Bortrest-kattproblem??
Jag undrar hur ni gör när ni åker bort?Har ni kattvakt som tar katten/katterna, sover någon hos er, lämnar ni till kattpensionat?
Eller - lämnar ni aldrig hemmet
???
Jag brukar ta med mina här i Sverige- har bara varit på sem. i segelbåt,på landet eller hos släktingar här och då går det ju hur bra som helst-även om dom hos syrran måste bo i ett rum.
Men jag funderar på om man vill åka utomlands-förut tog min mamma hand om mina katter-syrran hunden.Men nu orkar inte mamma det längre, hon är gammal och blir nu mera stressad av allt som Cornish-ligister håller på med..
Och..det är just detta som gör att jag inte kan lämna dom till vilken kompis som helst…Hemmet måste saneras på saker som kan förstöras först.Samt smit-risken osv..Inte vem som helst som kan klara detta.(och jag är sådan kycklingmatte som skulle oroa mig tex för smitning…mamma visste jag ju att jag kunde lita helt på..)
Dessutom-man måste verkligen älska katterna ibland för att inte bli tokig på dom!Jag menar störande ljud,puttande av saker osv. mitt i natten..man måste nog vara matte/husse för att ha överseende och stå ut med vissa saker.(eller "mormor" då…för min mamma älskar faktiskt katterna också-det är inte det,men åldern gör att hon inte orkar samma som förut)
Mina syskon är allergiska så det funkar inte..(konstigt nog bara jag som tål Cornish-är ju också kattallergiker..Men det är klart lite känner jag kanske av-men det går in i den övriga allergibilden.Tar ju alla allergimedel från ögondroppar till astmainhalator, men jag blir inte sämre av att katterna ligger på min huvudkudde nos mot näsa!Fast jag slarvar med medicinen också
-typiskt apoteks"arbetsskada"-borde vara tvärtom..)
För mig kommer det dock inte bli aktuellt att åka utomlands så länge Danne lever-han är så bräcklig nu och trots att jag vet att han ska kunna leva länge med njursjukdomen så undrar jag faktiskt om det kommer bli så länge…men jag hoppas!
Men skulle inte kunna åka ifrån honom nu.Fast det är klart om jag märker att han lever på som vanligt kanske denna rädsla att lämna honom nån vecka försvinner.Nu känns det dock som att jag vill vara så mycket det går med honom.
Undrar dock hur ni andra brukar lösa det?
Har ni något bra pensionat tex?
Jag har det så väl ordnat! Min syster kommer hit och bor här när jag är borta länge. Annars har jag två fins hjälpsamma söner här i samma stad. Kan man ha det bättre? Nej tror inte det.
Det finns bra pensionat, men gör ett besök först och vägra acceptera att/om du inte får titta på lokalerna! Då ska man välja ett annat härbärge för sina pälsklingar!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Låter skönt Eine!!Och när man har uppfödning måste man väl ha ännu mer speciella behov, om man har många katter.
En kusin som älskar katter har iofs erbjudit sig att bo här om jag åker bort…jag får se den dagen det blir aktuellt.
Men intressant att höra här hur alla gör!?
hej! åker nästan aldrig bort! Hunden tar jag med överallt (alla gillar chihuahua) men katterna får vara på katthemmet där jag jobbar ideelt, det kostar 50 kr/katt/dag. Men jag har inte lämnat bort något av mina djur någon gång.
Bara en liten stund när vi hade husvisning så de inte skulle råka sticka ut, när folket kom, då fick de vara på Oskarshamns katthem. de gillade de inte! och inte kissade de heller därborta, för de gillade inte deras konstiga kattsand..
Hunden har fått följa med mest överallt, och annars har min syster eller mor och far tagit hand om henne. Katten lär det inte heller bli några problem att få kattvakt till, han har charmat hela familjen. Och än så länge har inte Sesam varit någon ligist och förstört en massa saker, han håller sig i skinnet. Och då tror jag att det kan vara förhållandevis enkelt att hitta kattvakt åt honom.
#4 hi.hi du detta med "ligist" var inte menat att skrämma kattungeägare el. presumtiva köpare!!
Här hos mig är det ju Danne som är det största bossen och när han bestämt sig för något så…
Men jag övertog ju honom som 2-åring, i stort sett ouppfostrad men hade fått mycket gos och kärlek.Däremot var han i en stor uppfödning…så någon riktig fostran fick han ju inte.Och var ej van vid vanliga möblerade rum utan riktiga(fina) kattrum..
Du får säkert mer hyfs på Sesam!!
… jag menar på allvar!
Cornishar är så smarta också och går säkert att lära massor med lydnad men som jag skippade av någon anledning…La allt på mina hundar..
Men-nästa kattunge kommer fostras mer-även om Buffy faktiskt är mycket bättre fostrad än Danne…
Buffy tex har jag lärt klösa på klösbrädor och pelare….men Danne- han undrar hur puckad matte kan vara?? som tror att han ska använda dessa när det finns stora soffor osv…
Därför, ett tips -lägg mycket krut på detta med klöset så är det lättare att lämna bort katten!Man vill ju inte att den ska förstöra dyra nya soffan hos någon..
Puttandet…ja, jag vet inte riktigt hur man kan lära dom av med det..???Jag har försökt alla bra och dåliga metoder..
Några tips? (inte för min Danne-too late!!- men..)
Jag menar - se det ur kattens synvinkel..- det låter ju otroligt kul,olika ljud varje gång.. och det är roligt att titta på medans det faller -olika snabbt beroende på tyngd/höjdförhållanden osv…Man provar sig fram bland olika alternativ.
En hel vetenskap enligt Danne!
Kom lite ur tråden där…
Min syster bor hos oss om vi reser bort utan katterna