Resesällskap SW
Jag söker lift till SW för mig och en katt från Sundsvall, helst fredag och sen hem igen då, till exempel. Jag packar lätt och kan bjuda på kaffe i termos om så önskas 
Självklart splittar vi bensinkostnader!
Jag ska ner men har dessvärre fullt… (måste ta den lilla bilen…) Hoppas det löser sig för dig!!
Attans 

Jag har en liten fundring. Inte riktat till TS specifikt men tanken kom upp iom att du nämnde att splitta "bensinkostnaden".
När man är ute och kör så är ju bensinen inte direkt hela milkostnaden så vad brukar ni räkna in om ni har folk som åker med?.
Finns bra kalkyler att göra på konsumentverkets hemsida för vad det egentligen kostar.
Kan tex lägga in min volvo som ex. Den är från 97, drar mkt bensin och kostade 40000 att köpa (en rel billig bil i inköp alltså).
Enl kalkylen så kostar den 26 kr/mil att köra.
Att köra sträckkan sundsvall-Nyköping kostar alltså med min bil 2470 kr varav bensin 1205 kr. Splittad bensin ger alltså en kostnad på 600 kr för medresenären och 1870 för mig som bilägare.
# 3 Va? Hur kan det vara så?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Vara hurdå? Dyrt?
# 5 Ja, hur kan det vara så väldigt mycket dyrare? Vilka kostnader är medräknade?
www.mytwiggs.com

Slitage, däck, försäkring, reparationer, besiktning, värdeminskning osv. Det är inte kul läsning.

Huga! det är dyrt att äga bil!
Som bilägare tycker jag det är svårt, även om det inte borde vara det, att ta ut kostnad för mer än bensin….

Jag anser nog att om man ändå ska åka så lär det kosta den summan oavsett om man har en medresenär eller inte. Kanske blir slitaget något lägre om man åker själv, men om bilen ändå ska rulla tycker jag inte det är skäligt att ta mer än bensinkostnaden. Körde man själv fick man ju stå för hela bensinkostnaden ensam.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Det är dyrt att ha bil ja. De gånger jag haft medpassagerare har jag alltid nöjt mig med halva bensinkostnaden just av anledningen att jag annars hade fått stå för allt själv. Ser det trevliga sällskapet (och kanske en kaffe eller så som en extra bonus i sammanhanget.).

När vi ha medresenärer (och om vi ändå skulle ha gjort resan med eller utan dem) räkna vi endast bensin (och bro, motorvägavgift och dyl. utomlands)
De gånger jag samåker/har medpassagerare så delar vi bensinkostnaden och inget annat!! Samtidigt blir det ju billigare för var och en ju fler man är men ta ut nåt mer extra??? Det gör jag inte… Däremot är det alltid trevligare om man har sällskap även om inte alltid sällskapet har körkort och jag kör sträckan helt själv…
Ja, när jag åkt med andra och andra åkt med mig i våran bil har då det enda varit bensinkostnaden. Jag brukar inte ta betalt av andra för att åka i min bil som om den vore en buss. Fast det skulle man ju tjäna på.
Intressant frågeställning men hittills har vi inte tagit betalt. Några gånger har det blivit gengäldat = det jämnar ut sig men det har även hänt att vi inte fått nåt betalt alls. Och då kör vi hellre ensamma faktiskt så behöver vi inte heller anpassa oss efter andra ;)
Samåker man ofta tillsammans kan man väl kanske växla bil? Hur räknar ni då om det är flera från ett hushåll? I vårt fall är det vi 2 + bebis, iom att maken kör. Sen har vi ju iofs en 7-sitsig bil så det gå ju ändå in några till.

Varför tar ni betalt för bensinkostnaden om men inte för annat? Varför är det bara den allra tydligaste utgiftsposten som räknas in?
Om man ändå ska köra så behövar man ju inte ens dela på bensinen om man resonerar så.
Jag tar inte alltid betalt över huvudtaget men det är intressant att höra hur folk resonerar. Jag kan ju tycka att logiken haltar lite om man ska dela och bara tittar på bensinkostnaden. Sen om man tycker det är trevligt med sällskap och vill bjuda medresenären på resan så är det självklart upp till var och en. Men varför verkar det som att det är fult att vilja dela på den faktiska kostnaden? Och varför erbjuder den som söker skjuts oftast sig bara att betala halva bensinkostnaden? Har man inte koll på vad den faktiska milkostnaden är eller försöker man bara komma undan billigt?
#13 hur menar du att man skulle "tjäna" på att dela på den faktiska milkostnaden? Det är väl ändå den som åker med som tjänar på att slippa ha egen bil, få skjuts från dörr till dörr osv. Det handlar ju ändå om att åka för självkostnadspris.
Jag lägger ner det här och tar tåget istället 

#15 för vår del räknar vi bara bensin (och dyl) för vi är ca 3-5 husehåll som samåker flera gånger om året. Och då tar vi inte alltid samma bil. Då finns det ingen anledning att räkna nåt annat.
Ibland tar vi inte betalt alls för vi "byter resa mot resa". T.ex. kommer en familj att samåka med oss till Gelting (Tyskland) i december och jag kommer att samåka med dem (i deras bil) i mars till Grömitz (Tyskland)

#14 Vi räknar antal hushåll, inte antal personer 
Väldigt trist om man skulle vara millimeterpetig med slitage osv på bilen - ser att ingen annan nämnt det men för mig är det mycket miljöaspekten som gör att jag letar samåkningsmöjligheter. Om jag vet att det går bilar med tomma platser upp till SW är det självklart för mig att se ifall jag kan ta en av platserna men jag inser nu att det resonemanget är långt ifrån självklart för många…

#15 Visst kan man lika gärna köra själv och betala för allt eller åka flera och inte dela på bensinen, men OM man åker med en medresenär som erbjuder sig att betala halva bensinen och man ändå tänkt åka den sträckan så blir det ju billigare resa även för den som har bilen. Oavsett slitage eftersom man ändå tänkt "slita" på bilen genom att åka den sträckan. Så jag tycker inte riktigt att det är rimligt att ta ut för slitage för en resa man ändå tänkt att göra.

#19 Miljöaspekten är en av de viktigaste anledningarna till samåkning tycker jag!
#20 Absolut! Är jättetacksam om man har nån att samåka med, men numera kör vi tjänster och gentjänster, annars inte alls :)
Och nej, dom gånger vi tagit betalt har det varit en del av bränslet/en middag eller dylikt, Dock så tycker jag att det är trevligt om man blir erbjuden ersättning när folk "bjuder med" sig själva på en resa när "vi ändå åker" för summa summarum så sparar ju dom in den resan själva ;)

#19 Tycker du att det är att vara mm-petig att person A står för 3/4 av resans faktiska kostnad?
#20 Så om A planerar en resa och B ska till samma ställe så är det ok för B att lämna bilen hemma och komma fram billigt men inte för A att ta betalt i form av halva kostnaden för vad resan verkligen kostar? Vem är mest sniken av dem kan man fråga.
Jag tycker att det är helt upp till var och en att byta tjänster eller ha avtal om middagar eller bara vara schyst mot en kompis och säga att det bjuder jag på. Det intressanta är varför det anses snålt att räkna in mer än bensinkostnaden när det faktiskt är mkt dyrare än så. Är det kanske för att man helst blundar för vad det kostar att ha bil, eller är det ofta folk som inte har bil själv som ber om lift och helt enkelt inte har en aning om vad en uppsättning däck eller en ny bensinpump kostar. Jag vill iallafall inte tänka på att det kostar 100 spänn att köra 4 mil m min bil
(jag borde verkligen använda moppen mer).
#15 Var och en gör som den vill. Åker man längre sträckor med mig - då är jag tacksam för del av bensinpengarna - det tycker jag att det borde var värt för medresenären. Jag är nöjd med den dealen.
Det blir billigare för mig än om jag åkt ensam och det kan ju till och med vara så att jag tycker att det är trevligt med ressällskap
och då kanske medresenären borde debitera mig underhållningsavgift? 
# 24 Håller med dig… Som vanligt 
www.mytwiggs.com
#25 Tihi… 
och det skulle förstås stå "underhållningsavgift" i inlägg #24 Sorry..
# 26 Förstod det.. och rättade till det
Nu kommer nog alla att undra vad det verkligen stod
Hihihi! 
www.mytwiggs.com
#23 Precis som att "snålskjuts-åkaren" slipper kostnaderna med att ha bil har bilägaren alla fördelar av det - hade så inte varit fallet hade de väl knappast släpat omkring på det där korset?
Så jo, om man ändå ska ta bilen tycker jag att ersättning för bensin och kanske en tjuga extra för att "runda av det" är fullt rimligt.

#28 Och "snålsjuts-åkaren", har också fördelarna av att ha bil när denne åker med. Slipper stå och vänta på ex tåg el buss och kommer ända fram till dörren. Vid ex utställningar är ju ofta inte kollektivtrafik ett alternativ ens eftersom de ligger lite fel till och inte många bussturer går en söndagmorgon tex (vet av erfarenhet och har förr många gånger dragit runt på min lilla vagn med kattbur och tung väska och väntat på bussar och tåg). Enligt skatteverket är milersättingen 18 kr/mil och det tycker jag gott är en summa man kan ha som referens och dela på vid samåkning.
Det där korset släpar iallafall jag runt på för min egen skull och inte för andras bekvämlighet även om jag gärna bjuder på en resa när jag känner för det. Det som jag tycker är konstigt är att man förväntar sig att man ska åka med och så säger man att man ska dela på kostnaden och avser då enbart bensinen. Helt främmande människor som ringer och undrar om man ska till den eller den utställningen.
Eller som en person jag känner som haft häst i 10 år som när hon skulle köpa ny bil inte tyckte att hon behövde köpa en med drag eftersom jag och en annan kompis ju hade stora bilar…

#28 Håller med. Det är ju både kostnader och fördelar med att ha bil som en medåkare inte drabbas av/kan nyttja. Sedan gör väl var bilägare som h*n vill, men i mina ögon så ÄR det orimligt att ta ut för mer än bensinen. Men det är ju ett lätt val, jag kan välja att åka med eller inte under de förutsättningar som erbjuds liksom en bilägare kan låta någon åka med eller neka.
#29 Låter onekligen som att du har råkat ut för rena snyltåkarna, som räknar med att åka med dig, samt vad de ska betala för (bensin endast). När jag frågar om samåkning stipulerar inte jag själv kostnaden utan frågar bilägaren vad den tror att det kan kosta. Jag förväntar mig heller inte att få åka med, herregud, bilen kan vara full, katterna kan bli stressade av främmande katter i samma bil osv. Jag är absolut villig att betala mer än bensin, ifall det känns rimligt och underlättar mycket för mig med samåkandet. Men för egen del, om jag haft bil (vilket jag förhoppningsvis har inom något år), skulle jag inte ta betalt för mer än bensinen om den specifika resan/slitaget/pesten och pinan med kostnader runt bilen redan är ett faktum.
Märkligt nog har jag upplevt det som att dem jag samåkt längre sträckor med har varit tacksamma att de kan få en billigare resekostnad med fler personer i bilen men nu inser jag att många ser det som en börda.
Nåväl, det enda problemet jag kan se i sammanhanget är om man har svårigheter med att sätta gränser och säga nej. Som #30 säger.
Well, när vi for på utställning sist så tankade jag halvtank och de två som åkte med mig delade på den andra halvan upp till full. Det var min bil också.. Antar att jag då är för snäll för mitt eget bästa? Men om man nu tycker att det är en börda som Clee uttrycker det att ha medresenärer så varför ens göra sig bekymmer över att outa det här i tråden där jag söker medresenärer? Skälet är att de jag skulle åkt med och det en resa vi planerat sen länge inte kommer att fara ner, så jag står lite med foten i kläm… Jag skrev ju också "självklart splittar vi bensinkostnader" inte "självklart betalar jag av lånet på din bil för den stund jag tillbringar i den samt lägger på några kronor för dina nya däck" 
# 32 Håller med dig! Men allvarligt.. Jag tycker verkligen att en delad bensinpeng borde räcka såvida man inte ska bila till andra sidan jorden och färdas genom mongolisk öken på gnaggliga grusvägar (hur man nu skulle kunna göra det när man ska till SW i Nyköping) och resten är petigt. Det är min åsikt… Själv har jag inte bil, men hade jag haft bil och åkt från sundsvall hade du gärna fått åka med! 
www.mytwiggs.com

Jag är lite kluven… Jag har själv bil och som student har jag inte obegränsat med inkomster så allt slitage på bilen känns jobbigt. Jag har ingen regel för hur jag brukar göra, ibland så erbjuder jag att köra vänner gratis och ibland delar vi på kostnaderna. Vad jag räknar in varierar, om det är en resa som jag ändå ska göra och jag utan större bök och stök kan ta med en medresenär så brukar det bara vara bensinen eller en summa kring vad detta kan kosta. Men om jag gör någon en tjänst genom att t.ex. ta en omväg för dennes skull eller måste anpassa mig för när denne har möjlighet att åka så har jag inget problem att ta mer betalt än för bara bensinen. Har varit med om omvända förhållandet förra vintern när jag och min sambo skulle åka upp till fjällen (36 mil). Vi hade tänkt ta bussen upp redan på torsdag kväll men gick med på att samåka med en vän i hennes bil på lördagen. När vi sedan kom fram ville hon inte bara ha betalt för bensin utan för alla kostnader runtomkring och detta blev mer än dubbelt så dyrt som om vi tagit bussen… Kändes inte så kul när hon visste att vi egentligen ville åka upp med bussen tidigare och att vi åkte med henne som en tjänst… I detta fall skulle jag nog bara tagit vad bussresan kostat om det varit omvänt.
Förlåt. Vill inte blanda mig i diskutionen egentligen. Men nu var det ju inte frågan om vad vi tar betalt utan om det fanns någon som #0 kunde åka till SW med. Går det inte att skapa en egen tråd med slitagekostnad etc, när det nu finns så många åsikter om detta? Bara ett förslag från mig.
#35 Ja, man kan ju undra 
Tänkte fortsätta helt Ot och hoppas TS ursäktar.
Jättekul att höra vilka som ska ner till SW - här borde vi kanske öppna en ny tråd eller hur? ska bli roligt att se dina grp 4 Hakkapelitta, du hade gärna fått åka med mig, men jag åkar ju bara från Ingarö så jag har det oförskämt nära denna gång.
Dolleminas - jättekul att äntligen få träffa dig! Vad har du för kissar med dig? Jag har två småttingar och eventuellt en vacker dam med mig - vi får se 
Har du döpt katten till PeePee? Haha, den gillar jag! 
Jag måste skaffa lite svenska flaggor tror jag, som man kan ha på buren 
Jag fattar inte hur jag har tänkt, jag ska ställa i Gävle helgen innan och Borlänge helgen efter, arma mig..

#40 Åhhhh men då skall jag få träffa henne ÄNTLIGEN 
Hmmm hur gammal är hon nu då… Jag kan också råka sätta Batly in i fel bur 

#41 Vi har redan skaffat våra danska flaggor 
3 helger i rad! Hur mycket energi har du ?!!!
#43 Det återstår väl att se!!! 
#37 Jag säger detsamma, ska bli kul att träffa dig med… har med min röda Junior S*Mobackens Diddi of Dolleminas
#41 Vilken svart skönhet
!!! Tja det är bara att inse att det är trevligt med utställningar…

För en gångs skull skall jag inte vara assistent så jag skall ha tid att ta bilder och att leta efter er alla 
Själv kommer jag med två CRX : Zoé (gr 4) i klass 8 eller 6 (allt beror på resultat i Gram 5-6 september) och Batly (gr. 7) i klass 11.
Om ni vill träffa dem leta efter en dubbelbur med ljusgrön burinredning och danska flaggor 
#41 Tihihi hans smeknamn…som han som tur är inte lever upp till.
Finnamnet är Silkwave´s Pretty Perfect .
#42 Hon är i den ålder när hon är villig men inte lovlig
dvs nästan 8 månader.
Ska bli fantastiskt kul att se Batly ochBTW, ä släng in honom du … 
¤45 Ska bli kul att se din röda Diddi och som vi konstaterade i en annan tråd - rött ÄR vackert
- ursäkta för fetstilen.. får inte bort den 
Funderar själv på chockrosa burklädsel. Blågula flaggor…matchar inte…hmmm…
Jag har en vit burklädsel, i silkigt vitt tyg med damask-mönster som skiftar - så det lär väl inte skära sig med svenska flaggorna? Funderar på att skippa min rosa kristallkrona i plast som Kiku brukar ha dock 
# 48 Rosa kristallkrona låter som ett måste på SW, är det fest så är det.
Själv har jag beige burklädsel tillsammans med svenska flaggan ,det gäller ju att matcha sitt användarnamn ;-)
Jag hoppas att jag hinner se några av era läckra cornishar på plats och jag tycks ju inte vara ensam kategori IV ägare som tjuvläser (och skriver) här på cornish sidan.
#49 Jag tror stackars Steve får mer identitetskris än han behöver om jag tar den rosa kristallkronan 
Jag får helt enkelt skaffa en blå!!
Jag har inget att ställa på SW (av olika anledningar
), men jag ser fram emot att åka dit som åskådare! Det ska bli väldigt roligt!
www.mytwiggs.com

Och jag får absolut inte glömma att köpa där en J N' J halsband till Zoé 
Jag kommer med PeePee och Gobi .