Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1876 ggr
cornish
0

Cornish Rex..Blodgrupper!?!?

Jag har nyligen fått vetskap om en sak  jag inte visste..
Snälla förklara så att jag som icke uppfödare förstår detta.

Det gäller blodgrupperna!

Jag vill inte att våra fina Cornish Rexar förstörs…kan inte immunförsvsvaret påverkas negativt av detta?

Snälla förklara!Glad

Lullan1
0

Här står det lite om blodgrupper, avel och kattungar!  

http://www.rexringen.nu/medlem/artiklar/blodgrupper.html

(hoppas att man får lov att länka)

kissan78
0

Vet inte om du (cornish) trodde att det gällde bara cornsihar?! Men det är så bland alla katter… Jättebra länk som Lullan 1 länkat till!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

hej

Detta med olika blodgrupper kan näppeligen förstöra immunförsvaret, var har du hört det?

Eller menar du att när man hindrar ungarna från att dia de första 16 timmarna, och därmed förhindrar att de får råmjölken med mängder av antikroppar i?Det finns en del knep  för att hjälpa upp detta.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cornish
0

#3 ja, det var det jag menade Eine! Lite otydlig där…

Men jag läste nu lite i länken som Lullan1 bifogade från Rexringen att det i fråga om katter inte är lika viktigt med råmjölk som för vissa andra djur.
Jag hade det så intutat i skallen hur viktigt det är, även för oss människor.
Men det stod ändå att det var att fördra annan katts mjölk framför ersättning då de blir mer infektionskänsliga om de får modersmjölksersättning…Ja,detta verkar vara en djungel!!

Har ej hunnit läsa allt och där står väl ej allt heller…
Jag skulle gärna vilja att ni som kan detta kunde förklara lite!
Intressant för oss andra.
Jag vet en del om djurhållning men inte avel..

Och jag skrev om det pga jag aldrig tidigare hört om detta och tyckte det vore en bra sak att informera om här.
Men jag kan ju inte göra det då jag ej är insatt!!

#2 Kissan78-jag förstår att detta kan gälla andra raskatter också!!

Hos huskatter finns ju dock nästan inte problemet, vad jag kan förstå,  men de har ju annat som inavel osv…

Det som förvånar mig är att dessa blodgruppsbestämningar inte ens görs på Albano djursjukhus-dom gör inte blodgruppsbest. på katt sa djurskötaren jag pratade med där nyligen…Vet ej om hon var okunnig-men tror ej det.Det behövdes ej i medicinskt syfte tydligen.
Var görs testerna då?

Men visst är det väl bra att ta upp sånt här till diskussion?
Jag fattar ej att det varit så tyst om det,jag är intresserad av en sund avel fastän jag ej är uppfödare.Glad

AgnetaK
0

Tror inte alls att det är tyst om det, men däremot undrar jag om det är vanligare bland vissa raser än andra att det är väldigt olika blodgrupper? Jag vet inte alltså, utan undrar.

Om devon rex är det i alla fall ungefär lika vanligt att prata blodgrupp som färg eller stam (när det handlar om avel alltså), i kattungeannonser står det ofta vilken blodgrupp föräldrarna tillhör inom parentes.

Edit: nu läste jag i artikeln att förekomst av blodgruppen B är vanligare bland brittiskt korthår, devon rex och cornish rex. Även om blodgrupp A är vanligast hos alla katter.

Eine
0

På alla kliniker kan man låta ta blodprov,  sedan brukar jag skicka det till ett laboratorium för att få blodgruppen bestämd. Det är nog ett fåtal kliniker som kan testa själva.

På huskatt undrar jag om man alltid är observant på problemet. Särskilt utekatter har kanske ingen koll på, om ungar dör tidigt i kullarna…?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Denna kommentar har tagits bort.
AnneAlva
0

Vi har fött upp två kullar till föräldrar med blandade blodgrupper (alltså en är A och en är B). Det har gått jättebra. Det största problemet som jag stött på är inte att ungarna blir svagare eller mer känsliga för infektioner och dylikt, men att kattmamman inte lika lätt tar till sig ungarna då "mamma-hormonerna" inte triggas igång på samma sätt som om ungarna skulle fått dia från början utan de där 16 timmarnas uppehåll.

"Problemet" med att ha B-blodiga katter gör ju att många uppfödare väljer att inte avla på B-blodet och det blir svårt att hitta passande parningar eftersom de flesta B-blodiga katter har rätt många gemensamma nämnare i sina stamtavlor. Jag tycker att det är synd att det är så, men kan i viss mån förstå att många skyggar för det extra jobb det innebär med handmatning, vrängda sovtider och extra vaksam passning runt födseln.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

cornish
0

Men det är just detta jag är undrande inför-ska vi människor lägga oss i aveln så mycket att djuren inte kan sköta ungarna själva?

Om man fortsätter att avla på detta sätt - istället för att försöka avla bort detta så att problemet försvinner.Vad händer då?
Inga katter kan få föda ungarna i lugn och ro och dia dom direkt?

Var hamnar vi till slut?Hur långt skall man gå?Fundersam
Tycker det är en viktig etisk djur-fråga faktiskt.

(Jag kan jämföra detta med hundraser som man avlar fram så att dom ej kan föda sina valpar utan måste snittas, hundar som knappt får luft -pga människan vill ha extrema exemplar osv.Det är ju också en avelsfråga men hör ju ej hit till rexforumet..)

Jag älskar Cornish Rex och hoppas att de förblir en frisk ras.

Du har jättefina katter AnneS!Glad