Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1954 ggr
Josephine
0

Fort Knox Harry Potter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett par år sen diagnostiserades Fort Knox Merlin med HCM. Den upptäcktes då han hade blåsljud vid kastrering och det stod ganska snart klart att jag hade i en specifik linje efter katten Rusans Tamlin, med HCM på flera katter jag fött upp. En av dessa var Fort Knox Harry Potter, Merlins morbror. Harry hade också en del avkommor som i efterhand även de diagnostiserats med HCM.

Hittills har "peppar, peppar" ingen av dessa katter utvecklat symptom eller avlidit av sin sjukdom. Den enda som jag vet har fått problem är Harrys pappa Tamlin men hans symptom kom ändå i förhållandevis hög ålder.

Så idag har jag fått samtalet. Harry är som de flesta av våra katter en högt älskad familjemedlem men kanske lite extra då han varit ensam familjemedlem till sin ägare under de sista åren sen hon blev änka. För bara två månader sen pratade jag sist med Harrys matte och vi pratade bland annat om hur skönt det var att Harry inte har några som helst symptom och att han är i så bra kondition och var så lekfull och glad. Jag gav henne också lugnande besked om att Harrys pappa fortfarande var vid hyfsat god vigör som jag upplevt i det som skrivits om Tamlin på div forum.

Igår morse fick Harry plötsligt svårt att andas och hans tillstånd förvärrades mycket snabbt. Hans matte ringde i panik sin dotter då hon själv inte har bil och då dottern kommer fram bara en kvart senare är det uppenbart att Harry har vätska i lugorna och han har dessutom börjat vingla och visa tecken på panik. Han både bajsar och kissar på sig och kämpar som en galning för att få luft. De hinner inte mer än några minuter i bilen på väg til Bagis förän Harry är borta. Han dog inom 30 min från första symptom.

Harry kommer inte obduceras då hans ägare inte vill det men han symptom är "klassiska" för akut hjärtsvikt. Och med tanke på hans HCM-diagnos så är det med största sannolikhet att Harry dog pga sin HCM.

Mitt lilla inlägg till tidigare diskussioner kring hurivida en katt med HCM som inte har symptom verkligen är sjuk är därför att ja, det kan den verkligen vara. Även om många HCM-symptom kommer smygande så visar inte alla katter symptom trots att deras hjärta kan vara ansträngt. En katt med HCM har ett sämre hjärta än en utan.

Harry slapp förvisso få sämre hälsa och sakta försvagas, men han dog också mycket traumatiskt och sannolikt ångestfullt. Och många katter med HCM går att medicienra under en längre tid utan att inskränka på deras livskvalitée. Framför allt dog han förtidigt, han var bara 6 år och borde ha varit i sin absolut bästa ålder med många goda år kvar.

HCM är verkligen en riktig skitsjukdom. Vidrig. Skanna era katter, vänta inte tills de blir två år utan skanna dem ALLTID innan ni använder dom i avel. Merlin vara bara strax över året då hans HCM upptäcktes och den var då fullt utvecklad. Jag vet att de flesta gör detta redan men ni som inte tycker det är så viktigt eller tänker att det är för långt/för dyrt osv - tänk om. Att ringa en kattungeköpare och säga att deras katt ev bär på en dödlig sjukdom är hemskt, likaså då det bekräftas att så är fallet. Men värst var nog det här, att få höra att en katt man fött upp dog under traumatisk omständigheter - både för honom och hans stackars ägare. Att han inte fick sluta värdigt.

Hua…ibland är det så sorgligt och jobbigt det här med kattuppfödning Rynkar på näsan

MonicaLagerquist
0

Beklagar sorgen,Att ringa kattungeköpare med dåliga besked är bland det vidrigaste som finns.

Det är alltid lika jobbigt när det händer.Jag scannar numera de katter som används i min avel även om det i vissa fall blir lite tidigt och utanför hälsoprogrammet.Ja Cissis pojkvän är inte scannad men Cissis avkommor kommer att scannas innan de går vidare i avel.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Jag är så ledsen för din och ägarens skull, Josephine.Så förfärligt!En riktigt dj--la lömsk skitsjukdom är det.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Jättetråkigt Josephine. Verkligen både för dig, för ägaren, men allra mest för Harry Potter.

HCM är inget man vill bidra med till kommande generationer, verkligen inte.

Rexjen
0

Fruktansvärt! Otroligt trist både för dig, ägaren och stackars Harry!Gråter

Jag tror vi kanske måste revidera de gamla riktlinjerna 2, 3 och 5 år. Enligt prof. Jens Häggström så utvecklas HCM oftast mellan 3 månader och tre år.

Alltid innan parning och max ett år gammalt resultat om man ska para samma katt igen känns vettigt, HCM-skanningsresultat är trots allt en färskvara.

KatternasMatte
0

Usch ledsamt  och chockartat för alla inblandade och mest för Harrys matte. Det var verkligen hemskt. Gråter

AnneAlva
0

Fy, det gör ont i hjärtat att läsa om Harrys öde. Gråter Jag beklagar sorgen för dig och för stackars Harrys ägare, det måste verkligen kännas fruktansvärt tungt för er båda.

Jag scannar innan parning men ibland känns det otillräckligt, jag önskar att vi hade fler generationers scanningar att ta med i beräkningarna när vi planerar kull, men vi får istället vara "pionjärerna" (nåväl, semi-pionjärer kanske)  som ser till att kommande uppfödare har den basen att stå på istället.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Wiveka]
0

Usch, vad tråkigt Josephine.

Strawberrygirl
0

Så otroligt ledsamt både för matte och dig som uppfödare, jag känner med er. = (

MyTwiggs
0

Mycket sorgligt! Vi har samma åsikter angående detta! Det finns ingen anledning att inte scanna en katt före avel och att sedan följa upp detta! HCM är en skräck för mig och jag hoppas och håller mina tummar för att ingen av mina katter ska utveckla några hjärtfel.

Kisis första kull är efter en hane jag olyckligtvis och dumt nog lånade som oscannad, och eftersom den synden straffade sig hårt så kommer jag ALDRIG att göra det stora misstaget igen! Den hanen visade sig ha HCM och jag kommer inte att fortsätta med den linjen. Typ i all ära, Päls i all ära, Temperament, självklart i all ära, men hälsan ska vara prio ett! Tur att man inte behöver göra avkall på något, så många friska, snygga och trevliga katter det finns i världen!

Ett bra inlägg, Josephine!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Eine
0

Ursäkta TS att jag nappar lite på #9.

Tack för att du skriver så som vi är några som tänkt ett tag!Typ i all ära,och resten,men att hälsa är något som ska prioriteras först.Min nästa import blir efter ultraljudade linjer om jag så ska bekosta det själv.Inga kända genetiska eller andra andra avarter såsom återkommande utslag,dåligt immunförsvar eller annat får finnas bakom.Päls är ett måste och även temperament och typ.Men aldrig en chansning på okollade linjer bakom bara för att få en  katt med nya linjer.I slutänden är det kattungar och vuxna katter som får lida.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LinusCRX
0

Usch så förfärligt tråkigt! Stackars Harry Potter och hans ägare och dig Gråter.

Önskar att man visste hur man kan få bukt på denna lömska sjukdom…

Jag är ju inte uppfödare, men jag tycker det är viktigt att avel sköts med hälsan i fokus… Många av er uppfödare gör ett fantastiskt jobb med detta! Sedan finns ju aldrig garantier för att det inte kan hända.

Clee
0

#0 Tack för att du delar med dig av detta - och har gjort från dag 1.

Det låter som en fruktansvärt sorglig förlust för Harrys ägare och jag beklagar, som själv nyss förlorade en ändlöst älskad katt under traumatiska omständigheter. Man får vara tacksam för det lilla; att ingen av oss hade katter som levde under ett utdraget men ändå livsvärdigt lidande, med tungt att andas osv.

#10 Jag kan tänka mig att köpa men inte para en icke ultraljudad katt. Det man förlorar om det visar sig finnas något är just pengarna och dem kan jag undvara.

Instämmer i att ultraljud av en veterinär som är kompetent nog att utläsa och resonera kring resultatet är ett måste i samband med parning. Visst, man kanske får ett resultat på en katt som är ett halvår eller 10 månader gammal, vi vet att resultatet är en färskvara men det är alltid bättre än ingenting.

MyTwiggs
0

Håller med # 12

Allt är en balansgång också. Även spridning och "nya linjer" är ju bra för rasens allmänna hälsa då det spär inavelsgraden med utparningar, däremot ska det inte ske utan att man vidtar försiktighetsåtgärder så långt det bara går. En katt med oscannade föräldrar borde till exempel inte användas före 1,5 års ålder som scannad av en KUNNIG veterinär.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

TamlinsMatte
0

Usch så tråkigt och sorgligt… kanske extra sorgligt som ägare till just pappa Tamlin, som mycket riktigt lever och faktiskt kunnat tas av hjärtmedicin nu i veckan. Nu kan ju mycket hända än, särskilt som Tamlin tyvärr måste sövas inom de närmsta månaderna, men ännu fungerar det väl. På ett vis känner jag mig nästan skuldmedveten när jag vet att någon annan förlorat just hans son under de här formerna (det är precis den döden som jag tror alla som äger HCM-katter skräms mest inför framtiden med tanke på) även om mitt mer logiska jag givetvis inser att det inte är mitt eller Tamlins fel att generna blev spridda…

Annars kan jag bara hålla med om vikten av scanning, trots att jag har en äldre katt vars HCM just visat sig vara relativt "ofarlig" och oförändrad över det senaste året. Avelsmässigt kan vi se att bara för att en drabbad förälder drabbats milt, betyder inte det att hans avkommor kommer att drabbas på samma sätt. Och när det gäller själva sjukdomen, finns det inget sätt att förutsäga vilken katt och av vilket skäl sjukdomen kommer att utvecklas, eller i vilken takt - även om en del av våra experter ibland säger ord som "statisk". Det är ändå bara en ögonblicksbild jämfört med en ögonblickbild några månader tillbaka i tiden.

Dessutom får man inte glömma att även dessa skenbart statiska HCM-diagnoser ändå ställer till det i olika situationer. Nu är Tamlin sjuk i något annat, men de sista testerna som skulle kunna säga vad det är kan inte genomföras då han på grund av sin hjärtsjukdom inte kan ges lugnande eller sövas i den försämrade kondition han har. Och det som kan ses måste åtgärdas är hans tänder, som förfallit just för att han inte kunnat sövas för att skrapa tänder. Detta kommer att genomföras när han är i bättre kondition, men kommer att bli betydligt dyrare (vilket inte försäkringsbolaget står för eftersom det är tänder) och framför allt finns inga garantier för att jag faktiskt får honom därifrån…

Aje-T
0

Åhh så fruktansvärt traumatiskt och sorgligt Gråter

Pus-
0

Huff, så trist. Føler med dere.

Max&Terri -og prinsesse Amy  http://cornish.blogg.no/