Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 880 ggr
Clee
0

När göra om kombination?

Några gånger under åren som jag har varit intresserad av avel har frågan kommit upp om att göra om kombinationer av vissa parningar av diverse skäl. Det är en knivig fråga tycker jag, som först inte alls kunde begripa varför man skulle göra om en parning men fick höra alltfler argument till när det kunde vara vettigt. För egen del kommer jag nog att avstå från det så länge jag kan pröva nya kombinationer, dvs i första hand skulle jag nog välja att pröva en ny kombination om inte första kullen lämnat vad jag önskade. Dock kan jag förstå om man upprepar en kull som var liten eller extremt lyckad och har kontroll över antalet avkommor som går till avel eller t ex där man är tvingad att para omgående och har en egen hane. I USA verkar det ju inte ovanligt att kombinationer görs om 3-4 gånger, vilket jag visserligen har mindre förståelse för, men det är väl en fråga om kultur och transparens. Jag tänker främst på att varje katt och i synnerhet hona har ett begränsat antal kullar och då vill jag sprida dem på så många "chanser" som möjligt.

Vad jag däremot har väldigt svårt att förstå är när uppfödare upprepar kombinationer som lett till defekter, såsom navelbråck, svansknick osv. Jag minns tydligt ett sådant fall när en uppfödares enda reflektion över att ha fått båda dessa defekter i en kull om två kattungar (tror en av dem dog också) var "oj då, men då får jag prova igen och se ifall jag får något defektfritt den här gången". Obestämd Jag är väldigt nyfiken på vad ni andra har för inställning till det, samt att göra om kombinationer överlag. Glad

Dolleminas
0

Vad jag förstår/förstått så gör man otrligt sällan om samma kombination, jag gjorde om min C- kull och och fick D-kullen men det berodde helt på omständigheterna samt att jag och hankattägaren var överens om det beslutet…

AnneAlva
0

Jag är personligen inte intresserad av att göra om en tidigare gjord kombination. Jag har svårt att tro att jag ens skulle vara lockad oavsett om resultatet i en tidigare kull blivit ytterligt fantastiskt. Jag är fast övertygad om vikten av genetisk mångfald och av den enkla anledningen är mitt val att inte göra om en kombination som tidigare gjorts. Sen är det ju mycket mer spännande att planera och se om man får rätt. Tungan ute Skämt åsido så finns det få anledningar som skulle få mig att göra om samma kombination fler än en gång och det ä:

a) att avelsförmågan på den katt jag valt att spara i en kombination av olyckliga omständigheter går förlorad och alla kullsyskonen är kastrerade

b) att honan går tom

Om en kombination skulle ge defekter och sjukdomar skulle jag aldrig överväga att göra om den. Jag ser det som att det uppenbarligen finns ett skäl till att låta bli.

Jag tycker dock det är skillnad att göra "samma" parning som någon annan. Alltså, att två kullsystrar paras av två kullbröder ur en annan kull. Stamtavlemässigt helt lika, men genetiskt sett en variation. Nu skulle jag väl iofs inte tycka det vore så hemskt spännande att göra "samma" kombination som någon annan, men jag skulle personligen lättare kunna göra det än att upprepa samma kombination som jag redan gjort.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Clee
0

#1 Jo, jag utgår nog ifrån att hankattsägaren är med på noterna Flört men jag är mer intresserad av just vilka de där omständigheterna är som gör att man upprepar en kombination, för var och en. Jag menar alltså inte att det finns något rätt eller fel här (möjligen då att jag tycker det är onödigt att göra om en kombination som redan lett till defekter) utan vill höra hur folk resonerar sinsemellan. Jag skulle som sagt kunna göra om en kombo och mer utförligt en som var riktigt överraskande WOW och där jag hade kunnat tänka mig att flera i kombinationen höll NOM-kvalitet.

Silvestris
0

Jag är väl först och främst intresserad av att göra många olika kombinationer också, men en så enkel sak som en kull på bara en eller två kattungar skulle jag lätt se som en bra orsak att göra om den. Jag som dessutom inte fått vidare många honor födda hos mig kan lätt tänka mig in i situationen att bara få hanar… när det var en hona man ville spara. Det har hänt…

Däremot ser jag inte wow-kvalité som en särskilt stark orsak att göra om en kombination. Jag skulle helt enkelt vara nöjd om jag fick en normalstor kull med wow-kvalité och så skulle jag se om det går att få till igen i en annan kombination.

En kombination som lett till allehanda defekter skulle jag definitivt inte upprepa.

Ytterligare ett skäl för mig skulle kunna vara att ta en ren sällskapskull bara för att hålla igång en hona. Om kombinationen tidigare gett friska kattungar skulle jag faktiskt kunna göra om den enbart för att hålla igång honan i avel. Självklart är en riktigt bra och spännande kombination bäst, men det är inte alltid det finns en sådan inte räckhåll och om man istället kan upprepa en bra kombination istället för att kastrera honan eller stoppa i henne hormoner tycker jag att det är en fullt försvarbar anledning till upprepningen.

AmazingNature
0

Har gjort om en kombination trots att det var en FCK i första kullen. Utan att skämmas och jag ångrar inte det heller Tungan ute Så blir det när man är desperat efter en bra marbled bengal Flört

Clee
0

#5 Nu vet jag väldigt lite om flatchest men är det klarlagt att det är ärftligt? I så fall skulle jag personligen inte värdera chansen att uppnå ett färganlag över risken för ännu en flatchest.

[Silkwaves]
0

Jag kan inte se att det är "tokfel" att göra om en parning som ger friska fina bebisar om antalet avkommor som går vidare i avel begränsas.

Jag skulle kunna göra om en kombination om t.ex. kullen är liten dvs, bara en eller två, eller om det visar sig bli fyra hanar och jag trånar efter en hona. En förutsättning för en omparning skulle vara en defektfri kull. Inte vill jag göra om samma "misstag" två gånger. Men det är klart beroende på defekt och om defekten med stor sannolikhet kan härledas till t.ex en infektion under dräktigheten, skulle beslutet möjligen kunna bli ett annat (Ja även här kan finnas en gråzon - allt är inte riktigt svart och vitt)

MyTwiggs
0

Håller med Anki!

Jag tycker också att det egentligen handlar mest om hur många kattungar efter en kombo man kan tänka sig får gå vidare i eval. Om jag får en kull mellan två katter och sparar en ocg kastrerar resten av kattungarna och sedan gör om kombon och säljer en kattunge ur den kullen, då har två kattungar gått vidare i avel i den kombon vilket kanske är lagom. Det blir fler sällskapskatter (eventuellt) per katt som går vidare, men jag kan inte se något fel i det. För mig är det dock lite omständigt. Jag föredrar att göra en kombo en gång om jag får ut det JAG vill ha.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AmazingNature
0

#5 Nej, andra behöver inte göra som jag, som tur är Flört. Ochjag struntar fullständigt i hur man ser mig som uppfödare, jag som gör om kombination när jag har fått en defekt… Jag vet vad jag gör och det räcker långt. Sedan är det så att ibland är det flera gånger om bättre att jobba med linjer man VERKLIGEN känner (även då när det gäller saker som har kommit upp under resans gång) och lära sig att kontrollera dem i alla läge och arbeta sig därifrån bort från problemet som man har då kartlagt.

Så det är kanske bra att läsa mer om FCK innan man kommentera om ännu en gång sin ärftlighet. Så enkelt var inte svaret även om ärfltighet av FCKS.
Men om ni vill veta blev första gången 5 kattungar och då en som blev FCK (idag är han helt perfekt och lycklig kastrat i Småland). Den andra kull blev återigen 5 kattungar men utan FCK.

Sedan tänker jag knappast diskutera värde av möntret och färg här på en CRX-forum. Det är inte alltid bara "bara" i andra raser.

Så låt mig göra om så oansvarigt mina kombinationer som baseras på defekt (om det är så man sesr på saken!); som tur är har ni inte bengaler och när det gäller CRX föder jag upp i så liten skala så det är så lät att undvika mig.

Och glömde: Nej, jag tar inte bort de små FCK

Silvestris
0

Fast handlar det bara om en kattunge med någon slags defekt skulle jag inte utesluta att göra om kombinationen. "En gång är ingen gång…" Allt är ju inte ärftligt så bara för att en kattunge föds med en defet innebär det ju inte att kombinationen var dålig. Får man däremot flera kattungar med samma defekt eller flera kattungar med olika defekter skulle jag låta bli att göra om kombinationen.

Natali
0

Nu har jag inte nogrant läst igenom inläggen. Men jag har gjort om en parning.

Jag fick en kull på 2 st kattungar. Varav den ena blev super fin. Då sen hanen inte mådde så bra som fertil så lät jag dem få en till kull, bara 6 månader efter första. Bara dagar efter parningen kastrerade jag honom. I den kullen kom 3 kattungar. Så allt som allt fick jag 5 kattungar i den kombon.

Hade jag dock fått fler än 2, låt säga 4-5 kattungar, första gången hade jag inte gjort om kombon.

Men hade det varit på något sätt unika linjer och det blir en bra kombo, där dock inte fler än 1 gick till avel, så hade jag ev, kunnat ta en till kull på samma kombo.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Clee
0

Nä, att man skippar att göra om en kull pga defekt hänger så klart på att defekten är konstaterat ärftlig och/eller försämrar kattens livskvalitet. Något jag inte har någon aning om ifall flatchest gör Steph #9 Flört Jag sa bara att jag personligen inte skulle göra om en kombination där jag vet att det finns en ärftlig risk för defekt, som dessutom kan vara livshotande. Men som jag skrev i ursprungsinlägget tycker jag att det är få fall där man kan moralisera i den här frågan. Tidigare tyckte jag att upprepade kombinationer var något som drevs av snålhet (att man äger honan och hanen) eller ren kattungeproduktion men lyckligtvis är jag i alla fall lite mer öppensinnad än tidigare. Flört

Elica
0

I #9 skrevs att man kan tänka sig att göra om en extra wow combo. Det fick mig att tänka:

Vad syftar man på, när man uppföder? Att få så fina ungar till världen som möjligt? Eller att bygga rasen till någon riktning?

Och nu överdriver jag krasst - ursäkta. Att gör om en riktig wow kan uppfattas så som man föder upp för att vinna i utställningar? Varför göra om - varför inte gå vidare med dessa WOW-individer? (Och då utgår jag att det har blivit några stycken som går i avel.)

Clee
0

#13 Vet inte riktigt vad i #9 du syftade på men jag skrev att jag skulle kunna tänka mig att göra om en kombo som är "wow". Glad Nu bryr jag mig inte särdeles om ifall de kattungar jag föder upp kommer att ställas ut eller ej, dock strävar jag efter att föda upp synnerligen rastypiska kattindivider och om jag lyckas över förväntan i en kull som det dessutom kan finnas ytterligare skäl att upprepa (t ex "fel" utfall av kön, antal eller färg - om det nu blir poäng på det i FIFe i framtiden) menar jag att det är wow-kullarna som ska upprepas, inte "jaha det blev ju mysiga kattungar" som om det skulle vara någonting extraordinärt.

Det finns ju trots allt uppfödare som på ren rutin upprepar kombinationer för att de råkar ha båda föräldrarna på behändigt avstånd och om man inte kan se objektivt och i relation till rasen i stort att avkommorna är synnerligen rastypiska eller det finns något annat avsevärt avelsvärde bakom förstår inte jag personligen varför man väljer att upprepa på det sättet. Jag menar alltså att det är mer ok att göra något som för mig kräver särskilda omständigheter till att börja med (göra om en kombination) om avkommorna är särskilt goda exemplar av rasen. Och i mitt fall lär det inte bli så att jag upprepar en kombination där antalet avelskatter redan är tillgodosett.

Angående dina frågor vad man som uppfödare syftar till - wow-katter här och nu eller något långsiktigt - så anser jag att det idealiska är om man tillgodoser båda saker. Jag kan tycka att det blir lite väl abstrakt när folk inavlar på 25% för att de tänker para ut i nästa generation. Man har ju fortfarande en kull med 25% inavel och risk för dubbling av defekta anlag framför sig, spelar framtiden jättestor roll då? Och någon som strävar i 25 år för att åstadkomma en viss sak med sin avel kan kanske ha både ett kortsiktigt och ett långsiktigt perspektiv med sig i sin planering. T ex att man aldrig kompromissar med temperament för att åstadkomma något fyra generationer senare.

citrina
0

#13. Kanske för att Wow-katter bör vara väldigt lika rasstandarden och det är den man strävar efter att komma så nära som möjigt. Eftertraktade gener helt enkelt enkelt för att de ger katter som ser ut på ett visst sätt.

Och jag strävar iallafall efter att både sätta så fina ungar som möjligt till världen och att de ska vara friska och sunda.

Xenomorphs
0

Jag skulle kunna tänka mig flera skäl att få fler än en kull på en och samma kombination. 

1. Första kullen gav bara en unge och kankse inte det kön man önskade. Om den ungen är frisk och rastypisk så varför inte göra om kombinationen.

2. Hanen som man parade med första gången har bara gjort denna parning. Han har börjat strila och skall kastreras pronto och utfallet från första kullen gav mycket bra resultat. Finns då bara samma hona att tillgå så varför inte ta ytterligare en kull. Man kankse redan vet att det finns köpare till bäbisarna.

3. Första kullens ungar har alla gått på export och ingen risk för inavel föreligger. Kullen var frisk och rastypisk. Då skulle iallfall jag mycket väl kunna tänka mig att göra om samma kombination igen.

Så tycker jag men det finns säkert andra åsikter och tankar kring detta.

-- Eternity is a very long time --