Ont i mattehjärtat - Tamlin sjuk
Vaknade i måndags och insåg snabbt att världen inte riktigt var som den skulle. Istället för att gå ur sängen när jag bäddade ihop (bäddsoffa) försökte Tamlin krypa tillbaka in under täcket. När han inte fick kröp han in i garderoben och ville inte ens komma fram för mat (och detta är vårt matvrak). Snabbt omplanerad dag och istället för jobbet blev det djursjukhuset.
Väl där konstaterades att Tamlins hjärta inte förändrats det senaste året och att lungorna är opåverkade. Så Tamlin blev inlagd och undersökt. Blodprov visade på full funktion och normala värden (tom levern eftersom vi kom redan samma dag som han matvägrade) utom vita blodkroppar som var förhöjt (och ordentligt förhöjt), full ultra av alla organ visade heller inget annat än förstorade lymfor. Urinprov utan anmärkning (lite väl koncentrerat men vid tidpunkten hade han endast dropp som vätska) Slutsatsen är att Tamlin har en infektion men ingen ledning om var. Tamlin fick amoxicillin och efter lite påtryckningar fick jag hem honom - han var olycklig, arg och tvångsmatades på sjukhuset. Eftersom Tamlin inte gillar folk i allmänhet tänkte jag att han nog skulle trivas bättre hemma än inlagd när alla prover var tagna. På sätt och vis hade jag rätt. Hemma åt han lite på egen hand men låg sedan bara i en igloo (som jag tog med mig överallt). Men han var sämre än innan.
Så kvällen efter var vi åter på Blå Stjärnan. Antibiotikan hade inte fungerat. Så byte av antibiotika till bredare spektrum och dropp i underhuden. Eftersom jag ändå kunde övertyga honom om att äta lite hemma ville jag hellre försöka så. Och nu verkar han bättre. Äter det mesta själv, och dricker det mesta själv. Spinner lite när man pysslar med honom. Men fortfarande långt ifrån sig själv…
Så, har någon någon aning om vad det är som inte syns på undersökning? Full ultraljud och röntgen visar alltså ingenting, inte heller ALP… Det är inte hans HCM som gör problemen. Och svarar alltså inte på Vetrimox. Och är jag galen när jag tänker att jag inte vill att han ska få sond om inte Baytril (nuvarande medicin) inte fungerar? Alltså, jag förbereder alltså att låta honom gå vidare om inte antibiotikan hjälper… det känns helt makabert att ge upp "så lätt" men vi famlar ju i blindo, och jag förstår det som att de inte vet några mer undersökninar utom ryggmärg att göra. Och han är så hemskt olycklig därinne. Med katter med god prognos hade jag inte tvekat, men…
Nåja, nu hoppas jag ändå att den förbättring som syns efter droppet ska hålla i sig. Och blir det en dipp under de första dagarna på nya antibiotikan så kommer jag givetvis att lägga in honom igen så att den får en chans att verka.
Vet inte vad det kan vara, men håller tummarna så hårt jag kan att nya antibiotikan fungerar
Kom på att en av mina katter blev jättedålig och det konstaterades att han hade en infektion. Ingen visste var. Så småningom långt efteråt kom det fram att han fått ett sår på insidan av ena benet som blev inflammerat.
En annan tanke: Tänderna

Stackars er! Håller tummarna att han ska må bättre. 

Åh, jag blir så ledsen för din skull och Tamlins.
Det känns som att jag på något vis "känner" Tamlin genom allt du skrivit om honom på forumet. Jag hoppas innerligt att han blir bättre, men jag tycker inte du är makaber som tänker i de banorna du gör, du känner din älskade katt bättre än någon annan och om du tror det är bäst så är det så. Hur som helst, jag håller alla tummar och tår för att lille Tamlin blir frisk igen!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Jobbigt! Hoppas allt blir bra igen snart! 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Håler tummarnna att ni kommer på varför han mår dåligt och att han snart blir pigg och glad igen.
Stolt ägare till tre La permer

Tack för all omtanke :-)
#2 Ja tänderna var en tanke, de har blivit rätt dåliga eftersom Tamlin inte får sövas pga HCM. Nu misstänker en av de 6 (!!!) veterinärer Tamlin haft senaste vecka forl. Men jag frågade flera gånger och hon var bestämd med att det inte var det som skapade dessa höga vita blodkroppar. Däremot ska kardiologen ta ställning till om Tamlin kan få sövas med gas när han blivit bättre och om det är forl tas alla tänder bort (vill inte söva honom två gånger om han överlever en sas, därför alla på en gång om det är forl). Just nu kan han förstås inte sövas. För dålig kondition och särskilt i kombination med HCMen.
Däremot ska jag leta sår. Kattungarna kan ju ha gjort något även om de brukar vara snälla med honom.
Jag håller mina tummar för Tamlin.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Oj! Jag hoppas allt går bra!

Kära nån
hoppas att allt löser sig till det bästa för er allihopa! Fy så jobbigt för Tamlin och naturligtvis för er människor.
Sänder styrkekramar!

Äntligen ser det faktiskt ut som att vi är på rätt köl igen… Veckan har varit vidrig, men nu har jag faktiskt sluppit tvångsmata med vatten för efter att ha ätit (lite men i alla fall för egen maskin) kunde jag faktiskt se honom dricka själv också (om än ur en stekpanna på diskbänken) och istället för att återvända till igloon ligger han under täcket där jag sitter (vilket är fullständigt normalt Tamlin-beteende). Inte helt sig själv, men äntligen säkra tecken på att han återhämtar sig. Och jag vill inte gärna se insidan på sjukhuset på ett bra tag om jag kan slippa (nåja, återbesök om en vecka får vi väl klara). Måtte det nu hålla i sig… Han får dock viss tvätthjälp av de små som är snälla som änglar med honom just nu
Håller tummarna för att Tamlin snart mår bättre!!
Jag tycker dock att du resonerar helt rätt i dina inlägg. Du känner din katt bäst och har bara hans bästa framför ögonen, inte ditt bästa
Massor med kramar till er!!
#11 Hoppas det fortsätter åt rätt håll. Kommer ihåg när Pysen blev jättedålig för något år sedan och kom tillveterinären. Jag resonerade ungefär som dig. En gammal trotjänare som man haft otroligt mycket gemensamt med. Nu gick det vägen för honom vilket jag också hoppas det gör för Tamlin. Håller tummarna allt jag kan

Här håller vi också tummar och tassar för Tamlin! Hoppas att han kryar på sig fort!
Hur gammal är han?

#14 Han är 10 år, vilket ju egentligen inte är en hög ålder för en katt, men hans HCM ställer ju till det även när det inte är den som skapar problem… Vi kan ju inte göra några undersökningar som kräver sövning tex. Och katter med HCM lever ofta inte så länge som andra katter. Men än så länge verkar det faktiskt vara framåt et går. Han äter inte jättebra, men jag har helt kunnat sluta med tillägg i form av tvångsmatning. Och det är skönt, för han blir inte direkt på bättre humör av det.

Har gått glipp av denne tråden jeg tror jeg… God bedring til Tamlin. Det er så fælt når dyrene er dårlig.
Max&Terri -og prinsesse Amy http://cornish.blogg.no/

Vad härligt att höra att Tamlin är på bättringsvägen!
Åh, har missat denna tråd. Tamlin är en sådan där "kändiskatt" som flyttat in i mitt hjärta. Jag hoppas att han får leva gott länge än och snart är sitt gamla vanliga jag.
Har själv min sjuårige Dexy inlagd på sjukhus nu och är väldigt bekymrad, så jag kan delvis sätta mig in i din oro. 
#18 Oj vilken vecka. Jag har fått tagit bort en katt. Tamlin sjuk och din Dexy på sjukhus. Får man fråga vad det är med Dexy
#19 Inte nog med det är jag rädd, jag fick också en tandläkarräkning på en av katterna på 6000 kr i måndags, tandvården täcktes inte av försäkringen
Dessutom upptäckte jag en stor gulgrön "snorkråka" i baken på Tamsin i dag, som borde vara i vecka 7, så nu är jag livrädd att hon ska åka på missfall, även om hon är pigg, matglad och spinnande i allmäntillstånd. Känns som att vi ensamma skulle kunna försörja en mindre veterinärklinik i nuläget… Berättar om Dexy i en separat tråd!
#20 Hoppas det går bra för Tamsin

Men nej, inte Tamsin också, läste just om Dexy och Leffe, fy så hemskt, vem var det? Och jag som inte varit här på ett tag bara gråter….
#22 Min var den stora röda skogisen Otis

#0 Jag känner verkligen med dig! Det sliter nästan hjärtat ur kroppen när katterna inte mår bra. Det är snart ett år sedan jag miste min EC Charolais Filippa och jag saknar henne nästan varje dag fortfarande.

Hoppas på allt det bästa för Tamlin och matte
Hur är det med Tamlin?

Ja, det är ju nästan så att jag är rädd att jinxa något genom att skriva det, men han börjar så sakta påminna om sitt vanliga jag. Han är en timid och lågrankad kisse, men han börjar röra sig mer i lägenheten, tar för sig mer av maten (och väntar på den, behöver inte trugas), dricker ordentligt och till och med diarrén har gett med sig… Sover mycket förstås, men det känns inte alls lika krisigt i hjärtat på mig längre (och den där instinkten har jag lär mig att lita på, jag har kommit in till veterinären nästan innan de hunnit visa ordentliga symptom och aldrig haft fel i att något faktiskt varit galet även när jag inte kan säga mer än "Han känns inte som vanligt". Och nu säger instinkten att vi är på rätt köl)
Håller fortfarande tummarna

Hur är det med Tamlin? Hoppas bra!
Krama lillgubben från en kattant i Uppsala..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#29 Det verkar faktiskt fortsatt gå åt rätt håll. Tamlin är uppe och rör sig mer och tigger mat och vatten när det tagit slut (det där med vattnet är ett aber… kattungarna kraschade vår jätteskål och har en tendens att sprala lite väl i de små de fått istället, så det har hänt att de äldre grabbarna fått göra mig uppmärksam på att vattnet faktiskt är slut). Inte helt sig själv, men nu är det riktigt nära den vanlige grabben jag är van vid. Får antibiotika till och med lördag och sedan håller jag tummarna hårt hårt för att det inte ska bli återfall…