Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1355 ggr
Avots
0

erfarenheter av RC Satiety support

Jag var med Tindra hos veterinären i går, igen. Hon har ju haft problem med urinvägarna tidigare. Nu tyckte jag hon blivt så där rund om magen igen och oroade mig för att det kommit tillbaka. Men enligt veterinären som gjorde en massa undersökningar bl.a ultraljud så är Tindra frisk! "bara" lite för tjock….

Jag blev rekomenderad RC satiety support, och köpte två paket. Då jag kommit hem och räknat lite inser jag att det kommer gå åt minst 3 sådana paket i veckan, de kostar 120 kr st) + annan mat åt Cello.

Dyrt!…. men funkar det så…..

ÄR det någon som har använt det fodret??

Mina katter har sedan ett år gått på orijen och maju. Med hyfsad viktmiskning de första månaderna men uppgång den senaste tiden. Både Blaui och Tindra har gått upp. Cello håller sig smärt och fin även nu 3 månader efter kastrering.

[Silkwaves]
0

Hmm.. inte det att jag snålar till mina katter, men det låter väl dyrt. Tror på den vanliga metoden , d.v.s. mäta upp fodret och använda vågen. Orijen och Mjau är ju BRA mat - bara att hon behöver lite mindre av den.

Jag vet att det inte är enkelt Glad Har själv en minst sagt knubbig kastrathona och en knubbig tonårskatt. Mina båda andra tjejer håller vikten bra. Jag jobbar mig sakta ned mot normalvikt på de två knubbiga. Det tar tid och man får vara envis, men det SKA gå!

MyTwiggs
0

Jag särmatar och portionerar mina med BARF, Mjau och lite olika sorters torrisar som jag varierar. Har bara en liten knubbsäl, men det ska bli ordning på den också, och där är det bara tal om ungkattsfläsk Flört

Jag tror inte på dyra specialfoder, det är bara så det är. Jag tror att man ska gå den enklaste (och kanske samtidigt svåraste) vägen, precis som Anki säger!

# 1 Jösses vad vi är eniga hela tiden då FörvånadFlört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

kvasikatten
0

Hej

Har inga erfarenheter av det fodret men har din katt njurproblem SKA du följa veterinärens kostråd.
Njurarna är en svår sak och jag har haft Struvit-katter med skitdyrt foder men det är bara att bita ihop.

Avots
0

Jag är ju lite tveksam till "bantingsfoder" tror mer på hör protein halt som i t.ex orijen (orkar tyvärr inte med att barfa).

Får se hur jag gör.

#3 Enligt veterinären så har Tindra inga njurproblem eller problem med urinstenar, hennes urinsvägs problem är läkta, orsaken till foder rekomendationen var enbart viktnedgång.

[Silkwaves]
0

#4 Näe helbarfa orkar jag inte , jag som tom förfaller och ger ungarna halvfabrikat emellanåt… Däremot blandar jag glatt och det går riktigt bra  så jag fortsätter. Blev ordinerad Hills bantningsfoder av veterinären… suck säger jag bara, fast jag låg i underkant av doseringsanvisningen fortsatte tittioo bara att bli större men tyvärr började hon också tappa pälsen… Höll ut 2 stycken 4kilos förpackningar sedan gav jag upp. Hon maxade 5,75 kilo… Nu väger hon 4,2 och vi går nedåt på Olivers/kycklingkorv/Bozita… fast långsamt förstås… men päls det har hon Glad

Leffe
0

#5 Viktnedgången ska gå långsamt så du verkar har hittat rätt matblandning och dos