Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2980 ggr
cornishelvis
0

Avsaknad av päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två cornishar, halvsyskon. Elvis som är två år har inte fått sin päls än , har endast som en tunn tunn matta på kroppen. Ska det vara så? Har läst förut att pälsen kan dröja men så här länge… Sen har vi hans halvbror Aron som är 1 år , han har en fin päls inte säskilt tjock men ändå vågig och fin. Förutom på sista tiden då han tappat pälsen på ryggen.Vad kan det bero på? De äter båda Orijen foder sedan i somras. Känner att det spelar ingen rol om de har päls eller inte men jag vill ju inte att de ska vara sjuka på ngt vis. Tacksam för svar.

cornishelvis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på Aron ocksåGlad

Ylva-Li
0

Åh sådär ser Jade ut! Eller ja. numer har hon faktiskt lite mer fluff. Rexning är liksom inte att tala om för hennes del. Det är spretigt och så.
Vi testade att ge henne b12 tabletter. Finns på mataffärerna på djuravdelningen. Bevita eller nåt sånt.
Fungerar lite iaf. Jade har fått lite mer päls sen vi började med det.
Vet inte om det finns nåt foder som kan vara bra också?
Vi har ju även en devonfröken som behöver mer päls.. hon har snäppet mindre. Nästan kal.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Clee
0

Eftersom din katt är två år så har den, i mitt tycke, passerat gränsen för det man säger, att pälsen dröjer. Vad som menas då är att katten kan behöva bli ungkatt eller runt ett år innan vågor osv finns på plats. Jag skulle tro att du helt enkelt kommer att ha en "fejksphynx", även om det förstås är så att han kommer att mer och mindre päls i perioder och kanske rentav några vågor när han har som bäst päls. Inte särskilt vanligt men det förekommer absolut inom rasen.

aggeelin
0

Jag har inget bra foto men min "säl" Charlie har fått mer päls, han är rexad delvis numera och lite lite luden på resten av kroppen. Detta hände runt hans tvåårsdag…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citrina
0

Detta blir väl allt vanligare med tanke på att typ verkar prioriteras högre än päls av en del idag, ofta domare.

[Silkwaves]
0

Jag tror som Ylva-Li med flera att din katt troligen kommer att fortsätta att se ut som den gör, dvs jättefin men utan den fina vågiga rexpälsen tyvärr. Tyvärr uppkommer det dåliga pälser hos cornish då och då.

#5 Tvärs om är min erfarenhet. Jag tycker att päls prioriteras mer nu på utställningar än tidigare och det tycker jag är bra, men en päls är inte bättre ju längre den är. En ganska vanlig missuppfattning. Pälsen ska var heltäckande, kort och vågig. Inte lång och rufsig som tyvärr också ofta förekommer.

Själv

Maidens
0

Nu är din katt så "gammal" att han antagligen kommer vara ganska naken.

Men angående Orijen.. så prova att byta till ett annat foder. Jag hade Orijen till mina katter från att de var bebisar tills de var ca 7 mån och de blev jättedåliga i pälsen och den blev bara sämre ju längre tiden gick. Nu har de ätit ett annat foder i 2 månader och pälsarna har redan blivit bättre. På honan har det gått från totalnaken till kort fin päls som börjar rexa sig. Hanen har forfarande dålig päls på ryggen men den har blivit fin (fortfarande lite kort) och rexad på resten av kroppen.

Tyvärr har det nya fodret också gjort att vår gammelkatt blivit ännu tjockare… Obestämd Men det får jag lösa på nåt annat sätt.

Denna kommentar har tagits bort.
aggeelin
0

#8 Vad har du för foder?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MyTwiggs
0

# 8 Tänkte just föra er på tal angående orijen Flört Jag har själv gett Orijen till mina och Mojjan blev oerhört dassig och glanslös i pälsen, däremot hann jag byta till RC på henne innan hon blev kal någonstans. På alla andra foder jag testat är Mojjan heeeelt underbar i pälsen!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Maidens
0

Nu har jag RC Hair and skin

Eine
0

Hill`s är ett bra pälsfoder.Och rått gärna fett kött är ett hett tips!

Rex utvecklas upp till 3 år så det behöver inte vara kört med pälsen.Är katten kastrerad? Päls kan utvecklas bättre då när det inte är så mycket hormoner och stress i kroppen.Har en hona som är 4 år och alltid varit väldigt tunn- och -korthårig.Nu är jag tvingad att ge henne piller ett tag tills jag kan para henne med en Bhanne,för hon kissar fel när hon löper.Hon har päls på gång tack vare ppiller tror jag..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cornishelvis
0

Tack för alla svar jag fått. Kanske ska prova att byta foder så att åtminstånde(stavas det så??) Aron kan få sin päls på ryggen tillbaka.Nu är det så att båda är kastrerade vet ni ngt bra foder man kan byta till? Har RC ngt bra?

Gunlog
0

Ett tips är att prova pulver av torkade alger. Finns i de flesta djuraffärer. (Har glömt namnet). Det hjälper mot dålig päls, dålig munhygien mm. Sägs även ha positiv påverkan på tarmar och att urinen inte luktar så mycket. Själva burken är jättedyr, men man ska använda så lite, så det kostar mindre än en krona om dagen. Jag har själv positiv erfarenhet av det. Man ska bara se till att gömma det i något som luktar mycket, annars kan det upptäckas. Förvånad Mina slutade att äta leverpastej, för att jag gömde algerna däri. Skäms

Det är även jättebra för hundar, speciellt tänderna som faktiskt blir vita och fina. Min stora luns älskade det. Han satt tom och väntade vid matskålen tills man strött ut det snyggt ovanpå maten. Den bruna beläggningen på tänderna försvann nästan helt, sakta men säkert. Hans päls blev som guld i solskenet (en långhårig schäfer-blandras).

Iofs har jag ingen erfarenhet av just små rexkatter, men däremot perser. Perser, som ni alla vet, har en MYCKET krävande päls. Hade 2 st perser-katter. (plus en vanlig gråtigrerad huskatt). Jag köpte förr "billiga" sorters mat, och kammade VARJE dag, annars var det knutor direkt.

När de var i 3-4 års ålder så började jag med RC. Jag bytade faktiskt sort efter årstid, eller om jag märkte att de behövde någon speciell sort. Det är ju inte bra att låta dem gå på exakt samma hela tiden, naturligtvis. Som godis fick de portionsförpackad burkmat (någon gång i månaden).

På vintern gav jag något lättare foder, eftersom de inte rörde sig så mycket då. På sommaren gav jag lite kraftigare foder, för då var de i farten nästan dygnet runt. Jag kunde inte sova en hel natt. De var uppe och galopperade rundor i sängen. *HAHA! MAMMA SOVA? ÅH NEJ!* Och så var de igång, alla 4 (hade även 2 huskattstjejer, den ena blev bara 10 månader gammal).

Resultatet var att jag kammade mina små långhåriga älsklingar ca en gång i veckan.

Min gråa huskatt blev allergisk mot både mat och damm/allergi, (Dagens sanning) så jag började köpa Hills specialfoder till henne. Hon kände själv perioderna då hon inte kunde äta RC, och höll sig då bara till Hills. När hon gick bort i cancer, 13 år gammal, fortsatte jag med RC till perser-killen. (Den äldste persern dog en månad efter honan). Då köpte jag 2 sorter och blandade i en säck. Jag såg alltid till att läsa på innehållsförteckningen innan jag blandade, och jag frågade alltid om blandningsråd i djuraffären. Inte för mycket av det goda…

JAG vill i alla fall tro att RC och Hill´s hjälpt till så att jag fick ha de båda i livet i 17 hela år. Det är lång tid för perser…

Jag har faktiskt provat mycket, och MIN mening är att RC och Hills är bland de bästa fodren som finns på marknaden, även om Hills specialfoder är dyrt.

RC började också med specialfoder, men det funkade faktiskt inte för min tjej.

Visst, det finns även de som inte tåler RC…

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

AlexH
0

Det finns ett algpulver som sälja av ALG-BÖRJES tror man beställer det via nätet, men vissa välsorterade djuraffärer tar hem det.. Jag har använt det till mina hundar och det var bra.. jag tog endast 1-2 kryddmått per dag per hund, så till katt är det inte många korn man ger per dag, så burken kostar, men är otroligt dryg :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Gunlog
0

Fick du en "skopa" med i burken? GUD så söt den var! Så liten… Cool

Det är lätt att få tag i det idag. Jag hittade det på Häromi postorder, men sen såg jag att det började komma ut i affärerna…

Så dum jag var som trodde att jag kunde gömma det i leverpastejen…

Katterna tittade på mig precis som dessa 2 Smileysar: Skäms + Obestämd.

Men jag fick ha min pastej ifred hädanefter…

Ha en trevlig dag!

Clee
0

PlaqueOff innehåller alltför hög halt av jod för att katter ska kunna äta det utan risk för urinsten - mer erfarenheter om det kan man läsa om man söker på vad som förmodligen är Sveriges bästa källa till kattkunskap, kattforum.se. Så, jag skulle vara väldigt, väldigt försiktig med att rekommendera det eller andra algpreparat innan man vet mer om hur det verkar på katter.

För att främja pälskvaliteten hos katt tror jag mer på långvarigt tillskott av essentiella fettsyror (såsom ren laxolja, Viacutan el dyl) än att ta till skräpmat som Hill's, Royal Canin eller dylika kolhydratbomber, men det är min tro det och var och en blir salig på sin.

Eine
0

En annan sak som kanske är lite utanför ämnet i tråden är, att bra avel är bästa sättet att få bra päls.Det ligger mycket i generna och avlar man på dåliga pälslinjer får man resultat därefter.Rent generellt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Silvestris
0

Algpreparat av olika slag ska man vara mycket försiktig med och innan man ger av något bör man kolla mineralbalansen så att det inte blir helt tokigt. Det är i synnerhet jod man bör hålla koll på eftersom alger ofta innehåller mycket höga halter av det och för mycket jod orsakar giftstruma.

Vid taskig päls skulle jag främst rekommendera ett tillskott av fettsyror (tex. Viacutan) och/eller B-vitaminkomplex (VitaBe eller liknande preparat).

Ylva-Li
0

#19 Vi har gett VitaBe med gott resultat. Borde försöka komma ihåg att ge dem lite oftare. Jades päls började växa utmed skuldorna, men har nu avtagit.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Gunlog
0

#17 Oj! Då var det tur att inte mina katter åt algerna då! Det hade jag faktiskt inte en aning om! Jag kollade ändå med djuraffären, när PlaqueOff började säljas, hur det kunde påverka och de sade inte ett ord om det!

Häromi hade något helt annat märke, men dock ändå var det ju alger.

Mina kissekatter mådde faktiskt bäst av RC och Hills. Jag såg det både i pälsen och på de "glada leendena" i kattlådan. Jag lät dem äta fritt och de reglerade själv mellan mat och vatten. De tycktes må bra av det. Alla har vi våra knep och tycken! Glad

Kramar till er denna härliga oktoberdag!