Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 952 ggr
Gittan
2009-09-12 12:13
0

Hur ofta badar ni

Ja inte ni utan hur ofta badar ni era cornishar?

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Eine
2009-09-12 14:13
0

Vid behov.Efter utställning och ibland före.När katten är smutsig och om pälsen känns för fet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

SaraMaaria
2009-09-12 14:49
0

Säger som Eine, det blir vid behov. Ungeför var tredje/fjärde månad har det blivit här hemma. Katterna håller inte med oss om att det borde vara så ofta, med det är ju inte de som bestämmer Tungan ute. Baden brukar gå bra så länge de slipper stå med tassarna i en balja, så det blir duschar istället och då tolererar dom det utan en massa sprattel.

Ylva-Li
2009-09-12 16:48
0

Vid behov här också. Dvs puck typ aldrig. Jade ibland om hon missat i toan.. och blivit lite "skitig". Mer sällan nu än då hon var kattunge iaf.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

LinnB
2009-09-12 19:20
0

Ja, samma här. Vid behov. Dock blir det väl lite oftare på Vita Faran här hemma eftersom att hon är riktigt duktig på att skita ner sig… och jag tycker om henne helvit. Tungan ute Som tur är så har hon inget emot det.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

[Silkwaves]
2009-09-12 20:26
0

Självklart badar jag katterna inför utställning. Det är ju ändå en skönhetstävling Glad 

Annars badar jag bara vid behov. Min äldsta katts badbehov har inte innfunnit sig sedan 2002 och jag hoppas innerligt att hon slipper bad i framtiden med. Nu önskar jag att jag hade en bild på Tittioo med hennes fantastiskt glansiga svartvita päls. Det vita är verkligen vit-vitt om ni fårstår vad jag menar och jag gör inget med hennes päls utom att borsta henne eftersom det är det bästa hon vet. Att hon tyvärr är kraftigt överviktig är ju en helt annan femma…

AnneAlva
2009-09-12 21:47
0

Duschning sker vid behov och eventuellt inför utställning, det beror helt på hur pälsen är.

Brukade som somliga vet ställa ut Kyra innan hon fick astma och hennes päls blev betydligt sämre om hon duschades en-två veckor innan utställning, den blev flygig och lockarna la sig inte. För att lockarna skulle hinna lägga sig krävdes en hel månads arbete med bortning, sämsskinn osv.

En komisk liten anekdot: Kyra ställdes på 2 utställningar med två veckors mellanrum, på båda blev hon bedömt av Mira Fonzén. På första utställningen var Mira lite missnöjd med pälsen för att lockarna inte låg ner ordentligt, då hade vi duschat henne två veckor innan utställning och haft i anti-statspray tills vi nästan skämdes för att få pälsen att lägga sig. På andra utställningen sa Mira: "Så där ska det se  ut, jag ser att ni har jobbat hårt på pälsen sedan förra gången!" Hon fick en toppbedömning. Hemligheten? Vi hade gjort absolut ingenting, låtit pälsen vara, borstat och sämsskinnat lite precis innan bedömningen. Ibland gör man det svårare för sig än det behöver vara. Tungan ute

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Silkwaves]
2009-09-12 22:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Japp är inte ett dugg förvånad. Ruth blev GIS utan att överhuvudtaget badats. Nu tycker jag att det var lite synd för hon kunde ha varit ännu bätte om jag badat och lyckats med prepareringen. 

Dvs har katterna superpäls och är i toppkondition behövs inte bad, men reslutatat kan alltid bli ännu bättre? Nybadade katter lukat gott och fräscht, men ibland fuskar jag…Kyss Kan någon märka när?? OskyldigFlört

Aje-T
2009-09-13 02:14
0

Jag badar inte mina katter, men klappar in lite av min ansiktscreme, Kanebo, när jag smort in mig själv. Annars blir det bara bakhasorna på en viss liten isbjörn som får en tvätt.

aggeelin
2009-09-13 13:13
0

Typ aldrig Charlie crx … när det behövs med vår andra, Maxen som är en norsk skogkatt… vilket i badsammanhang är något helt annat… Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Elica
2009-09-13 14:42
0

Cornishar nästan aldrig - de tycks vara tvättnörd båda två och tom deras vita tassar är nästan självlysande.

Den vita DRXen före utställning - oftast. Fast han fick sin CH som obadat - kom från frieriresa en dag före de sista utställningar, och jag valde att ha bra vågor i stället för en helvit katt.Tyst

Sköldpaddor bara om de känns skitiga - som de oftast inte gör. Jag vet inte vem som avskyr katttvätt mera - jag eller mina missar!Obestämd

Eine
2009-09-13 16:21
0

#10 Skrattande det påminner mig om en vitt katta jag hade,jag fick alltid beröm för prepareringen ..Men det enda jag gjorde med henne var att klippa klor och klappa på henne.Hon hade en naturligt vacker päls som hon skötte helt själv.Jag avskyr kattbad och gruvar mig ofta för det..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora