Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 2002 ggr
LykkeLii
0

Finns det någon speciell viktkurva för kattungar?

Jag vägde för skoj Elmer igår och vågen stannade på 3½kg och han är 7månader den 22aug. Jag tyckte det kändes mycket. Han är inte tjock utan bara grov i kroppen.

Är det "normalvikt" för en hane som är kring 7mån?

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

AlexH
0

Det är svårt att svara på då man inte vet hurstor/liten hane du har i förhållande till vikten. Min Sture är en medelstor hane och väger nu 3,7 kg vid 5,5 års ålder, och han är bara muskler har ingen övervikt, och skulle till och med kunna lägga på sig ett hekto eller två. Nu kan det vara så att eftersom han inte är kastrerad att han håller vikten lättare, Jag tror att han kommer lägga på sig lite när han blir kastrat här i höst.. Dock har han aldrig varit en storätare oavsett om han har konkurrens vid matskålen eller ej.. Han äter små portioner spridda över dagen..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

[Silkwaves]
0

Nej det finns ingen viktkurva utan de individuella skillnaderna är rätt stora. En del cornishar blir rejält stora och kan kanske t.o.m. sluta på uppåt 5 kilo som vuxna, medans andra cornishhanar kanske bara väger runt 3-3,5 kilo som färdigvuxna. Beror på linjerna helt enkelt.

Om din kille inte är tjock utan bara grov i kroppen som du skriver så kommer han kanske att få en slutvikt på drygt 4 närmare 5 eller kankse t.o.m. däröver som vuxen.

MonicaLagerquist
0

Jag har två kastrathanar hemma den ena väger 3.5 kilo och den andra väger 4.4 kilo.Båda två är lagom i hullet.Mina grabbar är 8 år och den andra är snart 5 år.

Stolt ägare till tre La permer

SaraMaaria
0

Jag tycker att det låter som om din Elmer är lik min Lilleman i storlek. Han låg också kring 3,5kg vid sju månader. Nu vid ett år har han vuxit upp till en ståtlig kille på närmare 5kg. Han har alltid varit matglad och trots att jag noga väger all mat så har han en liten påse under magen (den har han haft sen han var kattunge) men annars är han inte ett dugg tjock, bara grov i kroppen som du säger. Personligen gillar jag stora hankatter och han är extrafin tillsammans med sin kompis Mu, en hona på 2,5kg.