Schampo till rexar
Jag behöver tips på bra schampo och balsam till min rex. Vad använder ni? Sist jag badade Jazzper blev pälsen för yvig och lockarna försvann. Då använde jag iof bara schampoo.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus
Jag har ingen katt just nu som kräver bad så ofta (ingen som blir fet eller smutsig i pälsen), men när jag badar dem använder jag Espree kattshampoo eler Gustaf och Evitas. Tycker att båda sorterna är bra
Gustaf och Evitas är så underbart lätt parfymerat… det finns inget som doftar så gott som en nyligen torkad kisse efter ett Gustaf och Evitas-bad! Mmmmm 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Kanske bättre att du frågar på Devonsidan.Pälskvaliteten på DRX kan jag inget om.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#2 ja, devonsidan är inte i ful gång än så tänkte någon kanske hade tips här. Jag ska nog prova espree, det är väldigt bra på min hunds lockiga päls.
//Katt
sajtvärd på Devon rex ifokus
Jag badar mina katter i Lush tvål som heter: "Honey I washed the Kids". De får fina lockar, luktar gott, en mild tvål som går fort att skölja ur om man har katter som inte uppskattar att stå i duschen ;)
Alltså, det där beror ju även till stor del på hurdan päls din katt har. Vissa har ju väldigt öppen päls och tyvärr hjälper det då inte vilket schampoo man än använder. Själv använder jag Groomers Goop, Matrix So Silver och några olika Espree beroende på katt. Använder inte alltid balsam heller då jag upplever det som att pälsen blir för mjuk på några av mina DRX (jag vill ha päls med lite substans i). Fråga din uppfödare om hjälp? Hon/han borde ju kunna komma med tips, beroende på hurdan pälskvalité föräldrarna har.

Jag använder aloevera Badar också aldrig närmare en utställning än en vecka före utställning så pälsen hinner lägga till sig riktigt.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Kör också Espree schampo …om det finns vit päls så tvättas den med "Frisör" silverschampo, sedan balsam!!
Silver schampot gör att pälsen känns sträv…så om man inte vill ha soft silke så finns det balsamsprayer som är kanon, som efterbehandling.
Som tidigare talare så är det viktigt att tvätta och prova ut schampon i förväg, du kan dehöva mer än en vecka på dej för att få bra struktur på pälsen efter tvätten.
Lycka till!!

jag körde med apotekets vetriderm, parfymerad. blev rekomenderad den av en vän med två cornishar. tvättade faktiskt min katt för första gången idag. det var lättare att duscha henne, än att ha henne i baljan. ;) jag hade faktiskt fingervantar på mig också, för att få upp lite "lödder". det var också ett tips från min vän. har någon annan provat det?
men sedan vet jag inte om hon behöver tvättas så ofta. hon är 10 månader och var varken dyngig eller fet i pälsen. jag blev mest rekomenderad det eftersom min sambo kanske är lite känslig mot henne. hur ofta bör man tvätta en katt som inte ska ställas ut och som inte har skitig eller fet päls?
Jag brukar bada Tjroven inför utställningar…med början någon vecka innan…i bästa fall. Jag använder inget schampo alls. Bara vanligt vatten. Någon gång emellanåt kan jag spraya honom med aloespray.
Sorry inlägget hamnade under fel rubrik..
.

#8 Om katten inte ska ställas ut eller har fet päls tycker jag faktiskt inte den behöver badas alls. Däremot om du har en sambo som är lite känslig skulle jag rekommendera en gång varje/varannan vecka. Det går ju att exprimentera och låta det gå lite längre mellan gångerna för att se om det blir någon skillnad på den allergiska reaktionen hos samhon och på så vis komma fram till den optimala tidsperioden det bör gå mellan duscharna. Lycka till!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.