Information
Funderar - vet inte hur vi skall gå vidare?
Vi sålde en hane till avel - han fick en kull - ägaren beslöt efter många turer att inte längre ha kontakt med oss - vi kan inte förstå varför - han kastrerades - han fick hudproblem , plötsligt fick katten hud cancer?? - då jag är en erfaren onkolog ssk fick denna info så blev det naturligt vis ett problem för ägaren…. - mmmm - han hade ingen cancer…
Problemet är nu att vi inte kan får veta om denna katten vi sålde lever eller är död, omplacerad eller .. Vi vill bara veta var han finns - men den som ägde honom vill inte berätta var han finns. Kan någon ge förslag vad vi kan göra för att få veta om han lever eller har ett bra liv?
Pemicos
Jag tycker också det är synd när man inte vet om katter man sålt lever eller är döda. Det tycker jag man bör få veta, men tyvärr kan man inte kräva det.
#0 Åh så tragiskt för er!! Önskar jag kunde komma med ett bra svar, men måste tyvärr hålla med Leffe… man önskar att människor är så pass ärliga att de berättar…
Hoppas ni får nåt svar från någon som vet!! Kram till er båda!!
Om uppfödare är medlem i SVERAK borde en ägarändring ha gjorts (förutsatt att en eventuell omplacering har skötts ordentligt) och då borde ni väl kunna kontakta SVERAK och få ägarinfon?
Annars är det väl allmän efterlysning som gäller dvs. efterlys information om katten på alla möjliga internetforum, kattidningar osv.
Det låter ju skumt. Tyvärr skulle jag inte bli förvånad om katten har avlivats och ägaren inte vill berätta det för dig.

Jag tror tyvärr att ni kan se er i stjärnorna efter information från den förra ägaren. Det verkar vara ett scenario som återkommer gång på gång.
Däremot kan ni kanske prova SVERAKs id-register, alt SKK's. Det borde ju som någon tidigare skrivit gjorts en ägarändring, hittar ni ägaruppgifter kan ni ju kontakta nya ägaren och därefter förhoppningsvis få höra hur han mår. Önskar er lycka till med att hitta information om er avkomma.
Det finns många anledningar till att folk inte vill ha kontakt med uppfödare och man ska inte måla f*n på väggen i alla lägen.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Kan bli intressant det här. Att jag som uppfödare säljer en katt gör en ägarändring till Sverak eller det förbund jag är med i är riktigt. Om sedan köparen säljer katten vidare ska jag då som uppfödare fortsätta göra ägarändring på katten. Ska en köpare göra ägarändring när denne säljer den vidare . Den sista säljaren kanske inte är med i ett förbund
Alla är inte Sverakanslutna, eller ens tänker på att ägarändra om de är *vanliga* människor.Katten är huvudsaken,det andra bara papper..
#5 det handlar inte om att ha kontakt - det handlar om att få veta sanningen hur det ligger till med en enskild katt.
Jag vill också gärna veta hur det går eller gått för mina katter jag sålt, men tyvärr får man inte alltid veta det av olika anledningar. Kanske för att de inte tänker på att man borde få veta. Däremot blir jag glad när jag får ett besked vad som händer eller hänt även om katten har tagits bort.

Om man vet chipnumret kommer det även upp i SKKs register om katten är avliden (förutsatt att ägaren kommit ihåg att meddela registret det). Alltså, man får fortfarande en träff men när man går in på katten står informationen "avliden"
När det gäller ägarändring, är jag som köpt vuxen katt inte riktigt klar över vad det är och alltså är det fullt möjligt att Tamlin inte är ägarändrad. Det jag vet att vi gjorde var att skicka papper till kattklubben Tamlin registrerats i och att jag av någon outgrundlig anledning fick ett papper skickat rekommenderat med något som jag tolkade som ett ägarbyte och en ny stamtavla utan "pärmar". Var det möjligen vad som menades med ägarändring månne? (Tamlin är IDP)
För att det ska stå avliden i något register krävs det ju att katten har identifierats och meddelats vara avliden. Skulle det då handla om en ägare som avlivat en katt och inte vill att detta ska uppdagas (varför man nu skulle göra så) rapporterar man såklart inte till något register att katten är avliden.
Alla SVERAK-uppfödare är skyldiga att ägarändra katter de säljer (oavsett kattens ålder), men de flesta förbund har inga sådana regler.
#0 Vilken mardröm Peter!
Du har all min sympati, hoppas att du får reda på vad som hänt. (Note to self: vite = kattens pris x 2 om jag inte underrättas om ny ägare då en avelskatt byter hem…)
#12 katten var kastrerad
#8 Jag förstår. Bara en tanke,har du/ni kontaktat tidigare ägaren igen? Finns en fungerande hemsida/telefon/epostadress?På hemsidor kan det ibland finnas bra länkar till katternas nya hem?
#13 Menade att jag ska skriva dylikt i kontrakt när jag säljer avelskatt - fertil status saknar betydelse om två uppfödare kommit överens via skriftligt avtal om hur en avelskatt (eller f d) ska skötas.
Har fått veta att han troligen lever och är omplacerad - men vet inte vem som är ny ägare. Utgår från att han har det bra. Kommer att fortsätta söka så att jag får kontakt med ägaren.
Saken i sig är mycket intresant - om jag som uppfödare vill ta ansvar - följa en av oss uppfödd katt - i detta fall skulle jag önska att jag kunde se utredningen av hudproblem - är det allergi eller levde katten under stress och detta orsakade problemen? Skulle kanske vilja undersöka för HCM eller annat.
Ja - man bör fundera - hur tänker ni andra?
Vad bra att det kommit fram att katten lever och troligen har det bra.
När det väljer hudallergi - känner du till om någon annan katt i linjerna har allergi. När det gäller HCM så är det nya ägaren som sköter det. Har du HCM i linjerna har du väl förvarnat den du sålde katten till att det kan finnas. Sedan får vi hoppas att förvarningen gått vidare till den nya ägaren också

Jag tror att man får göra lite som Camilla är inne på. Avtala med hjälp av vite. Jag har inskrivit i mina parningskontrakt (utan vite dock i dessa fall) att jag som hankattsägare skall HCM-testa min hane när han är så och så gammal och att jag är skyldig att delge honkattsägaren resultat och dessutom att informera om övrig hälsostatus om det är något som kan tänkas vara ärftligt. Likadant begär jag av honkattsägaren att jag delges den information de får om avkommorna gällande hälsostatus. Likadant kommer jag att göra om jag någon gång säljer en avkomma till avel.
#18 Kan nog vara vettigt om det är juridiskt bindande
#16 Skönt att du fått veta mer, hoppas du får fullständig klarhet. Vill man så kan man ju via kontrakt kräva att avelskatter man säljer ska HCM-screenas under specifika omständigheter men i efterhand är det nog tyvärr omöjligt att begära det, och definitivt om katten numera har ett hem som sällskapskatt. Jag hoppas att han har det bra! <3
#19 Avtal som reglerar köp och tjänster mellan uppfödare är juridiskt bindande men ganska meningslösa om de inte stipulerar vite.
Tyvärr är första delen av mitt senaste inlägg bortplockat pga regler - ok för mig men den delen va den viktiga för att förstå helheten - om någon undrar så åter kontakta oss.
Måste dock åter få tacka de som kontaktat oss och gett information - detta kan väl ändå inte strida mot regler?
#21 Det är jättebra att du får den info du behöver.
Jag tycker man får fram helheten i inlägg 0, men det är kanske något fel på mig om jag tycker det. Jag fattar det som om du vill ha info om en avkomma eller är du efter någon typ av smutskastning
#17 Jag svarar för jag tycker det är en bra fråga fastän inte riktad till mig.Bestående hudproblem visar sig ofta vara ärftliga tyvärr, och någon förälder eller syskon kan ha samma problem och de linjerna ska inte avlas på förstås.Och vad gäller HCM ,misstänker man det i sina linjer eller har fått avkommor med hjärtfel kan man alltid börja med att ultraljuda föräldradjuren? Det är väl en bra väg att gå?
Det här blir värre och värre. Inte nog med att uppfödare har restriktioner när det gäller katter som ska gå i aveln eller att man kastrerar katterna innan de säljs. Nu ska man tydligen också ha 100 % kontroll på kastrerade avkommor också. Tycker det börjar bli fruktansvärt! Det kanske den som har katten nu tycker också. Han eller hon har skaffat sin katt för att ha som sällskapsdjur och ha ett härligt liv tillsammans med. Han eller hon kan vara totalt ointresserad av att ta kontakt med uppfödaren då det inte är av denne han eller hon köpt katten. Händer det katten något eller det blir problem tar denne ägaren kanske kontakt med den han eller hon köpt katten av. Inte tar han eller hon kontakt med en uppfödare som han eller hon inte har någon aning om vem det är. Så lägg av nu. Du har fått veta att katten mår bra. Sluta med eventuell jakt efter ägaren. Han eller hon vill kanske ha ett trevligt liv med sin katt utan inblandning av andra.
22# Oj - vilken reaktion - mitt svar är Ja avkomman och nej önskar ingen smutskastning
Då makten om vad som får yttras eller ej ligger i någons händer blir inläggen lite konstiga. - tror inte att det är något fel på dig leffe.
Tråden handlar inte om hudproblem eller HCM linjer…
Det handlar om vad vi kan göra när en kattköpare inte informerar om var katten placeras… hur svårt kan det vara? Hur skall jag kunna följa upp utvärdera osv.
24# Detta handlar inte om den nya ägaren
#25 Inlägg 0 handlar om var katten finns. I inlägg 16 tar du själv upp hud problem och HCM-test på katten
27# kanske är jag där otydlig - en hypotes.
Oj oj oj. Först vill trådskaparen veta om en avkomma lever eller ej. Det låter vettigt. Vidare vill trådskaparen veta vem som har katten. Där hänvisar jag till mitt inlägg 24.
Nu har trådskaparen fått veta att katten lever. Vad bra. Vi får anta att den har det bra också.
Då ska trådskaparen plötsligt ha tag på katten för en hypotes. Den kan kanske ha HCM, men det är bara en hypotes. Hypotetiskt borde man då inte först testa föräldradjuren eller be de som har avkommor och som man kanske vet var de finns istället för att jaga denna lilla kattägare för en hypotes. Som sagt finns det HCM i linjerna så borde den första köparen blivit informerad och förhoppningsvis fört det vidare till den senaste ägaren. Har det framkommit nyligen att det finns HCM i linjerna så kan man informera första köparen för vidarebefodran til ägaren.

EvaG.
Nu vet jag ju inte exakt hur TS tänker men själv vill jag gärna ha koll på vart mina kattungar tagit ivägen.Inte för att kolla vad och hur nya ägarna sköter katten utan för att jag känslomässigt faktiskt är knuten till katten.Sen har ju även hälsostatusen av mig uppföadda katter en viktig aspekt.Dyker det tex upp någon sjukdom som tre av fem i en kull drabbats av och jag som uppfödadre inte får veta det blir det ju lite konstigt eller hur?
Jag menar inte att nya ägarna veckorvis ska rapportera till mig men om katten blir sjuk eller tom avlider eller måste avlivas så vill jag gärna veta det.
Stolt ägare till tre La permer

Jag reagerar på ditt raljerande EvaG.
modererat
Tvärtom vad du tycks tro: För de flesta uppfödare så tar inte känslorna för katten slut iom att man skrivit på ägarbyte och tagit emot pengar. För mig känns det jätteroligt att få höra hur mina avkommor har det och få lite bilder och kanske även få en chans att få hälsa på någon gång i framtiden. Jag vill också få information om hur de mår, om de kan ha drabbats av något ärftligt som kan spela roll för min fortsatta avel och så att jag även kan informera de andra kattägare som har något kullsyskon om att de ska vara uppmärksamma på vissa saker hos sin katt. Så jag vill jättegärna få besked om vart katten hamnar vid en omplacering så jag kan få en fortsatt uppföljning om så bara hälsomässigt.
Min tolkning av ts inlägg är att de resonerar på ungefär samma sätt.
Emotser en generell diskussion utan utpekanden och påhopp på uppfödare eller ägare.Skrivreglerna är till för att följas av alla.Privata frågor får tas privat.
Tråden är nu låst. TS vet nu att katten lever och troligen har det bra.