte så mycket över det när Natali skulle skicka stamtavlorna till mig. Och nu händer detta.

Gunlog
0

Väntar på något gott, väntar aldrig för länge…

Det var en herre som fick ett brev.

…stämplat 21 år tidigare…

Det stod i tidningen för någon månad sedan…

Vi har fått påminnelser och tom kravbrev på räkningar där vi inte har fått originalräkningen.

Jag skickade gratulationskort till min moster som fyllde 70. Hon fick det 1 1/2 månad för sent!

Heja Posten!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

TamlinsMatte
0

Hmmm…. Meddelandet på brevlådan var kanske inte ett misstag.

Brev som läggs i brevlådan delas normalt ut - så småningom…

Gunlog
0

Ja, precis!Rynkar på näsan

Tacka vet jag e-post. Gratis och leverans sekunderna efter! Cool

Jag skickar 2 st julkort med posten, resten skickar jag via mail…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Clee
0

Gud vilken frustrerande situation! Rynkar på näsan Men tyvärr är det som flera nämnt - har man särskilt värdefull post ska den skickas rekommenderad. Det är enda sättet att få en garanti.

Jag har inte varit med om att stamtavlor kommit bort, tack och lov, men däremot ett brev innehållande utställningsanmälningar till Birka i november, som försvann på vägen till min utställningssekreterare i Örebro. Det var enbart för att den som var ansvarig för utställningens kat III-anmälningar visste att jag anmält mig som jag fick reda på att de inte kommit fram. Tack och lov fanns det platser kvar och nu ska mina katter vara ordentligt anmälda.

Jag har även på andra sätt varit med om inkompetent brevutdelning massvis med gånger - jag har dubbla efternamn och det räcker med att någon flyttar in i grannskapet och delar ett av de efternamnen - dock alltid med annan stavning - för att jag ska ta emot all deras post och rentav hämta ut paket i deras namn (så mycket för den överraskningen, som jag hoppades att det var). Det har hänt mig på tre olika adresser…

TamlinsMatte
0

Tja… insåg just att det mest irriterande jag är med om är att min och min brors post ständigt korsar vägar. Jag får hans och han min och däremellan kan någon komma på att skicka den till våra föräldrar - trots att vi definitivt aldrig försökt eftersända post i den riktningen.

Problemet är att vi för det första har ett ovanligt efternamn, för det andra har bott i samma bostad under en period och för det tredje har eftersänding och dessutom har jag eftersänding från och till två adresser. Men man kunde ju tycka att posten borde uppmärksamma problemet när vi till och med bor i olika delar av landet. En period var det så illa att jag varje månad räknade in mina räkningar, kollade om brorsan fått någon och sedan fick ringa övriga fordringsägare och fråga om de möjligen hade en räkning till mig. Så nä… posten litar jag inte direkt på…