Kattklubben Fyrstad
Kattklubben Fyrstad med säte i Trollhättan/Vänersborg lämnar Sverak/Fife och blir en IDP-klubb fr o m 2007-01-01. Personligen tycker jag det är bra med en IDP-klubb till, så välkommen till IDP-gemenskapen
Det är väl bra. Det behövs fler idp-klubbar så det blir fler utställningar och att det finns fler alternativ att välja på än SVERAK om man vill hålla på med uppfödning och utställning. Så året börjar ganska bra ur den synvinkeln.

Ställer då samma fråga här som inne på skogkatt. Vad är IDP? Jag är ju helt vilsen då det gäller sådant här, så det vore skojigt om någon vill ta sig tid att förklara lite.
IDP fick jag i mitt lilla huvud till engelskans Independens, men det kan väl inte stämma i det här fallet? Hmm, jag är verkligen nyfiken i alla fall :-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
IDP är independet. Alltså självständiga klubbar som samarbetar med varandra, men har egna stambokföringar osv. Man kan läsa mer framför allt här Nordiska IDP och SNRF
Alla klubbar är självständiga men har en del gemensamt och samarbetar med varandra. De nordiska klubbarna har ett gemensamt möte en gång per år då man dryftar en massa saker såsom standarder mm. Men som sagt alla klubbar är självständiga.
Jag vill absolut inte vara negativ!!!
Men jag tycker det verkar vara en enda röra detta
!!
Tror inte detta med kattklubbsgrejen är min grej-men jag håller ju inte på med utställning heller…detta är väl mest för er som är utställare och uppfödare eller hur?
Men det är säkert jättebra med konkurrens-det är det ju alltid!
Svenska kennelklubben är man ju numera mycket frågande till…
Men hur funkar dialogen mellan Sverak och IDP klubbarna? Är de samarbetspartners eller bittra konkurrenter? Har det egentligen någon betydelse vart man har sin katt registrerad?
Vadå dialog?? Bra fråga, det var någon typ av samarbete tidigare men nu visar bara IDPklubbarna god vilja och de ska ha all heder . Tyvärr har en del aktiva i Sverak(de allra flesta har ingen aning om detta) fått igenom att det inte ska vara något som helst samarbete längre. Så är det inte i andra länder.Och jag tycker det är så ledsamt, när vi ändå har samma intresse:Katt! Uk har en motion till årsmötet i Sverak, om att öppna upp igen. Det lär inte gå igenom , men hoppas gör vi ju!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Lullan1. Egentligen har det ingen skillnad var man har katten registrerad, men det är dubbelt så dyrt i SVERAK och där går inte ens pengarna till kattklubben du är medlem i utan det går till SVERAK. I independet går pengarna till den kattklubb du är med i och det är inte samma tungrodd administration. Sedan anser jag att stambokföraren i min idp-klubb gör ett bättre jobb än de på SVERAK för hon hittar fel på mina gamla katters stamtavla när jag överförde dem till idp.
För en del år sedan var det ett samarbete, men SVERAK har backat ur. Förut kunde man som SVERAK-medlem ställa ut på IDP-utställningar och tvärtom. Nu får bara SVERAK-medlemmar ställa ut i IDP, men IDpare får ej ställa ut på SVERAK-utställningar. Nog gynnar det aveln mer om man ställer ut på varandras utställningar och ser varandras avelsdjur. Så resonerar i alla fall IDP.
När det gäller stamnamnsansökningar i IDP kollas även SVERAK-listan upp innan man får stamnamn godkänt. Söker man stamnamn hos SVERAK kollar de inte upp stamnamn hos idp. Så i SVERAK kan du få ett stamnamn som redan är upptaget i idp. Det har faktiskt hänt bl a för en rexuppfödare i IDP som något år senare fick se samma stamnamn godkänt av annan uppfödare av annan ras i SVERAK.
Oj! Det var värre än vad jag trodde! Jag hade ingen aning om att det var så…. Tänk vad bra det hade varit om de hade kunnat samarbeta!?!
Tråkigt att idp-katter inte får ställas ut på sveraks utställningar, är det skillnad på domare och bedöming också?
politiker…varför kommer jag att tänka på politiker??Och varför har jag fått ett politikerförakt??JO-det är för mycker byråkrati och krångel,det är svår-rott och massor av tjafs…Man kan inte samarbeta över blockgränserna..
#6 Håller med dig Eine…Varför kan inte folk samarbeta för…!!
#7 Leffe… jag får verkligen spader av detta…
Vilket tjafs och paragraf-rytteri det verkar vara..
Hmmm får nog låta bli att ens tänka tanken att någon gång ev. kunna börja med avel-för jag klarar inte sånt här!!
I hate it- helt enkelt..
Jag blandar ihop detta med det självklara kravet på att alla katter ska registreras märker jag(och har därför redigerat mitt inlägg)
Undrar ändå- var ska ett sådant register finnas?Hos jordbruksverket som hos chips/öronmärkta hundar?Det vore väl det bästa?
Min hjärna hänger inte riktigt med i detta..
Utställning?? -nej..det får vara för min del!!!
Önskar också att samarbetet SVERAK-IDP var bättre. En sak som utställare faktiskt måste tänka på är var IDP-klubbarna finns. Om man som jag är intresserad av IDP alltså! Jag bor i Luleå och närmaste IDP-klubb för närvarande är någonstans strax norr om Stockholm, jag skulle få åka jättelångt för att få ställa ut alltså.
Nu blir det förhoppningsvis en IDP-klubb i Umeå, deras första utställning planeras att bli i Sundsvall… då har jag bara 60 mil att åka… om jag blir medlem.
Jag tycker också att det är en djungel, men kattvärlden (globalt alltså!) innehåller ju flera olika förbund, och det vore konstigt om det inte syntes i Sverige också. Det är bara bra med alternativ anser jag, se på Svenska Kennelklubben (och för all del SVERAK också), de har nästan nått myndighetsstatus, fastän det faktiskt bara är en förening.
Någon frågade om bedömningar, visst är det så att det KAN vara olika rasbeskrivningar för en och samma ras i olika förbund? Även om det förmodligen inte skiljer sig alltför mycket.
#10, del II: IDP-klubbarna tog ett unikt grepp om standardfrågan i höstas, man sneglade samtidigt på hundsidan. IDP i Norden har nu en fastställd standard för samtliga raser som är godkända inom IDP och som finns registrerade inom IDP. Respektive standard är hämtad från den förbund/organisation/land där rasen först godkändes. Detta är på samma sätt som på hundsidan. Den kennelklubb som först godkände en ras, är också den som har första rätt att besluta om eventuella ändringar.
Hälsningar/Dagny
#10 del I: Visst får du åka långt, men närmsta IDP-klubb i förhållande till Luleå ligger inte strax norr om Stockholm. I alla fall inte med Stockholmsmått mätt. Den hittills nordligaste är FGK, Föreningen Gästrikekatten med säte i Gävle. Det är i alla fall 17-18 mil dit från Stockholm. Men jag håller med dig, i förhållande till Luleå spelar 10 mil inte så stor roll kanske.
Hälsningar/Dagny
#12 Hehe, jag chansade lite, mindes bara att det var en bit ovanför, men jo, det är långt borta ändå.
Jag har 30 till Umeå, men det kan jag helt klart överväga. De som bor i Kiruna t ex har väl ca 40 mil till närmaste SVERAK-klubb, så.
#11 Jättebra, tack för svaret!
Jamen-30 mil är väl inget för en norrlänning Agneta
-hi,hi…
Har kompisar uppifrån Vilhelmina och Gällivare….så jag har hört snacket!
(tex om jag klagat över att det är hela 16 mil till min syrra….)
#14 Haha, precis!
Alltså jag tänkte på det, egentligen måste man ju inte vara med i en kattklubb som ligger nära geografiskt. Jag har ju haft funderingar på att gå med i SVERAK-klubben ArtDeco som finns i Stockholm men som "inriktar" sig på rexkatter.
Men chansen att ställa ut utan att jag måste vara borta flera dagar försvinner ju om jag blir IDP:are. Oj, vad jag surrar i denna tråd. Ville mest bara säga heja IDP! 
Edit: tjorvade till det lite och har ändrat ett par ord.
Man kan gå med i vilken klubb som helst, även de som inte har CRXinriktning. Personligen tycker jag att t ex Nordiska Rexringen som är en intresseförening, är ett utmärkt komplement till alla kattklubbar/rexintresserade.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Samarbetet mellan SVERAK och IDP har väl hela tiden varit lite fram och tillbaka. Senast SVERAK "stängde dörrarna" till IDP föregicks det av ett ganska invecklat avstängningsärende.
Jag tycker nog att det är lite synd att stämningen skall vara så kylig.
Samarbete över gränserna gynnar alltid mer än det missgynnar. De enda som kan sas öppna dörrarna igen är SVERAKs årsmöte och då måste en motion lämnas in. Tyvärr så är det kanske så att de enskilda klubbarna inte engagerar sig så värst i problematiken SVERAK kontra IDP och därför kommer inte motionen.
Ett av problemen är ju att avstängda medlemmar i SVERAK resp IDP kan byta och gå över till det andra sas.
Sen finns det löjliga avstängningar i SVERAK, hur det är i IDP vet jag inte. Jag vet inte riktigt om en avstängning är den rätta metoden för att få rätt på att någon dabbat sig.
I vissa lägen kan de vara helt befogade, i andra sanslöst befängda.
T ex så såg jag för inte så länge sedan en avstängning på 10 år. Vilken nytta gör det??? Inte ett smack, den medlemmen lämnar ju förbundet snabbt som ögat och etablerar sig någon annanstans.
Nu blev det mycket SVERAK ett tag där, men jag vill framhålla att det är inget påhopp på IDP, jag är inte insatt i hur det fungerar och delar därmed inte heller ut några moralkakor
Uffe Det kommer tydligen en motion från Uppsala Kattklubb se Eines inlägg #6. Så det blir intressant att se vad årsmötet kommer fram till. Hoppas det ändrar tidigare beslut
Den missade jag. Ja det kan ju bli spännande o se vad som händer där. UK får nog bereda sig på lite lobbing där.
Själv tycker jag faktiskt att de stängda dörrarna är lite barnsliga