Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 448 ggr
Ylva-Li
0

Hur ska vi bete oss?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Moiras nya liv hos oss går bra. Över förväntan faktiskt. Hon leker med Jade och Puck, och verkar inte ha några större problem med att numera bo hos oss.
Puck verkar hålla med. Hon kan äta från samma talrik som Moira, sova bredvid henne och tom slicka lite på henne ibland. Inte samma kärlek som till Jade, men det är ok, trots allt bara 3 veckor.
Jade verkar vara bossen hemma och har inte lika lätt att ta till sig Moira. Det är inget morr längre iaf, vilket är ett stort framsteg. (Det försvann förvisso snabbt) Fräs nån gång ibland om Moira kommer för nära när Jade gosar med oss, eller om Moira trampar på henne, biter henne i svansen eller liknande.
Däremot måste Jade hela tiden hävda sig mot Moira. Hon hugger efter henne, och får ibland tom tag i Moiras skinn. (Inga hål dock. Så mer naffs.) Naffshugget sker bara om vi är i närheten. Om Jade ligger på nån av oss, i våra knän, innanför våra täcken etc.
Frågan är lite hur VI ska bete oss när detta händer? Ska vi bara ignorera det och låta henne sköta det här själv? Eller ska vi på nåt sätt lägga oss i, säga åt henne så att säga? Visa att det inte är acceptabelt?
Tycker det är så svårt, och hittills har vi försökt att inte lägga oss i alls. Jade kan ju trots allt leka med Moira lite nu och då, och kan tom sova bredvid henne, iaf om vi inte är i närheten. Flört
Vi vill ju göra rätt, så det inte blir nåt knas. Vi vill ju att situationen ska vara så behaglig för alla 3. Glad

Det beror lite dag på dag hur Jade är faktiskt. Vissa dagar går det bättre, andra är hon mer bitchig. Som idag. Tyst (Dock åt hon faktiskt från samma fat som Moira igår!! Skrattande Vilket är superstort då hon i princip reagerat som en motmagnet tidigare när Moira ätit. sitter helst i ena hörnet av köket och stirrar.. Så Jade har fått mat på bänken dit Moira inte nåt.)

Känner mig lite bortskämd med hur det var när Jade kom. Puck fräste 3 dagar sen lekte de och var bästisar. Så jag känner mig lite ställd hur vi ska bete oss som sagt. Kan hitta argument för alla situationer.. samt motargument.
(alldeles nyss låg Puck och Moira i min datastol och sov. <3 )

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Gittan
0

Misstänker att det kan vara lite rangtänkande.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

PetrasLova
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan bara hålla med #1…Jag känner igen mig i det du skriver, jag har också 3 cornish här hemma, Alice kom i maj…ff är det tillfällen där de spottar och fräser åt varandra och framför allt Lova som är högst i rang härhemma, Wiggo han ser ut som en T - rex ibland då han liksom "hugger" *läs slår med tänderna* efter Alice och ibland även Lova. Men aldrig att det går hål. 

Alice är ju en glad bäbis bula som är precis överallt Skrattande och fort går det…hon busar och hoppar på både Wiggo och Lova och tvekar inte en sekund att retas så fort det bara går…att både Lova och Wiggo markerar rör henne inte i ryggen…på igen trots att Lova kan fräsa henne rakt i ansiktet så Kalle Anka mustaschen fladdrar…hon sätter sig bara ner tills Lova slutat att fräsa sen hoppar hon på henne igen och vill brottas.

Sen myser de med varandra så det står härliga till, jag ser det som att de är 3 individer som tvingats att leva tillsammans för att jag har valt att skaffa fler än en katt och det är klart att det är påfrestande ibland att leva ihop och de behöver rensa luften emellanåt…sen att Alice som nu blivit 8 månader kommer att vilja testa att ändra på rangordningen här hemma ser jag som en naturlig del i hennes utveckling…Lova behöver stå stadigt kvar om hon inte vill lämna över sin post.  

lägger in en bild på gårdagens fredagsmys Tungan ute

Lycka till!

Ylva-Li
0

Tack. :) Var nog lite så jag tänkte också.
Jade är ju den som är ranghögst, även fast hon var minst innan Moira kom. (Puck är på tok för snäll och gav med sig direkt när Jade började ta över.. Därför är ju det här med rang"bråk" lite nytt för oss.)
Jade kommer och smågosar med oss ibland, vilket jag ser som positivt iaf. Även om det inte är lika intensivt som innan. Hon är ju trots allt lite småsur på oss fortfarande.
Hon verkar också vara tvungen att hävda sig lite mot Puck också. Hon naffsade efter henne 2 gånger. Antagligen så att Puck inte får några dumma ideer. Flört

Antar att vi bara ska ignorera men hålla ett öga så att det inte råkar gå lite hål på Moira? (Som förövrigt är en devon, men det spelar ju inte så stor roll. Glad)

edit: dessutom är nog Jade lite småförkyld, precis som Puck. Puck låter som en kråka och Jade snorar lite. Inte så ovanligt när det kommer nytt in tror jag. Men iom att Jade kanske inte mår 100% toppen, så kanske hon är lite extra bitchig. För jag tycker hon är lite mer de senaste dagarna än tidigare.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Hm, tror Jade fräste åt Puck igår. Moira låg iaf i mitt knä och jag hörde fräs från sovrummet. Är det vanligt att den ranghöga och plattar till övriga katter också när en ny kommer?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||