Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 498 ggr
[Stampelina]
0

Vad är skillnaden?

Hej igen!

Nu undrar vi om det finns någon som kan berätta vad den största skillnaden är mellan Cornish rex och Devon rex? Utseendemässigt vet vi redan, men undrar nu hur skiljer sig åt mentalt. Vi träffade en jättetrevlig tjej på SW som var i helgen och hon menade att devons är mycket lugnare över lag, vad säger alla ni andra om det?

Vill höra så mångas åsikter som möjligt!Glad

Mvh Therese och Patrik.

aggeelin
0

Jag har bara träffat en devonägd och hon sa tvärtom… att hennes katt och andra som hon träffat var mer aktiva och att Devon vill vara ännu mer nära än Cornish, påstod hon. Kan det vara så att dessa saker är individuella mellan olika katter? och hur det upplevs av ägaren=

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Stampelina]
0

#1 - Ja, precis, det var det hon sa denna tjejen med, att hennes katt (som var en devon) ville vara mer nära, liksom ligga i knät och spinna medans hon upplevde cornisharna mer som nyfikna "axelkatter" som hela tiden vill vara med, men att de är lite mer röjiga eller hur jag ska förklara. Hon tyckte devonsarna var mer knäkatter och cornisharna mer lekkatter som har ett lite högre tempo.

Hon underströk dock flera gåmger att det givetvis är väldigt individuellt, men att detta var hennes upplevelse över lag.

Clee
0

Jag har pratat med flera devon- och cornishägare om detta och jag tror inte att det finns några temperamentsskillnader värda att generalisera. Vad jag hört sägas är att cornishar är mer "korkade" än devons men den slutsatsen tror jag å andra sidan är lätt att dra om man å ena sidan har en katt som ser ständigt förvånad/korkad ut och å andra sidan en katt som ser ut som en listig skumraskfigur i en tecknad serie. Man tillskriver helt enkelt sina katter egenskaper som kanske inte är särskilt sanna… Jag tror hursomhelst att devons och cornishar passar utmärkt ihop om man vill ha en av varje. Och de ev skillnader som finns tror jag är större mellan individer i de båda raserna än mellan dem.

[Stampelina]
0

#3 - Och de ev skillnader som finns tror jag är större mellan individer i de båda raserna än mellan dem. - Tror du har helt rätt!

Hmm… Ja vi får väl skaffa en av varjeTungan ute

Eine
0

Oj det är som att vilja veta skillnad mellan 2 äpplesorter..Båda är goda på sitt vis.Vi lägger nog alldeles för många mänskliga värderingar och egenskaper på våra katter,precis som clee skriver.Det finns ingen rastypisk egenskap direkt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ylva-Li
0

Håller med Eine och Clee. Vi har båda raserna och ser ingen direkt skillnad här hemma. Båda raserna är lika aktiva, lika gosiga, lika mycket axelkatter i min mening. :)
Enda skillnaden är att devonen apporterar, vilket inte våra cornish alls fattat. Skrattande Men jag vet andra cornishar som apporterar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Elica
0

Här finns det också båda raser - och jag häller helt med på att det bästa sättet att få reda på skillnaderna är att skaffa båda.Oskyldig

En kompis, som har uppfött cornishar länge, säger nog varje gång hon tar fast vid en devon, att det finns skillnad. Hon påstår att devon måste ha "en raggdoll-gen" inblandad. Flört

Säkert finns et individuella skillnader, men på något sätt tycker jag också att devons är lite "slappare" av sig. De tar det mesta med en liten nypa salt, inte är det så himla vicktigt att alltid ha situationen under kontroll - somm jag upplever de flesta cornish vill ha.

Men som någon sade här förr: det är redan skrivet i rasernas utseende: Den ena är aristrokrat till tåspetsen - den andra en clown.

Och det finns alltid individer, som viker från dessa generella beskrivningar.

Eine
0

#7 Underbart skrivetSkrattandePrecis så kan det vara

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Stampelina]
0

#7 - Härlig beskrivning, den typen av beskrivning har vi fått berättad för oss tidigare.Glad

Vi här hemma bara älskar båda raserna!