Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 694 ggr
klash
0

Nybörjarfrågor

Hej allesammans!

Klas heter jag, och jag har på sistone allvarligt funderat på att skaffa katt. Jag är inte alls uppvuxen med djur och har aldrig haft de funderingarna tidigare, men nu plötsligt med flytt till egen lägenhet och sådär så känns det som det skulle vara ett kul sällskap.

Om det nu blir en katt är jag i valet mellan en Cornish Rex och en vanlig bondkatt. Fördelen med en Cornish, som jag som lekman ser det, att den är allergivänlig (jag har diverse lindriga allergibesvär), att den inte hårar något nämnvärt och att de är sociala av sig. Och på samma sätt, utan att egentligen veta något, är det väl inköpspriset och den tunna pälsen som kan tala emot dem.

Den enda kontakten jag haft med en Cornish Rex är föräldrarnas grannars katt, vilka päronen var kattvakter åt i en vecka nyligen. Deras "Kalle" (tror han är runt 2 år) var en synnerligen kelig och social tingest, men han var däremot inte alls nyfiken eller speciellt lekfull, vilket man annars ofta hör om rasen.

Jag bor på tredje våningen i en etta på 44 m2 och kommer hem från jobbet runt 17.30 på vardagarna. Blir en katt rastlös av att vistas i det relativt lilla och ofta ensamma utrymmet? Jag hör ofta rådet att man bör skaffa två, men det är ju inte aktuellt nu till en början i alla fall.

Likaså undrar jag lite över vädertåligheten. Det är ju självklart att man inte går ut med en kortpälsig katt på vintern, men vad jag förstod av grannarnas katt så var det en strikt innekatt som aldrig fick vara ute. Går det inte gå ut och gå med katten på sommaren heller?

Det låter kanske som väldigt dumma frågor, men man måste ju börja någonstans. Tar tacksamt emot alla tips, råd och synpunkter!

cornish
0

Hej Klash!

Kul att du hittade hit!!
Inga frågor är för dumma att ställas-och vi är snälla här inne som de Cornishmänniskor vi är!!

Ska försöka reda ut några av dina frågor:
För det första-ang. allergin så är de ju ej helt allergisäkra men det vet du nog?Men det låter ej som om du har en specifik kattallergi utan är allmänt allergisk?
Då är en Cornish ett mycket bra val-de hårar som sagt inte,..jag har turen att tåla dom.(ofta beror allergin på saliven iofs men katthår är inte bra för allergiker av flera skäl)Dom luddar lite bara..
Men om du vill vara mer säker på allergibiten så kontakta uppfödare som har ett speciellt "nos"program-vet ej riktigt hur det går till men det går att kolla med dessa uppfödare(ska se vilka de är och återkomma..)

När det gäller att det skulle vara ett problem med den korta pälsen som du antydde-så är det inte så!Dom har en fin sammetslen lättskött päls-och visst behöver de mer värme än en perser tex (tror jag-kan ej perser..) men det är ingen nakenkatt detta!
Och- detta är en innekatt i första hand, men för den skull ogillar dom inte att gå ut!Dom är nyfikna och man får passa dom noga så att de ej sticker ut på vandrarstråt!!
.Angående att gå ut..visst kan du gå ut med en Cornish som du lärt gå i sele-det gäller att träna tidigt bara!!Dom sitter ofta gärna på axeln också-där kan man också ha dom under promenad om dom vill..Men självklart ska man ha sele på då också om man är i stan e. tätort!
Dom är inte så himla känsliga av sig att dom fryser på sommaren ute inte, det finns dom som har dom som utekatter om sommaren-men då gäller det att man bor så det funkar.
Cornish är som vanliga katter-dom gillar att vara ute.

Mina 2 Cornishar älskar att vara med överallt-att resa med i bilen, till vårt lantställe och tidigare när jag hade det-segla!!Den ena vägrade dock ha flytväst på så han fick vara i kabyssen under segling -men den andra tyckte det var kul att sitta i mattes knä och kolla ut över havet i flytvästen (han skulle velat springa runt på båten då också-men fick bara det då vi låg i land-tillräckligt långt från land att han ej kunde hoppa iland själv..och gå på upptäcksfärd…för det vill man ju inte!!Paniik-om det skulle inträffa..på en ö ute i skärgården finns många skrymslen-och örnar!Men de skulle nog hållit sig kring båten-men man vet aldrig för de är sååå nyfikna!)

Trots att jag är så försiktig vid dörröppningar mm så har dom rymt en stund på tid.lantstället några gånger - men då varit några meter från huset-el.under det..Jättespännande,tycker dom men inte jag!!En gång stack min då halvårsgamla Buffy ut precis innan ett jätteoväder med störtskur och åska…Gud vad jag var orolig..han kom inte när jag ropade(förstås..)Förstod att han låg o tryckte..till slut när allt var över kom han springandes som han hade eld i baken-genomsur!Vet ej var han suttit-men inte hade han hunnit undan regnet iallafall..Men det var ju ingen fara med det-jag blev bara så rädd att han hade blivit skrämd av åskan och stuckit upp i ett träd el. nåt..

Appropå pälsen och kyla:
Jag har aldrig tröjor el.dyl på dom-men vet att en del har det under transport till o från utställning tex-om det är kallt ute (jag ställer ej ut o om jag transporterar dom till o från bilen ligger dom ingrottade i filt istället.)

Så detta med 44kvm…Har du balkong som du kan näta in helt?

Jag skulle faktiskt inte klara att ha en ensam katt hemma så länge på den ytan-den får svårt att aktivera sig tycker jag på den lilla ytan om den är ensam..Dock inget som hindrar 2 katter på 44kvm tycker jag- då kan dom ha sällskap av varandra när du är borta och du behöver ej må dåligt av att katten är ensam.Dom kan jaga varandra och gosa med varandra, det räcker storleken till.
Du kan ju inte vara borta hela dagen och sedan komma hem en stund o sedan sticka iväg igen…särskilt inte om du bara har en katt!(Har svårt för detta trots att de är 2..)
Du blir mer bunden med en katt.
Så ja- jag anser att en ensam katt skulle bli rastlös om den är ensam instängd i en så liten lgh!
Andra får skriva här vad dom tycker-men detta är min åsikt.

Om du har möjlighet att näta in en balkong utöver denna yta är det jättebra-dom älskar att sola när det går-varje tillfälle tas,även inne på golvet..
En Cornish är ju en väldigt aktiv och social katt-lite hundlik så den mår inte bra av att vara för mycket ensam!
Mina står o väntar innanför dörren när jag kommer hem,trots att de är två-men mina katter är bortskämda med sällskap.
Jag hade en katt först i 3 år men då var jag hemma och jobbade ej- sen när jag skulle börja jobba köpte jag min andra..
Jag kan förstå om 2 katter är en stor kostnad för dig- men om du verkligen vill ha katt så finns möjligheter att ta över en vuxen omplaceringskatt-du kan vara fodervärd osv.
Katthemmen kan också ibland ha Corinishar-även om det är svårare att få tag på där.Men omplacering och fodervärd är rel.vanligt.Då har du en överenskommelse med den uppfödaren-el.tidigare ägaren..det kan ju skilja sig.

Jag tänker på att om du köper en liten Cornishunge och lämnar den ensam mycket i en så liten lgh så kan den även bli rätt odräglig-dom hittar ju på saker att sysselsätta sig medFlört
Det gäller att fostra lite i början..som tex tuggar de gärna papper,böcker,klöser på soffor osv. men detta gör väl de flesta katter..Du bör bygga som en aktivitets "stig" runt väggarna i lgh eftersom den inte är så stor.En innekatt skall ha möjlighet att hoppa upp högt och sitta och ligga i olika nivåer-det kan även vara ett överskåp man har öppet åt dom osv..
När du bor på 3:vån måste du alltid bara ha en liten glipa öppet på fönstren-annars kan de trilla ut om dom hoppar upp och går balans i fönstret.Dom kan vara mycket klumpiga ibland faktiskt!
Min yngte katt höll på att flyga rakt genom balkongräcket innan jag hann fixa nät-han skulle upp och gå på räcket tänkte han…och då var han bara 12 v ungefär.Det gick så fort att jag inte hann blinka…men jag lärde mig!

Jag bor nu på 3tr med en hel-innätad balkong och smala glipor-fastsatta med vajer- på fönstret när jag vädrar..Jag vakar över ytterdörren som en hök…för om något är snabbt så är det en Cornish!

Detta blev ett långt virrigt svar…men kanske fick du lite klarhetGenerad

Måste bara säga att Cornish Rex är världens mysigaste katt;

Dom är såå mjuka..Dom pratar mycket och högt ibland-är egensinniga och envisa som synden så man kan behöva ett rejält tålamod,de har HUMOR-är så roliga så att du får dig goda skratt varje dag! De är även kärleksfulla,ömsinta och trogna som en hund.Dom älskar dig!Så svik dom inte…
De gillar att apportera och de gillar andra djur oftast-mina älskar sin lillasyster cockspanieln Smilla!

Har man en gång köpt en Cornish är man fast…för evigt vill man ha en sådan själ inpå sig!

Andra här får säga vad dom tycker-fylla på med sånt jag glömt och rätta mig om de tycker jag har fel!

Men mitt råd-inte en ensam!!Snälla!

kissan78
0

Det cornish har skrivit är perfekt!! Flört 

Helt underbara kissar som älskar sällskap o även att vara ute. Mina brukar även få gå ut i sele ibland vintertid (fast bara några minuter åt gången).

Ang inköpspriset så är inte det så farligt, tycker Cornishar hör till dem 'billigare' raserna, det finns ju dem som kostar MKT mer. Skrattande

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

cornish
0

Undrar vad ni andra tycker om det klash frågar om storleken på bostaden för en ensam katt!!???

Jag skrev ju att jag tycker det blir lite tråkigt och för instängt för en ensam katt - men ok om han har två!(låter kanske konstig pga ytan inte är så stor men detta just pga dom ej gillar att vara ensamma och att det blir svårare för en katt att aktivera sig själv i en liten lgh…)

Vad tycker ny andra om just detta?????Fundersam
Jag vill gärna veta om ni håller med eller tycker något annat!

Och Klash..fortsätt fråga på bara-det är bara kul ju mer frågor som kommer upp!!(ska försöka att inte svara med en hel bok..igen!)
Det finns ju många fler här som kan svara också!Glad

stumpen30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmmm…nu är jag ju ingen kattexpert…men jag kan inte tänka mig att 2 katter inte skulle kunna bo på den ytan, o definitivt inte om man nu byggde ngn form av ställning åtminstone på en vägg lite högt o lågt o kringelikrok så de har nivåskillnader. Det finns väl inga belägg på att 2 katter på den ytan skulle må dåligt (bara om de blir vanvårdare o misshandlade då)

För de ser man ju på mina 3 "huliganer" som gärna håller sig i samma rum som en annan o då e ju varken köket eller vardagsrummet så stort som klash lägenhet är. Är jag i vardagsrummet den mesta vakna tiden hemma så är oxå alla 3 katterna där. Glad

Eine
0

44 kvadrat är ingen liten yta för en-två katter.

Utekatt i koppel och efter väderlek. På sommaren finns obehagligheter som solbränna(smörj in öronen och tunt pälsade områden med solskydd!) mygg och andra blodsugare, samt geting och orm. Men som sagt i sele med vidhängande husse, går det alldeles utmärkt med långa promenader så länge katten vill gå ut och tycker det är skönt. Denna *vinter* är det ju faktiskt plusgrader i stora delar av vårt avlånga land.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

cornish
0

#4 Jag är ingen expert jag hellerFlörtdärför vill jag gärna ha åsikter från alla er andra medlemmar!Vilken söt Clara vid vattenkranen!Min Buffy dricker gärna vatten så i toahandfatet..
Och detta med ytan-jag menade alltså just det-att katter behöver inte ha så stort men gärna sällskap-då kan dom aktivera sig ändå-trots liten yta..
Detta med en typ "gångväg" i lgh lät kanske märkvärdigare än vad jag menade- har bara lärt mig detta att en katt ska kunna ta sig runt i olika nivåer så att man eftersträvar den naturliga utemiljön så mycket det går.
Sedan om det är vanliga skåp i olika höjder-det spelar ju ingen roll.
Har själv dock ett projekt att jag ska göra en klättervägg på mingarderobssida i sovrummet-så att dom kan komma ända övanpå den(den är höga varianten-en garderobsvägg)och även göra mysig sdär uppe åt dom-särskilt Buffy kommer älska det-han älskar att ligga i överskåp när han får möjlighet-men då måste jag lyfta upp honom dit med stege…jag har så högt i tak i denna gamla lägenhet.
Men han kan ligga där i timmar o speja.

Och appropås storlek…he,he- mina skulle klara sig med dubbelsängen-alltså 1,60x2m till största delen-då det är där de spenderar sin mesta tid…bredvid mig och hunden!
Men så får dom raceparty mellan varven och springer runt runt i alla rum- men det funkar lika bra med ett rum!Upp och ner i sängen tex..

Eine- har du någon uppfattning om detta med en ensam katt om man jobbar heltid??
Är det bara jag som tycker synd om en Cornish som är ensam hela dagen?
Min Danne var inte glad av att vara ensam iallafall..ändå var han aldrig det helt utan bara vissa dagar innan jag köpte Buffy när jag skulle börja jobba igen.
Jätteglad för flera åsikter!Glad

Leffe
0

Jobbar man heltid upptäcker man så småningom att rexen har tråkigt och behöver sällskap av t ex annan katt.

Lullan1
0

Håller med Leffe! Vi hade Doris ensam först, men insåg ganska snabbt att hon behövde en kompis och när vi fick Findus så blev hon en helt annan katt! Så himla go och harmonisk! Innan var hon ganska retlig, sur och gnällig. Hon ville så gärna ha uppmärksamhet, men det passade ändå inte fröken. Men som sagt, det ändrades i en handvändning när Findus kom till oss!

Faxlin
0

Jag har fått för mig att det där med ensam gäller de flesta katter, ja djur över huvudtaget. Vem vill sitta ensam i 8-10 timmar. Inte så skojigt. Två är nog bäst tror jag. Men jag pratar ur allmänt djurperspektiv nu då jag är total novis på just cornishar. ;-)
Har ju inte ens sett en irl. hihi
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

stumpen30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Tack för komplimangen på lilla Clara, ja vanligtvis dricker hon i handfatet på toa, hon riktigt skriker på uppmärksamhet så fort hon vill ha vatten o springer in på toa. Flört

#9…Ja överlag finns de väl inga djur som bör vara ensamma för länge vare sig det är smått eller stort! Djur som människor är ju både flockdjur o sociala varelser. Glad…Se bara på min goa trio….

Eine
0

cornish: mitt svar på din fråga.

Det beror på katten. Vissa vill vara ensamkatter och går inte att sammanföra med andra, men jag brukar rekommendera att man har minst 2-3 katter om man är borta 8-10 timmar hemifrån(ja,även annars).För de flesta katter älskar sällskap av andra katter , leker bättre, och har någon som förstår språket…

Rana-E
0

nu blev jag lite oroligLedsen jag vill helst skaffa bara 1 crx och inte 2 inte än i allafall.jag är ju student och jag går i olika kurser högst 3-4 timmar om dan ibland är jag borta bara 1 timme.mamma är ju alltid hemma och städar och fixar lite i hemma,hon är sjukskriven så…och så har vi ju mina tvillingsyskon som är 8 år dem är ju hemma tidigt från skolan så katten skulle aldrig behöva vara ensam.så bor vi i ett radhus som är 2 våningar så vi har ju en ganska bra spring yta.skulle katten sakna en kompis? jag förstår ju att det är mycket roligare med en artfrände att jaga och brottas med osv , men vill helst ha ensam katt i ca 2-3 år jag har ju en kanin oxå så jag vill tillbringa så mycket tid som möjligt åt bägge två. sen blir det kanske inte så mycket jobb med 2 katter dem har ju varandra men..har vart inställd på att skaffa en och vänta o se hur det blir sedan. vad tycker ni? måste man ha 2 crx? kan dem bli ledsna och sura annars?

Leffe
0

Rana-E din ev katt verkar ju inte bli ensam så mycket. Vet ej om du har kaninen inne, men den är ju ett sällskap också i så fall

Rana-E
0

hmm.. nä jag har kaninen ute han har en utebur under altanen så skuttar han runt i trädgården 4-5 timmar om dan.men  pappa tänker näta in altanen så dem kan leka tillsammans varma dagar när ev katten kan gå ut. för man kan inte ta in en ute kanin på vintern då tappar dem vinter pälsen o kan bli sjuka

men mänsklig sällskap kommer den inte att saknaGlad

cornish
0

Rana jag tycker inte att du behöver oroa dig för din katt!!
Denna tråd startades av en kille som skulle flytta hemifrån och vara borta hela dagen - han frågade om detta samt ytan.

Då skrev jag att ytan inget problem-men att den bör ha sällskap..

Jag frågade även vad andra tyckte då det jag tycker inte är lag.

Din katt kommer ju inte vara ensam hela dagarna!!(som när du jobbar heltid)Din mamma är hemma(kanske tillfälligt iofs)du själv går i skola och har ej heltidstider varje dag.En katt klarar självklart att vara ensam hela dagar ibland!Du har småsyskon som ju gör att någon vuxen väl är hemma tidigt på dagen osv..
Det är klart att man ska tänka 15 år fram när man skaffar katt-men vem vet..om din katt flyttar med dig hemifrån och du jobbar hela dagar-då kanske du kan köpa en katt till??
Så tänk inte på den biten-det finns ju dessutom enstöringar även bland Cornishar-det vet man ju aldrig före…Tex omplaceras ganska ofta sådana då de ej fungerar i gruppen osv.
Problem som ej går att förutse kan alltid uppstå-i alla situationer-ingen ide att oroa sig för sånt i förväg!
Jag själv hade min Danne ensam i 3 år jag var då mycket hemma men jobbade en del av den tiden..Men när jag skulle börja jobba helt så kände jag att jag ej klarade att lämna honom ensam….han verkade inte må bra ensam.
Jag övertog ju Danne som 2 åring-och han mådde bra av att komma ifrån den uppf.flocken han var i, då han var ranglåg och fick mycket stryk..Frågade därför uppf. om råd-men hon trodde Danne skulle må bra av en kattunge-så blev det!OCh han tog uppgiften som extramamma med bravur!

Du verkar mer förberedd än de flesta som skaffar katt-tänker på allt,lär dig om rasen, osv  så du behöver inte oroa dig.
Din katt kommer få det jättebra!

Faxlin
0

#12: I ditt fall funkar det nog bra med en misse. Oroa dig inte ;-)
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#10: Vilken söt trio du har där. ;-)

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

klash
0

Oj, tack för alla (långa) svar!

Det var som jag misstänkte, att en katt antagligen känner sig lite ensam om den ska vara själv så lång tid varje dag.

I och för sig så kan jag inte komma på en enda av alla kattägare jag känner som har mer än en katt, men det kompenseras ju i de flesta fall av att det finns folk hemma lite större del av dygnet. Men jag tycker det känns som ett onaturligt steg att gå från helt djurlös till att plötsligt ha två krabater att ta hand om, och det känns inte som ett alternativ att börja med två katter på en gång.

Skulle ni med andra ord avråda mig till att skaffa EN katt? Hur vanligt är det med sånahär fodervärdar eller liknande, så att man typ kan prova på och se hur det funkar?

stumpen30
0

"17:  Tack Skrattande Tycker de oxå om jag får säga det själv..fniss..och de får jag ju! Flört

AgnetaK
0

#18 Nu har jag visserligen inte cornish, men om jag själv var kattlös och ville ha en cornish rex, då skulle jag skaffa en cornish rex. Och så skulle jag börja spara pengar för en eventuell till vid senare tillfälle. Sen får man se hur allting går, är det inga problem, ja då är det ju inte det! Det är ju inte omöjligt att du sen efter ett tag själv vill ha en till.

Jag känner i alla fall en familj som haft två ensamma cornish rex (fast en i taget då ;) ) och allt var frid och fröjd. Dock var/är den aldrig ensam 7.30-17.30 utan får sällskap lite tidigare på eftermiddagen än så.

Men som tidigare sagt, en del vill ju vara ensamkatter, katter är ju inte flockdjur egentligen. Köp du en katt till att börja med. Till en början (tyckte i alla fall jag) så sover ju en kattunge rätt stor del av dagen. Du får förstås se till att umgås mycket med katten när du kommer hem. Lycka till med planerna!

cornish
0

Gå in på Nordiska Rexringens hemsida och läs där, finns mycket bra att läsa inför kattköp osv samt allergi.
Dom har också en speciell omplaceringslista-där det just nu finns flera katter ute(pga allergi..) 
Vi har det här också, samt fodervärd i grupplistan till vänster-men ingen aktuell nu tror jag..de är från november(omplaceringar)

Kontakta annars uppfödare, där kan du fråga om fodervärd…-titta här i vårt länkregister eller på Rexringens hemsida eller Katt08-här på iFokus!(klicka på listan Mina sajter till höger här,skuggad-om du ej redan är medlem-finns många syskonsajter här!)

Det finns som sagt vissa uppfödare som lånar ut en katt om man vill se hur man reagerar med allergi…detta är ju dock ej helt säkert,man kan få allergi senare.Men, men man kan ej försäkra sig mot allt.

Du kanske tyckte att jag var för hård när det gällde ensamkatt- det finns ju många som har det och jag skrev bara vad jag tyckte utifrån mina egna personliga erfarenheter.Cornish är inte riktigt som vanliga katter-utan mer sociala- iallafall är det rasens kännetecken, men det finns ju alltid undantag.

Men-börja med en katt så får du se..det gjorde ju jag själv en gång,dock var jag mycket hemma,det var dina arbetstider som lät långa..snart vill du nog ha en tillFlört

Hoppas du får tag i någon katt som passar dig bra!Ibland omplaceras just katter som ej trivs i sin flock också!

Nordiska Rexringen har förresten mycket bra artiklar om hur det är att ha Cornish-och om säkerhet tex..dom är ju mycket aktiva påhittiga katter….
De hade nu lagt in speciellt om julen som jag ej läst, kan tipsa alla att läsa där!

Vi har även uppfödare här på sajten som du kan ringa, Sajtvärd LeffeD S´Vågens, Medarbetare Eine S´Djäknens och MonicaL S´Blåkatten

Fortsätt gärna att skriva här och ställ frågor-inga är för dumma för att ställas..samt håll oss gärna informerad om du får tag i en katt…
Du kan göra en personlig sida här med dagbok,samt göra ett fotoalbum..Det är kul ju fler vi är!

#20 Agneta..det där om att katter inte är flockdjur egentligen…hmm-det har nog aldrig Cornisharna fattat…-de flesta är mer hundlika på den punkten..följer en hack i häl..Skrattande

Leffe
0

Du kan även gå in på Rex Uniteds hemsida och Rex Alliansens hemsida. När det gäller att "låna" hem en rex kontakta Ewa Löwdin ewa@bodminmoor.se Art DeCo

Eine
0

Jag brukar låna ut en Cornish Rex till de människor jag får bra kontakt med och litar på.Så jag måste ju träffa dem först..

Rana-E
0

cornish tack för det utförliga o långa svaretGlad ja det får nog bli så att jag skaffar en nu och väntar med en till efter att jag flyttat. det är ju som du säger, alla katter gillar kanske inte andra artfränder och om man undrar om katten kanske vill ha sällskap kan man kanske ta hand om en omplaserings katt och se hur det går. jag har ju längtat efter katt i flera år o längtat efter en crx i 1 år nu så det känns som om jag skulle göra en spontan köp, att jag köper första bästa katt jag träffar på hos någon uppfödareFlört det blir ju lite så när man längtat lääänge. men jag skulle aldrig köpa ett husdjur/katt innan jag vet så mycket så möjligt om skötsel osv .har träffat på några sånna människor en bekant köpte tex en kanin helt spontat utan att ha tagit reda på något om kaniner han visste inte ens om vad dem skulle äta!  han som letar i timtal   efter information om tex en ny dator eller mobil han vill köpa men inte lägger han tid på att ta reda på hur en levande varelse ska skötas Ledsen

Faxlin
0

#24: Tyvärr finns det massor med sådana människor. Som köper ett djur, ett liv utan att veta vad det är de köper.
Det är skrämmande för ofta är det dessa djur som blir utkastade, eller utannonserade på blocket och liknande efter en månad eller så.
Tråkigt att folk inte kan inse att djur är något som man inte kan skaffa lättvindigt. Oavsett djur sort så är de helt beroende av oss människor för att må bra. Att de ska få kärlek, mat, rätt skötsel och omsorg. det är något som borde vara såå naturligt.
Tyvärr är det inte det.

Audiatur et altera pars