Bäst före-datum på HCM-koll?
Jag undrar ifall ni tycker att det är ok att använda sig av att katten är "testad för HCM" el dyl i marknadsföring ifall testet är flera år gammalt eller om ni tvärtom tycker att det har ett "bäst före-datum" och i så fall vilket? Själv tycker jag ju gott att man kan skriva ut t ex när katten varit på UL senast på hemsida el dyl men jag blir lite tveksam till att säga att "katten är u.a. för HCM" om testet är äldre än ett år. Så, jag tror att jag drar min gräns vid ett år ungefär. Självklart är det skillnad om katten är äldre än, säg, 5-7 år och kollats en gång i den åldern, jag tänker nu mera på katter som är i den vanligate avelsåldern, dvs runt 1-6 år.
En sak tror jag i alla fall: en u.a.-koll är bättre än ingen alls, så länge den tas för vad den är.
Bra tanke.Jag tror att jag alltid skriver datum när testet är utfört
,sedan är det upp till var och en att göra om det antingen efter de rekommendationer man följer,eller inför varje parning eller vilken modell man föredrar/anser nödvändig.Jag kan tycka att ett ultraljud trots allt är bättre än iget alls,precis som du skriver TS.Det är ju många uppfödare som aldrig någonsin ultraljudar,inte ens om det är risklinjer
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag anser att ett HCM-skanningsresultatet är en färskvara eftersom HCM är en progressiv sjukdom. Jag tycker också att 1 år är en rimlig riktlinje, speciellt om katten är mellan 0-4 år. Är katten över 5 år och ua så känns det resultatet ganska säkert.
Om jag skulle låna en hane till någon av mina tjejer som var skannad ua för ett år sedan skulle jag vilja att hanen omskannades innan parning eftersom det kan hända mycket på ett år. Jag vill inte använda en hane som var frisk för ett år sedan, det säger mig inget om dagsläget.

Jag skriver
HCM scannad ua 07 06 14
HCM scannad ua 08 08 08
på min hemsida.
Jag anser att testen är färskvara och vill om det är en ung katt att den ska vara relativt nygjord.Mina egna katter scannas innan parning.
Stolt ägare till tre La permer
Kan bara hålla med de som skrivit tidigare. Jag kommer att fortsätta scanna mina avelskatter årligen och använda resultaten enligt ovanstående som en färskvara som dateras.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Ett litet förtydligande.Mina honor scannas inför varje parning.Mina hankatter kommer att scannas årligen.
Stolt ägare till tre La permer
Tror det enklaste sättet är att göra som du Monica, och skriva ut datumen så får folk själva dra sina slutsatser.
Jag kommer nog att göra som du skriver i #5, dvs den dagen jag har egna hanar. Fram till dess får jag väga lite fördelar mot nackdelar.
#6 Enkelt annars att slå upp i Pawpeds
#7 Det har du rätt i, menar mer om man ska presentera en kull med info om föräldrarna t ex, eller kattpresentation på hemsidor.
Sedan finns ju inte all info på Pawpeds och det råder ju delade meningar om hur tillförlitliga de testerna är men andra resultat finns ju helt klart.
#jo men visst.Och ultraljud är inte 100 % säkert det vet vi ,men som många ggr sagts,det enda alternativet.