Stamnamn?!?
Hur tänkte ni då ni skaffade era stamnamn? Skaffade ni dom innan första kullen el. kom det till senare? Har funderat på att skaffa mig ett, men hur i allsin dar kommer man på nåt bra?
Mitt stamnamn "Vågens" kommer från att jag är född i Vågens tecken och att Rexarna är vågiga. Så enkelt var det.

Vi skaffade vårat stamnamn i samband med att vi skulle registrera vår första kull. Från början var det inte tänkt att vi skulle hålla på med regelrätt uppfödning utan bara ta en kull och behålla en liten kisse därifrån, men som synes misslyckades vi med den missionen. :)
Anledningen till Godreign's är tämligen enkel. Min sambo och jag har få gemensamma intressen, men antik historia, mytologi och fantasi är våra gemensamma nämnare. Man kunde säkert kommit på något fiffigare, men vi är nöjda som det är. :) Vad jag skulle rekommendera dig Rexann är att sätta dig ner, fundera på vad som representerar dig/dina katter på något sätt och utgå därifrån när du väljer ditt stamnamn. Sedan får man försöka tänka sig hur man kommer att känna inför detta stamnamn några år framåt i tiden för man får ju leva med sitt val. :D Hoppas du sällar dig till uppfödarskaran här!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Jag skulle vilja ha stamnamn, men vill inte bli uppfödare - hur knäppt är inte det. ![]()
Det jag skulle tänka på om jag skulle ansöka om stamnamn är att undvika att ha rasens namn eller koppla till det i stamnamnet. Visst, dom som är säkra på att det är en enda ras forever behöver ju inte bry sig om det, men man vet aldrig vad som händer, vilka nya kattintressen man får, allergier som dyker upp eller nya raser som blir godkända etc.
Mitt stamnamn kommer från två låtar med min störste idol. Jag ville dessutom kunna ha en koppling mellan stamnamnet och namnen på kattungarna som jag försöker namna efter någon låt eller annat som på något sätt har med denna idol att göra.
Sen fick jag iofs inte mitt första val, men jag är nöjd och belåten ändå :-)
Mvh Ann /S*Månlyckans.
Vårt stamnamn S*Pontemonte´s är en lek med latinet! "Ponte" betyder bro - och "monte" betyder berg, dvs Broberg som är vårt efternamn. Detta var dock inte vårt första val heller men det känns ändå som mitt i prick

Vad ni är påhittiga med era stamnamn…..har verkligen fått lite att fundera på! Hade tänkt få in nåt med norrländskt påbrå, få se om det kanske finns nåt på samiska!
Jisses vad ni har klurat! Har ingen aning om vad jag skulle välja för namn om jag skulle behöva! Men det är verkligen jättekul att läsa hur ni har kommit fram till dem och höra att det känns helt rätt! Kul!

Vi funderade och funderade och ansökte om 5 som vi tyckte bra stamnamn men fick avslag. Grunnade på 5 nya och det gick på samma sätt. Ja, så höll vi på med 5-10 varje gång men ansökan nummer 30 blev godkänd. Då hade jag en kull Maine coon kattungar på gång och ännu ingen crx. Stamnamnet blev Swedcoons. Har nu haft en kull crx som får hålla till godo med det stamnamnet.
Något med anknytning till norrland låter trevligt! Det ska vara ett namn som betyder något personligt tycker jag. Och inte för långt, då kan man inte ge kattungarna långa namn. Och så ska man kanske(det gjorde inte jag) tänka på om man vill ha enbart svenska namn på ungarna, eller internationella.Och kanske anpassa stamnamnet därefter.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Det var verkligen tänkvärda ord du skrev Eine…..har aldrig tänkt på det där om namnet på ungarna sen, men du har rätt! Det gäller nog att tänka efter ordentligt.
Det där med latin lät också spännande, kollade vårt efternamn men det blev nog inte så bra……heter Marklund och mark heter firma på latin och lund heter lucus!
Lät jobbigt det där med att ansöka om och om igen, och 30:e förslaget blev godkänt. Hur kommer man på så många? Har endast kommit på 2 än som jag skulle kunna tänka mig, har nog dålig fantasi!
Tack för alla fina och tänkvärda svar!!
En sak till att fundera över är om man ska ha "s" i slutet av stamnamnet eller inte… Min uppfödning heter ju S*Månlyckans, vilket innebär att alla kattungar får namn S*Månlyckans Etta, S*Månlyckans Tvåa osv. Hade jag valt att inte ha "S" på slutet skulle namnen bli S*Månlyckan Etta, S*Månlyckan Tvåa osv. Likaså om man ska ha med eller utan apostrof. Ja det är mycket småsaker att tänka på när man väl kommit på några stamnamnsförslag… Lycka till i alla fall!
Mvh Ann /S*Månlyckans.
Ann_L Det där med apostrof om man går efter grammatiken så ska det inte vara vid svenska namn däremot vid engelska namn. Men jag vet att SVERAK haft dille på att det alltid skulle vara apostrof efter stamnamnet vilket språk det än var på-
Ja huva för apostrof efter svenska namn! det är däremot inte Sveraks stambokföring, men väl en del uppfödare som tror att det är rätt med apostrofen. Fast för mig som språkfreak, är det en styggelse. Det är då nästan lika illa som att säga att man *döper* sina kattungar, gator, byggnader etc etc. Inte fasen gör man det. Man ger dem namn! Dopet är ingen namngivningsceremoni . Att sedan många säger så, gör ju inte saken mer rätt(*putter -suck -putter*) Dop är vattenösning!
Oj så jag eldar upp mig….
Du och jag, Eine. 

Mitt namn S*Fylgias, var inte mitt första val, men det blev nog det bästa.
Jag valde fornnordiska, och Fylgia betyder följeslagare. Och det tycker jag passar in rätt bra.
Jag döper alla mina katter med fornnordiska namn. Och något som passar de enskilda katterna.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Är det nån som har en aning om apostrof el. inte då det gäller samiska?

Funderade ganska länge på stamnamnet o surfade runt på cornish sidor. Alltså sådana sidor som handlade om Cornwall.
Hittade en bra sida med ordlista o annat av nytta. Sidan har jag länkat till på min hemsida under "Cornish".
Sewena betyder ju Skål, som de flesta vet vid det här laget, på dialekten cornish. Och man firar ju varje kattunges födelse…
S*Sewena
Det finns även en länk till Cornish-namn i länkregistret, högst upp på sidan -Länkar..Under sista punkten; Övrigt..längst ner..
Dessutom länk till Cornvall- sida i min artikel om Cornish- "Cornish mer än bara en katt"
Annika

Nu har jag inte kattuppfödning. Men hund och iller. Och även där har man uppfödarnamn.
Mina uppfödningar är följande:
Bruksbos (schäfer hundar)
Anledning till namnet:
Schäfern är en Bruks ras
Vi bor i Älvkarleöbruk således är vi och vovvarna Bruksbor.
Så då blev det. Bruksbos. ;-)
Hakuna Matatas (illrar)
Anledningen till namnet:
Ja Hakuna Matatas kommer från Disneys film och betyder- Inga bekymmer.
Skaffar man en iller får massor av bekymmer. Fast kärleksfulla sådana. Så jag uppväger llrarnas sattyg med namnet lite ;-)
Och sedan är det så, att väljer man en valp från mig så är det: Inga bekymmer med uppbackning och stöttning, dygnet runt. ,-)
Inget hinder och inget problem är för stort.
Hakuna Matata
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Agneta K! Så glad jag blir att fler bryr sig om vårt språk.
Och Rexann. jag vet inte om samerna har apostrof, men det känns inte så? det bästa är att gå ut på samiska hemsidor och kolla kanske?

Jag har stamnamnet S*Seerath's vilket kommer från ett namn jag brukar använda när jag spelar datorspel. Jag har av nån anledning alltid tänkt på det som engelskt så därför satte jag dit apostrofen.
Mitt kommer ifrån den första honan som jag skaffade, hon hette San-T-Ree Dark Zola, följdaktligen så heter min uppfödning Zolas, hon var en siames. Numera föder ( eller födde ) jag upp norsk skogkatt. På den tiden, när jag fick mitt stamnamn så fanns det inga landsbokstäver före, så mitt är bara Zolas, utan apostrof.