Kräks...
Enya har kräkts två gånger idag, och även i helgen… Hon är pigg och rusar runt och busar som vanligt, hon äter även med sin vanliga aptit. (Hon äter rc kitten) men hon äter även av min andra katts mat och de kulorna är rätt stora och trekantiga, jag såg att det var Hela såna i Enyas spy (himla fräsht att analysera kräk men jag råkade se det) kan det vara det som gjort att hon spytt, att hon slänger i sin kulor utan att tugga?? Borde jag ringa vetrinären?
/Johanna

Jag vet inte om det kan vara det men alla våra katter har kräkts av RC kitten och några även fått lös mage, numer ger vi inte RC alls eftersom vuxenfoder hade samma effekt.
#0 Jag tycker att det är helt i sin ordning att analysera spyan med ögonen. Det gör jag alltid när mina kräks. Alla katter är inte så bra på att tugga, men de kan kasta i sig för mycket utan att tugga om de känner konkurrens eller stress. Hur ser rangordningen ut hos dig? Kanske din lillpiga börjar ifrågasätta sin plats som ranglåg kattunge? Efter en dispyt kan det börja ätas lite okontrollerat. Det har hänt oss en gång och det höll på att gå illa. … Men det är niog inget farligt. Katter kan ju kräkas lite då och då… Har du testat för mask?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#2 Jag har inte maskat av henne sen jag hämtade henne…. Så jag kanske borde göra det, fast det är ju dumt att hålla på maska av i onödan iofs….
Det är ju möjligt att det är har med rangordning att göra, men det ser inte ut som så, de äter ur samma skål brevid varandra rätt ofta men det ser lungt ut, och de har aldrig bråkat med varandra eller nåt sånt…
#1 Vad ger du för foder till dina katter? Hon har inte kräks nåt förren nu, lös i magen har hon varit nån gång, men har trott att det berott på att hon ätit av James mat, han äter en annan sort.
Tack för era svar!
//Johanna

vi utfodre med:
Torr foder:Jameswellbeloved anka/ris eller kalkun/ris
Blötfoder: mjau & almo nature & sheba kyckling med anka.
Har provad med fler olika varianter av RC men båda hälsa och päls var inte i topp.
Nu är jag mycket nöjd med båda.
#4 Ok…. Jag har faktiskt kollat runt efter James wellbeloved här i min stad (fast hundmat) och det är ingen som säljer det här….
Enya äter Mjau mjukmat, den som är på tetra.
Enya är jättefin i pälsen, fin lyster och hon är i fin i kroppen. Hon var lite tunn som liten men nu är hon 5mån och väger ca 2kg, är det normalvikt i den åldern? Hon känns inte tunn nu längre iaf…
//Johanna
I början när Hugin flyttade till oss så hetsåt och kräktes båda katterna var och varannan dag. Men sen lugnade det ner sig. Jag tror inte att det är någon fara - men säker kan man ju aldrig vara! Håll henne under uppsikt bara. Men verkar hon må bra i övrigt så tycker man att det inte borde vara något farligt.
# 3 Nej, jag tycker inte heller att du ska avmaska henne. På apoteket finns ett kit för masktest som heter kolla masken. Du tar ett prov och skickar för analys, så vet du om du behöver maska eller ej.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Krya på dig Enya

Hej.. Nu har min 7 månaders rex kräkts i 3 dagar börjar bli orolig.. Ska ringa veterinären i morgon… Ska byta foder oxå tror ja till min stackars skrutt…

#9 Usch, låter inget roligt, hoppas lillkissen får ordning på magen!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#9 Hur gick det? Samma problem här, börjar bli orolig. Veterinären vet inte mycket, bara extra vätska fick hon lillaskruttan.
Det går väldigt mycket magsjukor nu hos både katter och människor. Det brukar inte vara så allvarligt och går över på någon dag men viktigt att katten får i sig vätska. Man får hålla koll på allmäntillståndet helt enkelt. En kattunge har mindre "att ta av" och det kan bli bråttom att vätska upp den lille om den blivit uttorkad. Vanligen så går det över jättefort.

Nu har det gått 4 dagar utan att hon kunnat behålla maten, 2 då hon inte ätit alls. Dricker gör hon inte heller längre… Försöker truga vatten men det är inte populärt. Hon är helt klart uttrokad nu, trots att vet fyllde hennes skinn med vatten igår.
Hon urinerar men har inte gjort no2 på länge heller.
Usch - det låter inte bra. Om inte veterinären kan ge råd så skulle jag söka upp en annan. Katter klarar sig inte lång tid utan mat. Fyra dagar är lång tid tycker jag. Ni måste ju få klart för er varför hon kräks, behöver ju inte vara magsjuka.
Jag brukar ge vätskeersättning (druvsocker och salt )- har inte proportionerna i huvud men det vet veterinären och säkert flera här på forumet) genom att spruta in detta i munnen.
Ett annat tips är att ge Hills AD (mjukmat som finns hos veterinären) utblandad med vatten i spruta. Alltså tvångsmata henne för hon mäste äta och få i sig vätska. Hon kankse inte gillar det, men det är för deras eget bästa.

Lång dag hos vet igen, inte mycket klokare. Men har iaf raderat en del hemskheter från kanske-listan. Misstänkt någon kattmagsjuka av det jobbigare slaget eller något svårsmält i tarmkanalen som inte syns på röntgen. Tydligen flera fall i Luleå och ytterligare ett till här i Umeå som har samma symptom hos just rex…. Håller tummarna att hon tar sig igenom det nu. Ny vätska under huden, gegga för att köra igång tarmverksamheten igen och antobiotika för ev. infektion. Behandla symptomatiskt och hoppas på det bästa mao. Nu ska det kokas torsk och ris för att se om stumpan kan frestas.
Tack för övriga tips, vätskeersättning o ev. tvångsmatning kan ju bli aktuellt om det inmte släpper nu.
Men kära nån.Hon måste få i sig vätska naturligt.Det är inte alltid av godo heller att vätska upp.Det tär på hjärtat.Åh jag känner med dig.
Och vätskeersättning ,som Silkwaves(vilket vackert stamnamn det är!)skriver.Bäst är att köpa sådant på Apoteket.Vi kan missa lite här och där och sammansättningen blir fel.Och in med spruta i munnen för både ljummen gegg-soppa och vätskeersättning,var 15 minut en liten skvätt!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora