Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningar
Läst 1139 ggr
FiiaL
2009-07-17 16:40
0

Höstutställning

Inbjudan till höstens utställning 19-20 september i Tierp finns nu på www.snrf.org. under Nyheter.

Ylva-Li
2009-07-17 20:37
0

Ooh! Härligt! Där ska jag nog anmäla mig, äntligen. :) Bor ju i Örbyhus, ca 2 mil bort.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Eine
2009-07-17 21:35
0

Undrar om jag har ngt att ställa ?Men jag kanske kommer ändå!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Denna kommentar har tagits bort.
Clee
2009-08-03 13:22
0

#1 Inte Jade va? Flört

Ylva-Li
2009-08-03 14:49
0

#4 Varför inte Jade? Nu kommer jag antagligen inte anmäla mig iaf, för jag har inte råd i dagsläget att gå med i klubb etc, plus att vi måste överföra henne till Svenska register.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Clee
2009-08-03 16:20
0

#5 Hm, letar efter ett uttryck som inte låter så respektlöst, men i min mening är Jade en katt som, i rätt kondition, har en god chans på BIS - på en CFA- eller FIFe-utställning. En sådan katt på en IDP-utställning skulle jag känna lite var "pärlor för svin" - alltså inte menat att IDP är "svinigt" men att det är lite slöseri på en vacker katt som tävlar enligt en standard som inte kan uppskatta skönheten hos katten. Sedan är det klart man kan ställa vilken katt som helst (i princip) på vilken show som helst enligt vilken standard som helst och det viktiga behöver ju inte alls vara att vinna. Men som sagt, det finns mer passande arenor för en skönhet som Jade, tror jag. Kyss

Ylva-Li
2009-08-03 17:39
0

#6 Åh. Hah, var tvärsäker på att du skulle säga nåt i stil med att du ansåg att Jade inte hade nåt att göra på en utställning över huvudtaget. Tack! :)
Vet inte om hon kan norpa BIS, men nåt kanske iaf. Hon har ju lite tanig päls, men å andra sidan vet jag andra som tagit BIS med långt ifrån den bästa pälsen. Jade har andra egenskaper som jag tycker är vackra.
Jag har verkligen noll erfarenhet av utställningar så allt är nytt för mig. Får satsa på en CFA-FIFe då. :)
Får spara lite pengar bara så jag kan testa att ställa ut henne nån gång.

Mer OnTopic. Kan mer än gärna ställa upp som assistent dock. Jag bor ju nära och bra. ;) Annars kommer jag och kikar förstås!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Eine
2009-08-03 18:55
0

# 6 Jag tycker att det är respektlöst och okunningt inlägg av dig. En bra katt är bra överallt,oavsett förbund.

#7 Ylva-Li ,du kan absolut ställa på IDP ,där är både trevligt folk och snygga katter på de utställningarna.Och CFA är då inget att hänga i julgranen enligt mig.

Clee
2009-08-03 20:13
0

#8 Nåväl, det får stå för dig, jag har redan sagt att min avsikt inte var att vara respektlös. I mina ögon är det enorm skillnad på de katter som går bra på IDP och de som går bra på CFA-utställningar; FIFe är som vanligt någonstans i mellanfåran. Okunnig är jag hursomhelst - jag har själv inte ställt ut på deras utställningar utan bara sett resultat av hur katter gått som ställts på båda sorterna och de talar ofta sitt tydliga språk tycker jag. Sedan var ju inte du närvarande på rexkonferensen förra hösten, men där tror jag att fler än jag fick intrycket av Dagny Dickens genomgång av GCCF-standarden (som är den som råder på IDP-utställningar) att den i många avseenden är fjärran de mål som sätts i de standarder som FIFe, TICA och CFA, som är mer likvärdiga. Sedan avstår jag från att göra en värdering av förbund (så som du gör om CFA t ex), jag tycker att det är positivt att alla kan hitta sin väg och bara tråkigt när vissa förbund, såsom SVERAK, lägger sig i vägen för valfriheten.

#7 Om du inte vet att Jade är en mycket vacker rasrepresentant tror jag att du har en trevlig överraskning framför dig i utställningssammanhang. Flört

Ylva-Li
2009-08-03 20:45
0

Ja som sagt jag är okunnig. Men hur som så har vi inte råd till September iaf. :)

#9 Tack. :) Att hon är vacker tycker jag också. Har alltid varit lite osäker på om hon håller måttet som rasrepresentant, men jag tror hon har bra kvalifikationer för det. (Dåligt självförtroende även för katten. *skrattar* )

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

A-M.H
2009-08-03 22:36
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…oj… Camilla blir lite tagen av det du skriver..det är faktiskt lite sårande för många människor och onödigt att skriva det du skrev…jag har ställt min Gunvald S*Jazz Annas-Georgy Porgy..(orkar inte skriva med titlar) som blivit BIS några ggr samt NOM fler antal ggr..på Fife utställningar..han har ."ursäkta " uttrycket piskat skitenFlört ur många korthårskatter på IDP och blivit bästa korthårshane totalt (lite mer än Fife BIS)..så även Martin S*Jazz-Annas Charleston..BIS och NOM Fifé samt piskat skitenFlört ur korthårskatter på IDP….så nog kan de uppskatta snygga katter ( du vet ju vilka min katter är).och Dagny är kanske inte den bästa att representera IDP..min egen åsikt och tolkning.

Har varit på många IDP-uställningar och ställer mina katter där så ofta jag kan..jättetrevliga människor..har blivit otroligt väl bemött och har många roliga utställningar att tänka tillbaka på.  Tyvärr så kommer SW i vägen för denna utställning (samma helg) så jag kan tyvärr inte ställa då…..  en sak förutom mkt annat positivt på en IDP-utställningar..man bär sin egen katt i panel..Cool

Sen kan det vara att en del IDP-katter i rasen CRX inte går lika bra på en Fifé utställning..de andra raserna kan jag definitivt inte uttrycka mig om…men domarna har verkligen gillat mina "svartingar" och jag kommer att fortsätta ställa dem där och på Fife´.

Alla får självklart tycka och tro vad de vill..men att skriva "pärlor för svinen"..jag förstår liknelsen..nääe..det klarar jag inte av att läsa utan att kommentera.

Väl mött alla IDP.are på första bästa utställning som jag kan deltaga på i år..Kyss

AlexH
2009-08-03 23:22
0

KAn bara hålla med dig Ann-Marie, Jag som IDP medlem blir faktiskt lite sårad av att bli jämförd med att tillhöra det "sviniga" Och vi har definitivt inte bara dåliga katter som ställs hos oss, Vår standard må vara lite annorlunda än Fife och CFa, men vi har även en hel del TICA, CFA och andra förbunds domare inbjudna till oss och domarna reser från hela världen, vi försöker i den mån vi kan få in domare som inte dömt i Sverige eller inte dömt på länge.. Det betyder ju då att de CFA och TICA domare vi bjuder in skulle vara "dåliga" domare?

Varför inte istället komma till en IDP utställning och ställa själv, än att avråda någon att prova på något som du inte ens själv har provat på..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Leffe
2009-08-03 23:59
0

Jag brukar ha tålamod för det mesta och tåla en hel del innan jag blir arg, men nu har det gått alldeles för långt.

#5 Hur kan du vara rätt person att säja pärlor för svin. Hur kan du sitta på någon pidestal och såga andras katter. Om jag t ex tyckte tvärtom så skulle jag aldrig gå ut med det på detta sätt. Om inte annat finns det något som heter empati och ödmjukhet. Sedam kan man fråga sig hur mina rexar kunnat bli BIS och till och med inofficiella BOB på FIFe utställningar, samma rexar som blivit bästa katter på IDP. Jag får med andra ord inte ditt resonemang att gå ihop.

Vidare så jämför du med CFA. Vad jag vet så har vi inga CFA utställningar i Sverige. Här finns väl bara FIFe och IDP. FIFe-katter får ställa ut på IDP, men IDP-katter får inte ställa på FIFe så det är lite svårt att kunna jämföra
I inlägg 9 skriver du "min avsikt var inte att vara respeklös" Ja det håller jag med om - det var värre.

Clee
2009-08-04 08:49
0

Oj, jag får be om ursäkt, även om jag försökte förtydliga att jag inte menade att värdera det ena över det andra (och därmed knappast sätter mig eller min smak på en piedestal) men jag antar att mitt ordval kom i vägen för det. Jag står för att en katt som Jade åtminstone på papperet skulle få en mer välvillig bedömning på en FIFe-utställning. Det är intressant att höra att Dagny Dickens inte är en lämplig IDP-representant, undrar vad hon själv tycker om det. Är det någon här som förnekar att IDP-uppfödare föder upp efter GCCF-standarden, som motsvarar den typ som dominerar i Storbritannien? Det är vad jag försöker peka på, hur kan det vara så fruktansvärt provocerande att acceptera det? Föredrar man FIFe-typen föder man väl upp inom FIFe i stället, tänker jag mig. Obestämd Sedan att jag kallar Jade vacker betyder inte att jag säger att andra katter är "dåliga" eller fula, det är ett lågt sätt att lägga ord i mun på mig ärligt talat.

AnnaS
2009-08-04 12:18
0

Att säga att Jade kanske inte motsvarar standarden som finns inom IDP skulle vara ett mer lämpligt sätt att uttrycka sig. Att skriva att det är som att kasta pärlor till svinen, att IDP inte skulle uppskatta hennes skönhet och att det är slöseri, tycker jag är vansinnigt respektlöst. Det är som att skriva att de katter som vinner på IDP-utställningar är fula - jag tolkade det så.

Att katten inte mostvarar standarden som finns är inte samma sak som att den inte är vacker, den är vacker enligt den standarden som finns och man väljer vilket förbunds standard man vill avla efter, precis som du har gjort det valet att avla efter CFA's standard för att du tycker att det är vackrast.

Clee
2009-08-04 14:28
0

#15 Du har rätt, jag ber återigen om ursäkt, det var alls inte min avsikt att såra eller framhäva det ena före det andra, utan bara väldigt klumpigt uttryckt. Tyst

A-M.H
2009-08-04 18:50
0

..vill påpeka att jag personligen inte anser att Dagny är bäst att representera IDP….och det har jag skrivit ganska tydligt..vad de som är engagerade inom IDP tycker generellt det skriver jag inget om…så om det vet vi inget via detta forum/tråd…sen att det skulle vara speciellt intressant att vad jag anser tror jag inte…min åsikt..jag står för den och vad Dagny anser om det vet jag inte heller ..men kan väl gissa att hon tycker det är fel av mig….men jag anser det …oavsett.och kanske några med mig..vad vet jag…hör inte till denna tråden egentligen..men jag vill inte att ett rykte sprids att Dagny anses inte vara….det är jag som anser det..Rynkar på näsan

Eine
2009-08-04 19:30
0

Jag vill säga att Dagny som nu nämnts i denna tråd,är en av de bästa domarna i Sverige,oavsett förbund och oavsett ras!Hon är dubbel allround och dömde på Fifeutställningar tidigare.Jag har full respekt för en så skicklig domare som hon, och önskar mer respekt i inlägg när hon näms på vårt forum.Det är min personliga åsikt.

A-M.H
2009-08-04 20:45
0

..jag var på rexringens konferens och jag anser att hon är en offentlig persson i detta sammanhang….och jag vet inte vad du vill att jag ska ha för respekt Eine…du har din åsikt och jag har min..ville bara klargöra att det är min enskilda åsikt som jag gett uttryck för så att inga rykten sprids….om du läser mitt inlägg….

Camilla var också på konferensen..därför hänvisade jag till Dagny…i denna tråd…och min åsikt är nog inte respektlös på nåt sätt….ibland ångrar jag att jag skriver inlägg ..de få jag skriver..för det har ibland en tendens att inte hålla sig till sakfrågan…men inte för att jag inte står för det jag skriver..utan för att det ska "krånglas"..

MyTwiggs
2009-08-05 00:50
0

Oj! En RIKTIG diskussion! Det är ju fantastiskt! Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Denna kommentar har tagits bort.