Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1500 ggr
cornish
0

Salt kattmat...

Det var ett inslag på nyheterna nu om att det är för mycket salt i kattmaten.
Bifogar här länk till Svt:s artikel samt länk till pdf-filen för att se hela undersökningen: 

Salt kattmat kan ge sjukdomar

Salt-undersökning foder

cornish
0

Usch-jag ser att de billigare märkena innehåller mycket mer fosfor än tex-Hills…
Nu har ju inte Danne just njursten som de pratade om i inslaget-men dock nedsatt njurfunktion.
Han skall ju ha Hills KD foder nu resten av livet, med låg proteinhalt och låg fosforhalt.

Nu tänker jag-om han bara fått Hills (vanliga alltså)hela tiden(han har dock fått det de flesta åren…light men slutade med det när han inte gick ned ändå) tänk om han sluppit denna njurskada då?
Han har ju fått lite olika foder sedan - men mycket blötfoder också,och de verkar ju innehålla mindre salter..

Detta med låg fosforhalt måste väl vara bra hela livet ju, men har inte varit medveten om just detta med fosfor.
Däremot har jag tidigare hört att fodren inte ska ha för hög magnesiumhalt..
Ja,ja inget att göra nu.
Men man lär sig hela tiden..
Tycker att de borde vara tvungna att specificera detta på innehållsförteckningarna!
Nu står de ofta ihopslagna som"aska"-enligt inslaget.

vanessa
0

Tack för dena påminnelse. Glömde att jag skulle kolla detta. Är glad för varenda krona jag lägger på "finmat". Mina katters hälsa är bra. Mina två första katter fick vanligt butiksfoder och fick problem med njurarna. Och det var inte kul, även om de levde länge.

Kollar alltid mängen aska och annan skit i maten. Fast jag visste inte vad aska var. Och det gjorde mig misstänksam. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.