b-blods avelshane sökes
Chanel, liten underbar chokladhona (undrar om hon inte är chokladsmoke?) söker make!
Han får gärna vara silver eller svart, men alla färger är nog ok om övrigt stämmer.
Bor du i Stockholmstrakten är det toppen!
Vem är chanel? Det har ju en viss betydelse hur hennes stamtavla ser ut… Vad för hane är det du söker?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#1 Håller med, snälla TS berätta mer om vad du vill uppnå med parningen och vilka egenskaper som i sådana fall är aktuella hos hanen. När du säger att "alla färger är nog ok om övrigt stämmer" - förklara mer utförligt vad "övrigt" är. 
Ja, sorry, jag kunde ha varit utförligare!
far: felidae Filuris Chaim
mor:Curly line Claudia Schiffer
Chanel är själv rätt liten men hennes kullbror Dexter som jag oxå har är stor, så jag är osäker på om storleken på hane spelar jättestor roll så länge han inte är väldigt liten eller väldigt stor…
Hon har bra lockighet men har inte vad jag skulle kalla tät täls (återigen jämfört med brorsan), men det är en egenskap jag söker hos hannen.
Hon är högbent, bra lång svans, bra utseende i övrigt, men som sagt inte så stor.
Själv är jag otroligt svag för silver och solidfärgade katter, helst utan vitt (om det inte är helvit då), men smaken är ju olika…
efersom Chaim nyligen testats svagt positiv för HCM så är det självklart att jag kommer att scanna henne först och jag tycker också att det är en grundförutsättning att hannen inte har nära släktingar med HCM.
Ja, och så vill jag ju att han ska ha bra temperament, såklart.
Har ni synpunkter så mottas de tacksamt!

Din lilla tjej är nog "bara" choklad med tanke på föräldrarnas färger
Så för att få smoke så måste du hitta en smokefärgad hane, vilket är väldigt svårt och att få den B också är nog ännu svårare tyvärr…
Lycka till! 
Verkar vara populärt med syskonpar som heter Chanel och Dexter, finns ett syskonpar på Nordiska Rexringen just nu - coolt!! 
Är det inte samma Chanel och Dexter? Då har du inte haft katterna dina länge…
Ska du redan para henne?
Chanels pappa har väl HCM?
Då ska hon inte paras förrän tidigast vid två års ålder efter negativ scanning om du vill följa hälsoprogrammet. Nu vet inte jag hur gammal hon är… men i alla fall…
Har du stamnamn?
www.mytwiggs.com
#3 Vad väger hon? Det finns olika åsikter om det där med vikt men om hon är i god kondition och väger, säg, 2,2 kg eller mer skulle inte jag vara orolig. Själv föredrar jag små till medelstora cornish rex och tycker alltså inte att t ex 4 kg-hanar är idealiska. Könsprägling är en annan sak och det värdesätter jag mer.
Som du säger har ju Chanels pappa HCM, grav eller lindrig har tyvärr ingen betydelse för hur det kan manifestera sig om det nedärvs utan verkar ha mer med fenotyp än genotyp att göra, som jag tolkat det.
Eftersom han redan har avkommor i avel är det ansvarsfulla för rasen att göra som Twiggie säger, dvs avvakta till i alla fall två års ålder innan scanning och därefter parning. Bra tänkt att hitta en hane med tajtare pälskvalitet. Om det är ett tag kvar innan hon är två år har du också möjligheten då att kolla runt på uppfödares hemsidor och hitta kullar efter B-kombinationer - chansen finns att det är avkommor okastrerade från dessa kullar, som kan användas till din hona.

Jag tänkte precis samma som #5 #6 vad gäller HCM.
Så här står det i hälsoprogrammet, eftesrsom pappakatt till din hona har HCM så räknas hon som close relative.
If a cat is diagnosed with HCM the following is recommended for its close relatives*:
Close relative has been diagnosed with HCM, the heart is normal on the cat itself when the cat is younger than 2 years:
These cats are not recommended to be used in a breeding programme until it has been approved for breeding after another test at the age of 2.
Close relative has been diagnosed with HCM, the heart is normal on the cat itself at the age of 2-3 years:
One litter at the most is here recommended if the cat has no offspring earlier. The other parent should then have a normal heart and have no close relatives* diagnosed with HCM. The kittens in this litter is not to be recommended for breeding for the time being. These non breeding recommendations can be withdrawn if the parent of high risk still is showing no sign of HCM at the age of 3.
Close relative has been diagnosed with HCM, the heart is normal on the cat itself when the cat is older than 3 years:
If the cat still has shown no sign of HCM at the age of 3 the cat can be used in a breeding programme. It should however preferably be mated to a male/female which is a risk free partner (not equivocal or cat with a close relative* diagnosed with HCM).
#5, 7: Ange gärna vilket hälsoprogram som avses, finns ju en del att välja på. 
Ja, jag syftar förstås också på det… Det är ju Main Coon-hälsoprogrammet som anses rimmligt för en ras i cornishens situation.
www.mytwiggs.com
#10 Tror att Nordiska Rexringens styrelse gillar sitt eget. 

Men det är väl samma rekommendationer i alla fall?
www.mytwiggs.com
#12 Åh nej. Det har diskuterats förr här men den tråden låstes så jag tror att man bör avstå från att gå närmare in på saken den här gången.
Hursomhelst, för mig känns det lite som hyckleri att i denna tråden gå på med förvisso helt självklara rekommendationer om HCM-ultraljud medan det i en granntråd är idel gratulationer åt att en kullsyster till katten i denna tråd fått en kull, mig veterligen utan att alls ha ultraljudats och då sannerligen inte i en ålder av två år eftersom det är i mars nästa år. Missförstå mig rätt; jag är den sista som förespråkar "avel i onödan", vilket jag också brukar få skäll för t ex här, men samma sak måste ändå gälla för etablerade uppfödare som för nybörjare och i det förra fallet har ingen ansett det värt att påtala. Å andra sidan, eftersom en kullsyster gått vidare i avel hade jag personligen inte avlat på en till katt som är högrisk för HCM. Det unika med linjen är liksom tillvarataget nu. Men man kan inte hindra folk från att göra vad de vill med sina katter.

Nej, den låstes inte men jag hänvisade hela tiden till rätt forum. Men jag ser fortfarande inte någon diskussion på Nordiska Rexringens forum. Om man har synpunkter på testrekommendationerna så får man faktiskt skriva där om man vill att styrelsen ska få reda på det. Annars så tycker jag att man ska hålla tyst!
Jaja… Oavsett hälsoprogram så är det väl att överväga att avla på en katt vars förälder har HCM. Är Chanels mamma scannad då? Det har ju också en viss betydelse. Och jag hade valt en hane som är scannad efter 1,5 (gärna 2) års ålder med scannade föräldrar… OM jag anser att min hona i fråga har någon värdefull egenskap som jag inte vill gå miste om… Men då efter 2 års ålder och scanning med negativt resultat.
www.mytwiggs.com

#10 Nordiska Rexringen har tagit fram egna rekommendationer eftersom vi tycker att rexraser behöver egna. Men det är ett fritt val, man får följa vilka rekommendationer man vill.
#14 Jag tycker definitivt att man kan ha synpunkter på ett testprogram, oavsett vilket, på vilket forum man vill. Att "man ska hålla tyst" förstår jag verkligen inte vad det ska gynna. Måste NRr vara en enad front utåt eller? Den allmänna yttrandefriheten råder, trots allt. Har man, som jag, dessutom prövat att få till stånd en diskussion från början, på rätt ställe och mötts med idel oförståelse tycker jag alls inte att det är konstigt att föra diskussionen annorstädes. Däremot anser jag att det torde vara betydligt mer effektivt att åstadkomma förändring i testrekommendationerna på NRr:s eget forum. Med tanke på att jag verkade vara rätt ensam om att ens ha synpunkter på NRr är det där dock ett avslutat kapitel för min del, tills vidare. Och jo, tråden låstes. Se gärna efter själv.
# 13 Hmmm.. för övrigt… Håller med dig, men jag har personligen ingen aning om vad för katter som kan tänkas vara syskon till denna.. Inget jag har intresserat mig för, så därför är jag ovetande…
www.mytwiggs.com

#17 Jo, jag såg att den var låst nu.
Vad jag såg sist på Nordiska Rexringens forum, så var det faktiskt så att vi kom fram till att det kunde misstolkas. Vilket jag också skrev i den låsta tråden. Men vi har fortfarande inte haft ett styrelsemöte, vilket jag också skrev i förra tråden. Vi SKA ta upp det, jag lovar, men vi kan inte bara ändra i texten så där. Det måste till ett styrelsebeslut.
Visst ska man få diskutera testrekommendationer, men när man bara skriver hur dåligt det är och inte ens gör något för att ändra på det eller tar upp samma sak igen, som du gör nu, fastän du har fått en förklaring varför det inte händer saker, det är inte konstruktivt. Det är "fel" publik här, det kommer inte att ske något om inte styrelsen får reda på det.
Men ska vi ändra testrekommendationerna för att en person är missnöjd? De flesta verkar ju vara nöjda eftersom vi inte har hört något annat?
Jag har ett flertal gånger uppmanat er som är missnöjda att skriva på föreningsforumet och ingen gör det. Ja, då får ju inte styrelsen reda på det. Att inte skriva något om det innebär ju att ni godtar det och att ni är nöjda. Vad ska annars styrelsen tro?
#19 Nja, svaret var väl snarare att folk inte förstod hur det kunde misstolkas men lät gå för att jag nu totalt hade misstolkat texten. Faktum är att jag långt ifrån skrek högst om mitt missnöje förra gången och jag har som sagt var dragit mitt strå till stacken genom att ha startat en tråd. Mer kan jag personligen inte göra, men eftersom det ändå uppstod en diskussion senast var det uppenbarligen inte bara jag som hade synpunkter. Att dessa andra sedan inte träder fram på NRr är inte mitt ansvar. Jag hade gärna sett att NRr:s styrelse aktivt tog upp och frågade efter synpunkter, jag kan inte ens förstå vad som ska tas upp vid nästa möte eftersom det alls inte kom till stånd en diskussion på föreningsforumet. Det hade väl varit det rimliga sättet att agera och inhämta synpunkter, i en demokratisk förening.
Men eftersom nu dessa synpunkter kommer efter att rekommendationer redan släppts betraktas de så klart med defensiv attityd. Tänk om det sammankallats till ett extrainsatt stor-/årsmöte med diskussion kring hälsoprogram med tema HCM, eller att en kommitté tillsatts särskilt för att faktiskt ta fram saklig information att basera resultaten på. *Drömmer* Det förra torde ju inte vara omöjligt med tanke på att föreningen kunnat ordna med andra tematräffar förut. Men detta hör nog dock hemma på NRr under avdelningen konstruktiv kritik.

#20 Jodå, det var en som skrev att hon såg att det kunde misstolkas så. Vi kommer att ta upp det!
Nordiska Rexringens avelsråd, fick i uppdrag av styrelsen, som är demokratiskt vald, att göra testrekommendationer. Vilket vi har gjort, vi hade en kommitté och vi har plöjt igenom en massa saklig information som vi har baserat våra testrekommendationer på.
Men jag tycker att du igen ska skriva ett inlägg på forumet eftersom det verkar som om du har fler punkter som du vill ta upp. Det är kanske fler som har samma frågor som du men det vet vi ju inte eftersom ingen skriver. Eller beror det på att ingen har de frågorna och att de är nöjda med testrekommendationerna? 
#21 Tror du kan bilda dig en egen uppfattning om det via den låsta tråden. Min uppfattning är hursomhelst att folk gärna håller tyst eller är oengagerade om de inte blir direkt tilfrågade. Börjar man fråga en människa saker kan man få den att säga hur mycket som helst. Det tror jag även gäller människor i grupp. Det är väl därför det ofta blir en massa diskussion när människor möts än när de sitter i sitt hem utspridda i landet och inte blir tillfrågade om sin åsikt i något specifikt fall. Vi uppfödare som är aktiva på internetforum verkar trots allt vara en rätt nischad minoritet…

#22 Ja, om du skriver en sak på föreningsforumet så kanske fler hänger på? De vill bara inte starta? Jag tycker absolut du ska ge det en chans till!
Jag tror ju att det är svårare att prata inför grupp, men det är jag det och jag kanske är ensam om det?
Vi ska ha en aktivitet igen, som vi hade när vi diskuterade typ. Men jag vet inte vad temat är ännu.
Förlåt TS, nu är vi långt ifrån din fråga.
#23 Tack, det blev en väldig diskussion! JAg är inte så insatt som ni verkar vara, men såvitt jag kan begripa så ska HCM tas på allvar och det är min avsikt att göra det. Menar ni att det inte är någon mening att scanna före 2 år?
Att en kullsyster fått ungar beror på att deras pappa är nydiagsnosticerad, det var något ingen visste om vid tillfället, om jag har fattat saken rätt.
Och anledningen till att jag börjat efterlysa hane så snart efter att jag fått hem henne är att hon löper och då väcktes frågan. Det är inte så att jag har tänkt para henne omedelbart, men det är bra att ha koll till nästa gång. Eller hur lång tid det nu tar innan det är aktuellt. Och är det en rekommendation att vänta tills hon ät 2 så … Sist jag var i kattsvängen (med skogisar då, många år sen…) rekommenderades att för honans skull inte vänta för sent med första kullen. Inte tidigare än ett och ett halvt, inte senare än två ansåg man då…
#24 Ojoj, jag trodde att skogisar ofta inte ens löpte innan 1,5 års ålder! När det är lämpligast att låta en hona få kull första gången är individuellt men i ett fall som detta är det självklart, tycker jag, att man väntar tills en relevant HCM-scanning kunnat göras, dvs vid tidigast två års ålder. Det utvecklas ju tyvärr senare på honor än hanar. Visar det sig på vägen dit att hon inte fungerar att hållas fertil så pass länge hade jag personligen gjort valet att kastrera henne och påbörja min avel med en katt köpt för ändamålet, i alla dess bemärkelser. Med en högriskkatt hade åtminstone inte jag vågat chansa och parat tidigare. Dock går åsikterna isär där. I fallet med kullsystern föddes kullen gott och väl mer än 65 dagar efter scanningen och även efter offentliggörandet här på forumet men som sagt, det finns få måsten, mest rekommendationer med HCM. Till och med Jordbruksverkets regler om att man ej får avla där det finns risk för nedärvning av defekter är väldigt uppenbart en papperstiger.
# 24 Din katts pappa har en ärftlig hjärtsjukdom, och det är därför du rekommenderas scanna katten vid 2 års ålder och det innan du parar henne. Visst kan du scanna henne redan nu också, men det rekommenderas att man scannar även efter två års ålder. Det med att använda en katt i chanels ststus i avel är redan det diskutabelt, därmed inte sagt att du inte ska göra det, men det är seriöst att följa ett hälsporogram och som du själv också förstått är det ett avvägande. Är det värt det om du inte kan ta första kullen förrän efter två år? Ja, det avgör du. Sen kan du ju bortse från rekommendationerna, men det är helt upp till dig. Din katt - ditt beslut.
www.mytwiggs.com
Som nybliven rexägare så blir jag förfärad över hur ni bemöter andra nyblivna rexägare. jag har följt detta forumet ett tag men jag har sett en tendens att nya intressenter blir sågade vid fotknölarna. Har även skönjat en nedsättande attityd mot trådskaparen i denna tråd.
Clee det är roligt att du påpekar om en besläktad katt som har fått kattungar. Jag kan se att du var en av dom första att grattulera i den tråden, och inte nämnde du något om hcm då. Och sen att du sitter och klagar på nordiska rexringens rekomendationer på detta forum och inte på nordiska rexringens föreningsforum, SUCK. Det påminner om en människa som klagar på regeringen men inte går och röstar på valdagen.
Vad jag tycker är synd är att inte äldre erfarna uppfödare inte kan säga sin åsikt i denna frågan till TS för jag är övertygad om att dom skulle vara mer ödmjuka.
Till Ts, lycka till med din katt och val av hane. Jag hoppas att hon kommer förbli frisk från hcm och att du kommer få underbara kattungar.
Skulle kanske inte ha stuckit ut hakan, det verkar vara ett väldigt känsligt ämne det här.

Hoppas att du hittar en lämplig hankatt till din hona.Som hankattsägare hade jag nog inte lånat ut någon hankatt till din hona förens hon var scannad ua vid tidigast två års ålder.
Stolt ägare till tre La permer
Grattis till dina nya katter. Roligt att du är intresserad av avel och bra att du vill sätta dig in i de hälsomässiga aspekterna som ett seriöst avelsarbete grundar sig i. Du har haft oturen att köpa en avelshona som har en far som har en ärflig hjärtsjukdom som kan vara dödlig. Kanske inte de allra bästa förutsättningarna för att börja sitt avelsarbete med, men nu är det som det är. Det finns hälsoprogram för denna hjärtsjukdom. Nordiska rexringen har utformat ett eget - något generösare - hälsoprogram och Rexunited är anslutna till Maine Coonekatten något striktar hälsoprgoram. Dessa hälsoprogram är inte tvingande, d.v.s. ingen behöver följa dem, men det finns en anledning till dess existens. Seriösa uppfödare arbetar för att bibehålla en frisk och sund ras. Vi vill föda upp friska katter helt enkelt.
Jag skulle inte med öppna ögon välja att para en högrisk hona (d.v.s en hona som har en far med HCM) som inte testats fri från HCM efter 2 års ålder. Det tycker jag inte är seriöst. Det är vad jag tycker och det står jag för. Min åsikt gäller både förstagångs uppfödare som mer erfarna uppfödare.
Sen #27 Clee har försökt lyfta diskussionen i NRRs forum men inte fått gensvar. Jag tycker att det är relevant att diskutera hälsoaspekter och häloprogram för Cornish Rex på alla forum som handlar om denna ras. Vem bestämmer vilka diskussioner som får tas var? Så länge tonen är trevlig?
Min önskan, min vision är att det endast skulle finnas ETT hälsoprogram för Cornish Rex och inte flera… Samarbete rexföreningar emellan är lite som att svära i kyrkan har jag förstått… Men detta blev OT för tråden - Sorry. Inte för forumet tycker jag dårå…
Precis som #29 skulle jag inte låna ut en hane till någon vars hona efter en HCM förälder inte var HCM-scannad fri efter två års ålder. Det gäller självklart både till etablerade som ännu ej etablerade uppfödare.
# 27 En nybliven rexägare ska behandlas som en medmänniska, det håller jag med om, men det gäller väl alla. Kanske att tonerna inte alltid är så timida, men det här handlar om något vi brinner för och som vi reagerar på och vill man inte höra andra människors åsikter, så vad i helsike har man då att göra på ett diskussionsforum? Jag tycker att det är helt okej att uttrycka sig precis så som man tänker om man står för det man säger.
Personligen har jag mina åsikter och min inställning vad gäller utlåning av katter till avel eller försäljning av kattungar till uppfödare och jag kan ju säga att jag personligen aldrig skulle låna ut en hankatt till en uppfödare som tagit honan som omplacering och letar hane innan katten anlänt, samt annonserar om att hon söker hane utan att förklara vad för katter hon vill föda upp! Det är att börja i helt fel ände tycker jag, inte bara för avelns och rasens skull, utan för kattens. Detta innebär inte att personen i fråga skulle bli en dålig eller oseriös uppfödare eller att det för den delen är kört, men att jag inte skulle få uttrycka just de här åsikterna på ett diskussionsforum trots att jag tänker just detta och står för mina åsikter, det betraktar jag som ett glapp i åsiktsfriheten. 
Är det någon som verkligen behöver ha ärliga åsikter och tankar från andra så är det väl de nya rexägarna och i allra högsta grad uppfödarna!
www.mytwiggs.com
#27 Jajamensan, jag gratulerade från hjärtat, men det kanske jag ska be om ursäkt för? Som du tydligen missade att notera frågade jag även om föräldrarna, vilket Monica också svarade på. Hade jag frågat mer om saken där hade väl du och dina likar plockar fram styckarväskan och satt igång och slakta hejvilt där med. Här, där det faktiskt är relevant för huruvida katten ska gå i avel eller ej (i en högriskkull kanske inte fler katter än nödvändigt bör gå vidare i avel), trodde jag i min evinnerliga godtrogenhet att man kunde få säga sin åsikt men givetvis - inte. Och jag vidhåller att jag diskuterar vilka hälsoprogram som helst var jag vill, så länge inte forumansvarige motsätter sig det. Nu känner jag mig som en papegoja i upprepningsgrad men JO, jag tog upp mina synpunkter på hälsoprogrammet rätt omgående på föreningens eget forum. Jag har för övrigt dessutom mage att ha synpunkter på den politik som drivs i landet och om det är något fel på det får väl du och alla andra som är livrädda för diskussion sätta munkavle och handfängsel på folk utom vart fjärde år i september…
Hädanefter får man väl bara säga att det är finemang och fantastiskt att någon vill göra något så unikt som att ha kattungar efter sin katt, kör på och överbefolka landet med cornish rex för sjutton, det viktiga är ju att den heliga Rättigheten att få ha gulliga kattungar värnas framför precis allt, medan omplaceringssidorna och osålda kattungar fylls på i andra änden…
Och #28 - du har inte stuckit ut hakan på något sätt utan tvärtom uppsökt råd och kunskap i någonting som många människor ser som en barnlek. Det ska du ha all heder för, även om du - som nämnts - kanske inte har de optimala förutsättningarna för avel hos din hona. Tyvärr är det inte idel glada besked involverat i kattavel, det inser man ofta alltför snart.
Jag har en hona som är tänkt för aveln, men pappan hade tydligen något med hjärtat så jag väntar tills hon är fyra år innan jag testar henne. Om hon då verkar symtomfrioch jag fortfarande vill använda henne i aveln får veterinären avgöra om jag kan använda henne eller ej med tanke på hennes ålder. Tycker detta med två år verkar meningslöst då många experter verka säga att man kan inte vara säker på sjukdomen förrän katten är 4-4,5 år.
Självklart kommer nu alla förståsigpåare säga att min tankebana är helt fel
# 33 Det beror på om man vill hålla sig inom realistiska gränser. Jag förstår hur du menar men jag anser att det går lika bra att ta en kull efter två år för kattans skull (eftersom det som sagt inte är att rekommendera att ta första kullen vid fyra) och sedan behålla en kattunge själv som man testar samtidigt som man testar mamma, dvs vid två resp. 4 år. Är mamma katt fri vid fyra och hennes avkomma fri vid två tycker jag gott att man kan fortsätta, men för mig kräver det att "högriskkatten" har någon egenskap eller en helhet som jag verkligen vill bevara och fortsätta på. Det ska vara vär det som krävs… Jag tycker väl att det är upp till var och en att bedöma sina egna katter, men det är svårt att bedöma hurpass extraordinär en katta är som man inte fått hem, och det är väl inte så troligt att hon är en stjärna, men det är bara mina reflekteringar. Linjerna är spridda för vinden och en kullsyster har redan fått kull, HCM-risken till trots. 
www.mytwiggs.com

Fast kullsysterns parning gjordes ju innan pappan fått sin diagnos.Tänk dig själv fasan att få veta det efter parningen.
#33 Säker på att katten är fri från HCM kan man aldrig vara…inte ens vid 4-4 1/2 års ålder. Väntar man så länge ökar istället risken för komplikationer i samband med förlossningen och för att honan drar på sig livmoderinflammation av p-piller eller täta löp. Jag tycker att rekommendationen att ta en kull på en högriskhona efter det att hon scannats fri vid 2 års ålder känns vettig. Att sedan efter bästa förmåga också se till att ungarna ur kombinationen inte används i avel förrän modern scannats fri även vid 3 års ålder är vettigt, men svårt att garantera i praktiken då vi ju inte kan sätta avelsförbud pga av detta inom SVERAK
Enda sättet är egentligen att kastrera de avkommor som inte ska gå i avel innan leverans och behålla de övriga själv.
Och jag tycker inte att du gör fel som väljer att vänta tills honan är fyra år. Det är en egen risk-nytta avvägning. När du HCM-scannar henne vid fyra år får du förstås ett säkrare resultat än vid två år.Om det var så du menade. Om du däremot menar att du inte behöver scanna henne alls för att hon är symptomfri vid fyra år så vet du ju fortfarande inte om hon har HCM eller ej? Då tycker jag att det är fel väg att gå.
# 35 Jag vet, jag läste det - men det förändrar inte alls saken vad man visste innan eller ej. En kullsyrra har fått ungar och det skulle räcka med god marginal i min värld när det gäller högriskkkatter.
Jag har själv en sådan katt, som kanske några av er förstått. Jag ser ingen orsak till att fatta några beslut om henne ännu. Blir hon en wow-katt som vuxen så kanske jag tar kull om hon är fri vid två (osv. som jag skrev ovan) men om jag hade kunnat välja idag hade jag naturligtvis inte använt hennes pappa. Det är inte lätt när diagnoserna kommer efteråt. Detta är en ständig fråga.
www.mytwiggs.com
#37 Jag tycker att du gör precis rätt. Jag skulle vänta avvakta se hur hon utvecklas och scanna vid två års ålder. Om hon är fri och fortfarande har allt det man kan önska ta en kull och kastrera allt utom det jag behåller själv. Sedan scanna om vid tre års ålder och hoppas allt är OK även då. Helt enligt Maine Coone kattens rekommendationer (förutom att vi inte kan sätta avelsfröbud då…)

Jo jag håller med dig angående högriskkatter i avel.Men det är ju upp till ägarna till katten att göra en riskbedömning.Jag vet ju vad jag hade gjort i det där läget.
# 38 Javisst! Tack! Och troligen väntar jag i det fallet även till hennes avkomma passerat två år innan jag parar denna, mest för att kattan (Ja.. Anna, då) är fyra då och scanningen känns ytterligare något mer tillförlitlig. Jag anser att Anna har något extra. Hon är det jag hade hoppats på från kombinationen jag gjorde, och jag är mycket nöjd med hur hon utvecklas. Jag anser att hon har egenskaper jag önskar hos mina katter (en mycket bra kropp, fantastisk päls och bra huvud) och att hon har DET. Det är bara då det är värt det. Hade hon inte vairt så fin hade jag kastrerat henne utan att blinka!!!
# 39 Ja, det är klart att det är upp till var och en att göra den bedömningen - och för att göra bedömingen kan det ju vara klokt att läsa och lyssna på hur andra tänker.
www.mytwiggs.com
#36 Självklart menade jag att hon ska testas innan hon ev går i parning
Egenskaperna för aveln har hon mer än väl

#27 Faktum är att jag tycker att denna tråden hållt en bra ton till skillnad från en del andra med liknande innehåll. Och att svaren bli lite fränare efter ditt inlägg (som var provokativt i många bemärkelser) blir jag heller inte särskilt förvånad av tyvärr.
För det första, precis som MyTwiggs säger så är det här med kattavel något som många av oss här i egenskap av uppfödare brinner för och självklart också reagerar på när någon, ny eller inte, tar upp avelsrelaterade frågor.
För det andra, testrekommendationer kan diskuteras här likväl som på berörd rasrings forum. Vill man ha till stånd förändringar så bör det naturligtvis tas upp på "rätt" ställe, men diskussionen hör absolut hemma här i min mening.
För det tredje så anser jag att ödmjukhet inte har ett dugg att med ålder att göra. Det finns väldigt många "äldre mer erfarna" uppfödare som inte har ett spår ödmjukhet i kroppen och lika många "yngre mer oerfarna" uppfödare som visar upp en stor ödmjukhet i sitt sätt. Ödmjukhet sitter i personen, inte i åldern.
TS Jag tycker du har fått flera bra svar här ang. avel på en hona i Chanels situation av att ha en pappa med HCM. Det finns som sagt flera olika testrekommendationer, och du väljer själv vilken, om någon, du väljer att följa. Personligen skulle jag ha valt Maine Coon-kattens rekommendationer.
Jag hade eventuellt avstått avel beroende på huruvida jag köpt katten specifikt till avel eller ej. Om jag inte gjort det hade jag valt att avstå kull pga. den sjukdomsrisk som föreligger och det ansvar som följer med att förvalta den här typen av högrisklinjer.
Hur det än är och hur du än väljer att göra önskar jag dig det bästa och fortsätt gärna att skriva här, det finns en stor samlad kunskap att ta del av om man behöver hjälp av olika de slag!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
TS Jag hoppas att din katt är kärnfrisk om du så gärna vill ta en kull på henne.Jag hade nog inte vågat ta risken att avla på honan oavsett kommande testresultat via ultraljud,då pappan har sjukdomen.Det är inte en helt säker metod ifall du inte redan vet det och vissa förändringar syns enbart via obduktion.Du kan få ett ultraljud helt utan anmärkning trots att hon har HCM..Det är aldrig lätt för en alldeles ny avelsintresserad person att sätta sig in i allt om HCM,och jag kan inte särskilt mycket heller.Du kan leta på nätet efter gammal och ny forskning och därifrån bilda dig en egen uppfattning.Jag önskar dig lycka till,för vad det nu är värt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Som ägare till Chanels pappa, så tycker jag att du ska vänta med parning till hon har fyllt 2 år och därefter scanna henne.
Sture (Felidae Filuris Chaim) Har mild HCM (låg inom riktlinjerna för Equivolent, men eftersom han har extra trådar i papilär muskeln, så fick han bedömningen Mild HCM) HCMär ärftligt, därför är det viktigt att hans avkommor är extra eftertänksamma innan parning. Som tur är så är de allra flesta av hans avkommor kastrerade och sällskaps katter.
JAg hade fått uppfatningen att både Dexter och Chanel skulle varit kastrerade av förra ägaren, men jag kanske hade förstått det fel.
Som sagt. Jag blev förkrossad av Stures HCM, men tyvärr inget som vi styr över. Är det avel du vill hålla på med så skulle jag rekommendera att du kanske söker en ny hona framöver som har scannade föräldrar och börjar din avel på henne (mitt resonemang)
Naturligtvis så kan du använda chanel i avel, men eftersom man inte kan friscanna för HCM kan det kanske vara en tuff start öfr en uppfödning, ifallhon skulle utveckla HCM senare i sitt liv.Då har du byggt dina linjer på något som du kanske inte kan fortsätta med.
JAg har informerat alla de som använt Sture i avel och bett dem informera sina kattungeköpare, så att så många som möjligt ska veta förutsättningarna för framtida nyttjande av Stures linjer.
Du får gärna pm mig ifall du vill diskutera vidare eller fråga mer om Sture.
hälsningar
Alexandra
Vilken kullsyster är det som fått kattungar? är det nyligen? eller för länge sedan? Jag informerade alla om Stures HCm i början av Maj, samma dag som jag skannade honom…
#45 Det är kullen som är född under tråden "Kull född 09.07.31"
Ps Sture är en tjusig katt om än jag bara sett honom på kort!!
#46 Tackar för info, Jag kopplade inte för den enda hona med 09 33 som han fått behölls av hon som tog kullen, visste inte att honvar omplacerad/ utlånad till avel.
TAckar om Sture ja han är en fin kille, och det är väldigt sorligt att han fick HCm (eller har det men utvecklat det så att säga)
HAde ju själv tänkt att använda honom men har fått göra om mina planer..
#45 rättelse av mig själv, Sture scannades den 18 maj, inte den 8 som jag hade för mig, så då hade det nog redan parat innan resultat på Sture kom…
#41 Då tolkade jag dig rätt första gången jag läste inlägget, alltid lätt att missförstånd uppstår för att man läser inlägg "enligt sitt eget huvud".
#44 Du har verkligen gjort vad du kan. Sture är en trevlig kisse och jag hoppas att han fortsätter att vara pigg och frisk länge, länge…
#35, #48 I så fall hade honan gått över tiden minst 1,5 vecka när ungarna föddes. 
Alex, du har verkligen skött det här som ett föredöme för alla uppfödare, en eloge till dig!
Japp har också räknat ut på fingrarna att parningen måste ha gjorts efter att Sture fick diagnosen… Vad det beror på vill jag inte spekulera i. AlexH har i varje fall gjort det hon kunnat dvs informerat de som lånat Sture. Hur de uppfödarna i sin tur förmedlat vidare uppgifterna till sina kattungeköpare är deras ansvar och hur dessa sedan i sin tur valt att göra på basis av den information de fått är helt och hållet deras eget ansvar. Tråkigt är det i alla fall.
#50 och #51 Tack för era ord, det känns bra att man blir uppskattad för det man försöker hindra/göra när olyckan väl är där. Jag kontaktade både de som använt Sture men också uppfödarna/ ägarna till Stures föräldrar så fort som jag fick reda på detta, allt för att alla ska få enchans att kolla upp sina linjer och stoppa.
Som tur är är Sture den enda ur sin kull som gått i avel, hans syskon blev kastrater som unga.
Det är en "hård" miljö i uppfödning, och som ny uppfödare men med 6 år med rasen så var detta ett tungt bakslag, dock en kanske bra att det kom i början.. så att jag är vaksammare nu innan jag har börjat min uppfödning, Nu kommer min flicka scannas innan avel och även hanen som hon skall få träffa. TAck för ert stöd, det värmer!
Snor en del av tråden. Varför kan man inte diskutera rekommendationer om Cornish och HCM på ett Cornish Rex forum och dessutom ett så pass stort forum. Här finns dessutom säkert medlemmar i Nordiska Rexringens styrelse som om de ville kan föra idéerna härifrån vidare till Rexringen. Eller är det så illa att Nordiska Rexringen bara tar häsyn till de som är medlemmar i föreningen. Jag tycker man borde se över hela beståndet och även lyssna på dem som inte vill ha med Rexringen och dess forum att göra. Tror sig kanske Rexringen att man är så stor att man inte behöver bry sig om andra. Som sagt jag tycker man borde bry sig om vad som sägs både här och på andra forum och inte bara vad som sägs på det egna forumet

Visst kan man diskutera det här.Men att diskutera de olika rasringarnas rekomendationer är väl bättre att göra på de olika rasklubbarnas Forum.Det är ju som att klaga på hur Expressens hemsida är på Aftonblandets Blogg.Hur ska man kunna få till en ändring om det nu är det man vill genom att diskurera det på "fel" sälle.
#54 En dålig jämförelse. Här är ett stort forum om Cornish Rex där det nästan bara är Cornish Rex folk som debatterar vilket bör vara en bra för en rasring som säger sig värna om Cornish Rex, bara rasringen fattade det

Ja ni..ni kan inte ana hur dåligt jag har mått efter den diagnosen..jag önskade länge att hon verkligen inte var dräktig och det har gråtits många tårar. Man har ju både läst och lärt sig att det blir ett himla liv om man gör fel..
Parningen "började" samma vecka och jag tog isär dem så fort jag fick meddelande om hans diagnos. Nu var Nemo en väldigt effektiv hane och "skadan" redan skedd…vad mer kan jag göra? O ja, honan gick full tid, 70dagar…
Det var många som skrev gratulationer, vilket jag är tacksam över men så fort det uppdagades att det var hcm inblandat då var det som ett slag i ansiktet. Då är man dålig och värdelös uppfödare och att man inte är seriös på något sätt…men man är fortfarande en människa som självklart tar illa upp och mår dåligt av en sådan här grej…då är det inte någon som hjälper en…
Jag kommer självklart att tala om situationen för ev. köpare, om det nu blir några efter en sån här diskussion, hur det ligger till och vad som gäller. Jag kan inte göra mer än vad jag gjort och nästa gång kanske ni kan fråga mig om det är något som gäller denna kull..
#56 Du är varken en dålig eller värdelös uppfödare för att något går fel. Att något går fel kan nog många uppfödare råka ut för.

Hej Sewena, kommer du ihåg, att du är inte den ända som har råkat ut för likadant öde? Det hände precis samma sak för en annan uppfödare här på forumet någon gån senaste höst. Och ingen skyllde på henne heller.
Försök komma ihåg dina egna reaktioner gentemot henne - inte tror jag, att du heller tyckte att hon var "en dålig uppfödare"? Varför skulle någon påstå det från dig då? Som andra har sagt, det är något som kunde inträffa nästan vem som hellst. Och det ända sättet att komma över (efter man har gråtit det värsta ut) är att vara så öppen som möjligt.
Vill du höra en reaktion: När jag förstod om vilken kull det var fråga om, var jag på din hemsida 8medger - så pass nyfiken är jag). Och såg de magiska orden: "Dessa ungar säljs inte till avel" - och min reaktion var: Ok. Hon är ansvarsfull. Och sen tyckte jag bara synd om dig, som måste gå igenom detta. Men tyvärr: Shit happens. (ursäkta Eine, men jag hittar faktiskt inget på svenska
). Det är inte ditt fel, och det är inte någon annans fel heller.
Tyvärr är det i internet-tidens anda, att alla få veta allt - och om man inte tar saken upp själv (officiellt) - då börjar människor fundera. men jag förstår också mycket bra, att man är i en schocktillstånd, och då är det inte alls lätt att orka "informera" - man är för sårbar.

#58 Tack för de orden…
Jag visste inte ens om att denna kull var "omtalad", eftersom jag har haft en hel del annat att stå i här hemma och har inte ens läst allt på crx iFokus. Jag satte in bilderna på kattungarna o sen loggade jag ut…och självklart blev min reaktion det jag skrev igår när jag läste om det.
Jag kan inte göra mer än att se till att kattungarna växer upp till de supergosiga katter rasen står för och sen får vi hoppas att resten går bra.